Orientation to the image, an old problem that evokes the crisis in the search for the legitimacy of the essence of art.
Main Article Content
Abstract
This paper addresses the problem of the limits of image interpretation. The basic question is whether or not it is possible to orient ourselves to it and, if so, in what way we can do so. On the one hand, the analysis of this question has as its central theme the conception of art history as a concrete knowledge about images. On the other hand, it presupposes the idea that art history needs to be rethought, because artistic images cannot be fully encompassed by a presumed knowledge, since they are also inhabited by irrationality, doubt and even some temporal gaps that allow us to conclude that it is pretentious to generate a historical tone that affirms an exact epistemology of art. Thus, this epistemological and aesthetic problem will be approached through the theories of Panofsky, Heidegger and Didi-Huberman.
Article Details
How to Cite
Primiciero-Matamoros, A. (2022). Orientation to the image, an old problem that evokes the crisis in the search for the legitimacy of the essence of art. Quaestiones Disputatae: Temas En Debate, 15(30), 126-148. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2687
Section
Artículos
De acuerdo a la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional, se autoriza leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o enlazar los textos completos de estos artículos, siempre y cuando se conceda el crédito a los autores de los textos y a la Revista Quaestiones Disputatae: temas en debate, como fuente de publicación original. No se permite el uso comercial de copia o distribución de contenidos, así como tampoco la adaptación, derivación o transformación alguna de estos sin la autorización previa de los autores y de la dirección de Quaestiones Disputatae: temas en debate.
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
References
Benjamin, W, (2008) Obras, libro I / vol. 2, Madrid, Abada Editores
Cassirer E, (2017) Antropología filosófica, México, Fondo de Cultura Económica.
Didi-Huberman G. (1990) Ante la imagen pregunta formulada a los fines de la historia, Murcia España, Edición Ad Litteram
Didi-Huberman G. (2005) Confronting images, The Pennsylvania State University
Didi-Huberman G. (2006) Ante el tiempo, Buenos Aires, Adriana Hidalgo Editora
Didi-Huberman G. (2012) Arde la imagen. Oaxaca México, Ediciones Ve S.A. de C.V
Didi-Huberman G, (2013) La imagen superviviente, Madrid, Abada Editores
Fisgativa, C. (2013) Imágenes dialécticas y anacronismo en la historia del arte (según Georges Didi-Huberman), Santander, Revista Filosofía UIS, Vol. 12.
Hariries K (2009) Art Matters, contributions to phenomenology 57, 83-94.
Heidegger, M, GA 2, (2015) Ser y Tiempo, Santiago, Editorial Universitaria
Heidegger, M, GA 5, (2010) Caminos del bosque, Madrid, Alianza Editorial
Heidegger, M, GA 29, (2007) Conceptos fundamentales de la metafísica, Madrid, Alianza Editorial
Panofsky E, (2006) El significado en las artes visuales, Madrid, Editorial Alianza
Panofsky E, (2003) La perspectiva como forma simbólica, Barcelona, Tusquets Editores
Schaeffer J, (2000) Art of the Modern Age, Princeton University Press
Tatarkiewicz, W (1995) Historia de seis ideas, Madrid, Editorial Tecnos
Cassirer E, (2017) Antropología filosófica, México, Fondo de Cultura Económica.
Didi-Huberman G. (1990) Ante la imagen pregunta formulada a los fines de la historia, Murcia España, Edición Ad Litteram
Didi-Huberman G. (2005) Confronting images, The Pennsylvania State University
Didi-Huberman G. (2006) Ante el tiempo, Buenos Aires, Adriana Hidalgo Editora
Didi-Huberman G. (2012) Arde la imagen. Oaxaca México, Ediciones Ve S.A. de C.V
Didi-Huberman G, (2013) La imagen superviviente, Madrid, Abada Editores
Fisgativa, C. (2013) Imágenes dialécticas y anacronismo en la historia del arte (según Georges Didi-Huberman), Santander, Revista Filosofía UIS, Vol. 12.
Hariries K (2009) Art Matters, contributions to phenomenology 57, 83-94.
Heidegger, M, GA 2, (2015) Ser y Tiempo, Santiago, Editorial Universitaria
Heidegger, M, GA 5, (2010) Caminos del bosque, Madrid, Alianza Editorial
Heidegger, M, GA 29, (2007) Conceptos fundamentales de la metafísica, Madrid, Alianza Editorial
Panofsky E, (2006) El significado en las artes visuales, Madrid, Editorial Alianza
Panofsky E, (2003) La perspectiva como forma simbólica, Barcelona, Tusquets Editores
Schaeffer J, (2000) Art of the Modern Age, Princeton University Press
Tatarkiewicz, W (1995) Historia de seis ideas, Madrid, Editorial Tecnos