Understanding the meaning of the violation of rights based on the interpretation of children from 8 to 10 years of age from an educational institution in the municipality of El Colegio, Cundinamarca.

Main Article Content

Edna Carolina Rodríguez Hernández
Luisa Fernanda Rojas Muñoz
Sandra Milena Rosero Enciso

Abstract

The study of the violation of children’s rights has been widely scaled up in a variety of fields, from educational to social. However, it has mainly focused on explaining the consequences and causes of rights violations. This research, on the other hand, has been interested in understanding the meanings that students have about the violation of their rights. Therefore, from a qualitative study, the information gathered in the interviews was categorised under the categories of violation, protection, environment and support and communication networks, which are analysed from the constructionist theory. This research was done to try to demonstrate that social relations in the school and family environments delimit the conceptions that children have about the violation of their rights, which are associated both with the environment and with individuals, the negligence of institutions and the concrete actions of physical mistreatment.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Hernández, E. C., Rojas Muñoz, L. F., & Rosero Enciso, S. M. (2022). Understanding the meaning of the violation of rights based on the interpretation of children from 8 to 10 years of age from an educational institution in the municipality of El Colegio, Cundinamarca. Quaestiones Disputatae: Temas En Debate, 15(30), 149-169. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2689
Section
Artículos
Author Biographies

Edna Carolina Rodríguez Hernández

Profesional en Psicología.

Luisa Fernanda Rojas Muñoz

Profesional en Trabajo Social.

Sandra Milena Rosero Enciso

Profesional en Trabajo Social.

References

Bastis Consultores. (2020). Técnicas de recolección de datos para realizar un trabajo de investigación. Obtenido de Técnicas de recolección de datos para realizar un trabajo de investigación: https://online-tesis.com/tecnicas de-recolección-de-datos-para-realizar-un-trabajo-de- investigación/

Bunzendahl, J. (s.f.). Los derechos de la infancia se están vulnerando: descubre cómo. Obtenido de Los derechos de la infancia se están vulnerando: descubre cómo: https://madreshoy.com/los-derechos-de-la-infancia-se-estan-vulnerando-descubre-como/

García, L. (s. f). Muestreo probabilístico y no probabilístico. teoría. Recuperado de: https://www.gestiopolis.com/muestreo-probabilistico-no-probabilistico-teoria

Hernández, J. (2011). Los derechos de la infancia y la adolescencia, frente a la realidad del departamento de sucre. (tesis de maestría, Universidad del Norte de Barranquilla). Recuperado de: https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/5567/101666.pdf?sequence=1

Resolución 8430 de 1993 [Ministerio de Salud]. Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. 4 de octubre de 1993.

Romero, C. (2014). vulneración de los derechos de los niños, niñas y adolescentes por la presencia de bares, karaokes y discotecas alrededor de los centros educativos de la provincia de santo domingo de los Tsáchilas. (trabajo de grado, universidad regional autónoma de los andes). Recuperado de: http://dspace.uniandes.edu.ec/bitstream/123456789/2125/1/TUSDAB048- 2014.pdf

Rojas, A. (2017). Investigación e innovación metodológica. Recuperado de: http://investigacionmetodologicaderojas.blogspot.com/2017/09/poblacion-y-muestra.html

Taylor, S. y Bogdan, R (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidos,

Toledo, M. (2020). Estructura y dinámica familiar de los niños, niñas y adolescentes vulnerados en sus derechos que ingresan a programas ambulatorios del área de protección de sename: una mirada crítica hacia el entorno familiar. (Tesis de maestría). Universidad de Concepción. Concepción. Chile

UNICEF. (2014). Diez derechos fundamentales de los niños, niñas y adolescentes. Obtenido de Diez derechos fundamentales de los niños, niñas y adolescentes: https://www.unicef.org/nicaragua/media/831/file/10%20derechos%20de%20la%20ni%C3%B1ez. pdf

Zapata, R. (2007). Olas paradigmáticas de la estrategia: enfoque Hermenéutico. Revista ciencias estratégicas. 15 (17), p 83-92