The Concept of Childhood: An Introduction to Theoretical Discussion
Main Article Content
Abstract
Some historical conceptions formed a place for childhood in different periods for the sake of understanding childhood. The present paper analyzes childhood and family in the classical world, the medieval child, the childhood Psychogenic Theory and the childhood feeling in the modern society. Likewise, some childhood conceptions facing the Piaget contributions in the Cognitive Revolution setting and its incidence in the education field are presented as well as a general panorama in front of the international legislations in favor of childhood from the inherited conceptions of it to the looking after and protecting to their recognizing as social subject performers of their own growth with inalienable rights in their full individual potential.However, although the legislations about this social group, they are turned into indicators that refer to the progress in front of the recognizing of children as citizens today. The advances in front of their fulfillment are threatened by the child situations in vulnerable individual conditions for the full exercise of their rights
Article Details
How to Cite
Novoa-Vargas, L. N. (2016). The Concept of Childhood: An Introduction to Theoretical Discussion. Quaestiones Disputatae: Temas En Debate, 9(18), 172-189. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1050
Section
Artículos Núm. 18
De acuerdo a la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional, se autoriza leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o enlazar los textos completos de estos artículos, siempre y cuando se conceda el crédito a los autores de los textos y a la Revista Quaestiones Disputatae: temas en debate, como fuente de publicación original. No se permite el uso comercial de copia o distribución de contenidos, así como tampoco la adaptación, derivación o transformación alguna de estos sin la autorización previa de los autores y de la dirección de Quaestiones Disputatae: temas en debate.
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
References
Agamben, G. (2007). Infancia e Historia. Destrucción de la experiencia y origen de la historia. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.
Alzate P. M. (2003). La infancia: concepciones y perspectivas. Pereira, Colombia: Papiro.
Ariés, P. (1987). El niño y la vida familiar en el antiguo régimen (Trad. N. García Guadilla). Madrid, España: Taurus.
Delgado, B. (1998). Historia de la infancia. Barcelona, España: Ariel.
DeMause, L. (1982). Historia de la infancia. Madrid, España: Alianza.
De Zubiría, J. (2006). Los modelos pedagógicos: Hacia una pedagogía dialogante. Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.
Gutiérrez, G. y Pernil, A. (2008). Historia de la infancia: itinerarios educativos. Madrid, España: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Londoño, V. y Londoño, V. (2013). Los niños que fuimos: huellas de la infancia en Colombia. Bogotá, Colombia: Banco de la República.
Narodowski, M. (2008). Infancia y poder: la conformación de la pedagogía moderna. Buenos Aires, Argentina: Aique.
Ocampo, L. J. (2001). Rafael Bernal Jiménez: sus ideas educativas, sociológicas, humanistas y la Escuela Nueva en Boyacá. Bogotá, Colombia: Plaza & Janés.
Páez, G. (1990). Ser Niño en Colombia. Elementos de Sociología de la Infancia. Bogotá: Danaranjo S.A.
Alzate P. M. (2003). La infancia: concepciones y perspectivas. Pereira, Colombia: Papiro.
Ariés, P. (1987). El niño y la vida familiar en el antiguo régimen (Trad. N. García Guadilla). Madrid, España: Taurus.
Delgado, B. (1998). Historia de la infancia. Barcelona, España: Ariel.
DeMause, L. (1982). Historia de la infancia. Madrid, España: Alianza.
De Zubiría, J. (2006). Los modelos pedagógicos: Hacia una pedagogía dialogante. Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.
Gutiérrez, G. y Pernil, A. (2008). Historia de la infancia: itinerarios educativos. Madrid, España: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Londoño, V. y Londoño, V. (2013). Los niños que fuimos: huellas de la infancia en Colombia. Bogotá, Colombia: Banco de la República.
Narodowski, M. (2008). Infancia y poder: la conformación de la pedagogía moderna. Buenos Aires, Argentina: Aique.
Ocampo, L. J. (2001). Rafael Bernal Jiménez: sus ideas educativas, sociológicas, humanistas y la Escuela Nueva en Boyacá. Bogotá, Colombia: Plaza & Janés.
Páez, G. (1990). Ser Niño en Colombia. Elementos de Sociología de la Infancia. Bogotá: Danaranjo S.A.