The participation of victims in civic education in situations of socio-political transition from violence to peace

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Xabier Etxeberria-Mauleon

Abstract

This text begins by defining civic education from its connection with a conception of a citizenship that is sensitive, in its very formulation, to the reality of those who suffer. Next, the thesis is argued that victims should be a central reference for civic education. In a third step, as a preparation to apply this thesis to situations of transition, from politically motivated violence in a country to the cessation of it, those transitional contexts are described in those aspects that are relevant for their ethical-educational confrontation. Finally, it specifies how and what benefits the active presence of the victims can bring in civic education, attentive to transitional situations; this is carried out along the lines of the presentation of an educational experience in the Basque Country (Spain), while at the same time keeping in mind the current Colombian transition.

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How to Cite
Etxeberria-Mauleon, X. (2018). The participation of victims in civic education in situations of socio-political transition from violence to peace. Quaestiones Disputatae: Temas En Debate, 11(23), 189-217. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1685
Section
Articulos Vol. 11
Author Biography

Xabier Etxeberria-Mauleon, Universidad de Deusto (Bilbao)

Doctor en Filosofía por la Universidad de Deusto, profesor emérito de Ética en la Universidad de Deusto (Bilbao) y miembro del Centro de Ética Aplicada, de la misma universidad. Es responsable del área de Paz y Derechos Humanos de Bakeaz. Desarrolla una amplia colaboración con diferentes universidades latinoamericanas en torno a la cuestión de las identidades colectivas (indígenas) y de la violencia con motivación política (Colombia), centra su investigación filosófica en los campos de la ética fundamental, la ética profesional y la ética social y política (especialmente en torno a las identidades colectivas y a las víctimas de la violencia), así como en la vertiente ética de los derechos humanos. En torno a ellos ha publicado numerosos artículos, cuadernos y libros. . Algunas de sus publicaciones: Imaginario y derechos humanos desde Paul Ricoeur (DDB), Ética de la diferencia (UD), Temas básicos de ética (DDB), La educación para la paz ante la violencia de ETA (Bakeaz), Ética de la ayuda humanitaria (DDB), Sociedades multiculturales (Mensajero), Aproximación ética a la discapacidad (UD), Dinámicas de la memoria y víctimas del terrorismo (Bakeaz) y Por una ética de los sentimientos en el ámbito público (Bakeaz). Varios de sus cuadernos se encuentran en las colecciones Cuadernos Bakeaz y Escuela de Paz de Bakeaz.

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