Los podcast como estrategia pedagógica en la formación de sujetos políticos: una experiencia en trabajo social.

Main Article Content

Nelson López Guachetá

Abstract

The Juan de Castellanos University Foundation, through the Social Work programme, reflects the disciplinary and missionary sense in its students, and assumes a political character insofar as its social action is based on the community interrelationship that has an impact on the realities of individuals. This is why a pedagogical system of enquiry is proposed based on the radio as a holistic structure that, from its essence, strengthens skills around the participation and cultural intervention of future professionals. The knowledge and reflection of social feeling through the radio become inputs for political construction that reaffirm the critical thinking and experience of the subjects, as well as motivating new perspectives and possible debates on how the political transcends the value and ethical elements that develop the personal, family and social environment; cultural mediation within and outside university life for decision-making and the development of life skills. It is for this reason that the objectives outlined in this experience seek to rethink the need to create strategies based on mass media to strengthen the disciplinary qualities of the social worker in their training structure from the level of participation from the radio programme Culture and Peace from the Juan de Castellanos 105.4 FM radio station, carried out from 2015 until the first semester of 2022 uninterrupted.

Article Details

How to Cite
López Guachetá, N. (2022). Los podcast como estrategia pedagógica en la formación de sujetos políticos: una experiencia en trabajo social. Quaestiones Disputatae: Temas En Debate, 15(30), 101-125. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2686
Section
Artículos
Author Biography

Nelson López Guachetá, Fundación Universitaria Juan de Castellanos

Magíster en Estudios Sociales y Desarrollo Humano de la Universidad Alberto Hurtado de Chile. Especialista en Ética y Pedagogía, Fundación Universitaria Juan de Castellanos, Tunja. Licenciado en Filosofía, Universidad Santo Tomás, Bogotá. Integrante del Grupo de Investigación Ciclo Vital, Familia y Desarrollo Humano y Docente del Programa de Trabajo Social de la Fundación Universitaria Juan de Castellanos.

References

Antequera, J., y Obregón, R. (2002). La radio como dinamizadora de procesos sociales y culturales en Barranquilla (Colombia). Investigación y Desarrollo, 10(2), 146-169. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/268/26812203.pdf

Araya, C. (2009). Radio estudiantil: programas, audiencias y desafíos. Rev. Reflexiones, 88, 37-44.

Arendt, H. (1998). La condición humana. Barcelona: Paidós.

Botero, P., Ospina, H. F., Gómez, E. A., y Gutiérrez-Ospina, M. I. (2008). Condiciones de participación y formación política de jóvenes colombianos constructores de paz. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 1, 81-94. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3357/2561

Drucker, P. (1996). La gestión en un tiempo de grandes cambios. Barcelona: Edhasa.

Elliot, J. (2000). La investigación acción en educación (4.a ed.). Madrid: Editorial Morata, S.L. Recuperado de http://www.terras.edu.ar/biblioteca/37/37ELLIOT-Jhon-Cap-1-y-5.pdf

Feo Mora, R. J. (2010). Orientaciones básicas para el diseño de estrategias didácticas. Tendencias pedagógicas, (16), 221-236.

Foucault, M. (1999). Estética, Ética y Hermenéutica. Obras Esenciales (Vol. III). Barcelona: Paidós.

Gascón Baquero, M. C. (1991). La radio en la educación no formal. Barcelona, España: Ediciones CEAC, S.A.

Green, M. (1993). Contextos sociales y los usos de la investigación. Medios de comunicación, educación y comunidades. En K. B. Jensen, & N. W. Metodologías Cualitativas de Investigación en Comunicación de Masas. Bosch.

Hart, R. (1993). La participación de los niños, de la participación simbólica a la participación auténtica. Bogotá: UNICEF, Oficina Regional para América Latina y el Caribe.

Hernán-Serrano, J. (1997). Hacia una cultura comunicativa. Comunicar, (8), 17-24.

Hernández, R. (2018, 10 de octubre). Radio Nacional de Colombia. Recuperado de https://www.radionacional.co/noticia/radios-universitarias

Kaplún, M. (2001). A la educación por la comunicación. La práctica de la comunicación educativa (2.ª ed.). Quito, Ecuador: CIESPAL.

Latorre, A. (2005). La investigación-acción Conocer y cambiar la práctica educativa (3.ª Ed.). España: Editorial Graó. Recuperado de https://www.uv.mx/rmipe/files/2016/08/La-investigacion-accion-Conocer-y-cambiar-la-practica-educativa.pdf

Martínez, J. (2010). La Universidad Productora de productores: entre biopolítica y subjetividad. Bogotá: Universidad de la Salle.

Marrow, A. J. (1977). The practical theorist: The life and work of Kurt Lewin. Teachers College Press.

Parra, C. (2013). La investigación Acción educativa: Origen y Tendencias. En: Páramo, P. (2013), La investigación en ciencias Sociales: Estrategias de investigación (2.a ed., pp. 269-290). Bogotá: Universidad Piloto de Colombia.

Quintanilla Coro, V. H. (2012). La perspectiva de descolonización educativa intra-cultural e intercultural. Estudios Bolivianos, (17), 187-219. Recuperado de http://www.revistasbolivianas.org.bo/pdf/rieb/n17/n17_a10.pdf

Rodero, E. (2003). Locución radiofónica. Salamanca: Publicaciones Universidad Pontífica de Salamanca.

Rodríguez, D. (2001). Radioescuela, una apasionante aventura de comunicación y educación. Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, 17, 144-147.

Salamanca, R., y Valencia, M. (2017). El trabajo Social y la perspectiva histórico- crítica. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Torres, C., y Reyes E. (2015). Subjetivación en la escuela: una mirada crítica al programa de Competencias Ciudadanas. Revista Educación y Ciencia, (18), 11-28. Recuperado de https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/5332/4454