Social research from educational practice in the escuela militar of suboficiales sargento Inocencio Chíncá

Main Article Content

Julián Enrique Barrero García
Yerife Andrea Parra Orozco

Abstract

This academic article arises from an analysis of the teaching and educational practice with the students of the Escuela Militar de Suboficiales "Sargento Inocencio Chincá”, from which it is intended to communicate the social research processes that are presented in the classroom, through the proposals of degree work of the students and the knowledge (subjects) that teachers develop to guide the training process, studying reality as a social phenomenon from the context in which they are located and taking into account the multiculturalism that occurs in the students, generating the formulation and design of research proposals that strengthen the to training actors who contribute and intervene in the social, environmental andcultural transformation of the national territory.

Article Details

How to Cite
Barrero García, J. E., & Parra Orozco, Y. A. (2021). Social research from educational practice in the escuela militar of suboficiales sargento Inocencio Chíncá. Quaestiones Disputatae: Temas En Debate, 13(27), 117-129. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2087
Section
Articulos Num.27
Author Biographies

Julián Enrique Barrero García

Magister en Educación Ambiental. Especialista en Gestión Ambiental, Especialista enGestión Logística, Ingeniero Industrial. Profesor de la Unidad de Investigación de la Escuela Militar de Suboficiales “Sargento Inocencio Chincá” del ejercito nacional de Colombia.

Yerife Andrea Parra Orozco

Magister en Educación. Especialista en Docencia Universitaria, Licenciada en Filosofía y letras. Profesora de la unidad de investigación de la Escuela Militar de Suboficiales “Sargento Inocencio Chincá” del Ejército Nacional de Colombia.

References

Abello, R. (2008). Recomendaciones prácticas para la formulación de proyectos de investigación y desarrollo. Barranquilla: Universidad del Norte.

Agudelo, D. (2005). ¿Cómo tener éxito en un doctorado en psicología? Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 565-593.

Antolín, L. (2003). La mitad invisible. Género en la educación para el desarrollo. Madrid: ACSUR - Las Segovias.

Araya, S. (2003). Relaciones sexistas en la educación.

Ballesteros Velásquez, B. (2019). Investigación Social desde la práctica educativa. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Bonilla, E., Hurtado, & Jaramillo. (2009). La investigación. Bogotá: Alfaomega.

Camacho Brown, L, & Watson Soto, H. (2007). Reflexiones sobre equidad de género y educación inicial. INTERSEDES: Revista de las Sedes Regionales, 33-48

Chaves, L. (2004). Las relaciones de género en el contexto escolar. Un estudio de caso a nivel de educación preescolar. Revista electrónica de historia.

Chávez J., A. L. (2007). Educación para la cultura en seguridad y defensa nacional. Revista de las Fuerzas Militares, 52.

Cortés V, A. (2013). Una mirada crítica a la educación en el Ejército. Bogotá: Universidad Militar Nueva Granada.

Díaz. (Diciembre de 2014). Recuperado de http://dx.doi.org/10.4067/S071926812014000300001

Duarte Cruz, J. M., & García Horta, J. B. (2016). Igualdad, Equidad de Género y Feminismo: Una mirada histórica a la conquista de los derechos de las mujeres. Revista CS, 107-158.

Jiménez, M., & Martínez, E. (2005). Políticas de investigación en salud, en guía de recomendaciones para la incorporación de la perspectiva de género. España: Ministerio de Sanidad y Consumo.

Mujer en Red. (2008). ¿Qué es el feminismo? Obtenido de El periódico feminista: http://www.mujeresenred.net/spip.php?article1308 Editores.

Tamayo y Tamayo. (1994). Proceso de la Investigación Científica. México: Noriega y Editores.