The ecology of knowledge in the field of Latin American education
Main Article Content
Abstract
This essay expresses a critical overview of a possible alternative education project based on the concept of an ecology of knowledge proposed by Boaventura de Sousa Santos. In turn, the document proposes a debate on the current situation of education in order to constitute a philosophical criticism that can inquire into the relations with knowledge, cultural criticism and the meaning of the human being present in the educational act. In view of this, the document begins with a description of the crisis of the paradigm of progress based on financial capitalism. Then it establishes possible confrontations with some postulates and ideas of Boaventura de Sousa Santos. Finally, it offers a possible characterization of Latin American pedagogy by considering the break with the indolent rationality implied by the proposal of the ecology of knowledge.
Article Details
How to Cite
Niño-Arteaga, Y. (2020). The ecology of knowledge in the field of Latin American education. Quaestiones Disputatae: Temas En Debate, 12(25), 71-87. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1954
Section
Articulos Num.25
De acuerdo a la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional, se autoriza leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o enlazar los textos completos de estos artículos, siempre y cuando se conceda el crédito a los autores de los textos y a la Revista Quaestiones Disputatae: temas en debate, como fuente de publicación original. No se permite el uso comercial de copia o distribución de contenidos, así como tampoco la adaptación, derivación o transformación alguna de estos sin la autorización previa de los autores y de la dirección de Quaestiones Disputatae: temas en debate.
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
References
Badiou. A. (2004). La ética. México: Herder.
Baudrillard. J. (2009). La sociedad de consumo. Sus mitos, sus estructuras. Madrid: Siglo XXI.
Duch, L. (1997). La educación y la crisis de la modernidad. Barcelona: Paidós.
Dussel, E. (1980). La pedagógica latinoamericana. Bogotá: Nueva América.
Freire, P. (2015). Pedagogía de los sueños posibles. Buenos Aires: Siglo XXI.
______. (2002). La educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI.
Freire, P., Faundez, A. (2018). Por una pedagogía de la pregunta. Buenos Aires: Siglo XXI.
Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Barcelona: Paidós.
Han, B. (2017). La expulsión de lo distinto. Madrid: Herder.
_____. (2015). Psicopolítica. Madrid: Herder.
Hoyos, G. (2012). Ensayos para una teoría discursiva de la educación. Bogotá: Civitas.
Jaspers, K. (2017). La filosofía desde el punto de vista de la existencia. México: Fondo de Cultura Económica.
Lipovetsky, G; Serroy, J. (2010). La cultura-mundo. Barcelona: Anagrama.
Martínez, A. (2015). Verdades y mentiras sobre la escuela. Bogotá: Editorial Aula.
McLaren, P. (2005). La vida en las escuelas. México: Siglo XXI.
Nietzsche, F. (2008). Fragmentos póstumos. Madrid: Tecnos.
Noguera, C. (2010). “La constitución de las Culturas pedagógicas modernas: una aproximación conceptual”. En: Revista Pedagogía y Saberes. Universidad Pedagógica Nacional. Nº 33, 9-25.
Robbins, C. (2012). Disposable Youth/Damaged Democracy: Youth, Neoliberalism, and the Promise of Pedagogy in the Work of Henry Giroux. Policy Futures in Education, 10 (6), 627-641. Recuperado de: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.2304/pfie.2012.10.6.627
Santos, B. (2014). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Santiago de Chile: LOM.
______. (2017). Democracia y transformación social. Bogotá: Siglo XXI.
______. (2011). De la mano de Alicia. Lo social y lo político en la posmodernidad. Bogotá: Ediciones Uniandes.
______. (2009). Una epistemología del sur. México: Siglo XXI-CLACSO.
______. (2000). Critica de la razón indolente. Contra el desperdicio de la experiencia. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Wallerstein, Immanuel. (Coord.). (2007). Abrir las ciencias sociales. México: Siglo XXI.
Baudrillard. J. (2009). La sociedad de consumo. Sus mitos, sus estructuras. Madrid: Siglo XXI.
Duch, L. (1997). La educación y la crisis de la modernidad. Barcelona: Paidós.
Dussel, E. (1980). La pedagógica latinoamericana. Bogotá: Nueva América.
Freire, P. (2015). Pedagogía de los sueños posibles. Buenos Aires: Siglo XXI.
______. (2002). La educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI.
Freire, P., Faundez, A. (2018). Por una pedagogía de la pregunta. Buenos Aires: Siglo XXI.
Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Barcelona: Paidós.
Han, B. (2017). La expulsión de lo distinto. Madrid: Herder.
_____. (2015). Psicopolítica. Madrid: Herder.
Hoyos, G. (2012). Ensayos para una teoría discursiva de la educación. Bogotá: Civitas.
Jaspers, K. (2017). La filosofía desde el punto de vista de la existencia. México: Fondo de Cultura Económica.
Lipovetsky, G; Serroy, J. (2010). La cultura-mundo. Barcelona: Anagrama.
Martínez, A. (2015). Verdades y mentiras sobre la escuela. Bogotá: Editorial Aula.
McLaren, P. (2005). La vida en las escuelas. México: Siglo XXI.
Nietzsche, F. (2008). Fragmentos póstumos. Madrid: Tecnos.
Noguera, C. (2010). “La constitución de las Culturas pedagógicas modernas: una aproximación conceptual”. En: Revista Pedagogía y Saberes. Universidad Pedagógica Nacional. Nº 33, 9-25.
Robbins, C. (2012). Disposable Youth/Damaged Democracy: Youth, Neoliberalism, and the Promise of Pedagogy in the Work of Henry Giroux. Policy Futures in Education, 10 (6), 627-641. Recuperado de: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.2304/pfie.2012.10.6.627
Santos, B. (2014). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Santiago de Chile: LOM.
______. (2017). Democracia y transformación social. Bogotá: Siglo XXI.
______. (2011). De la mano de Alicia. Lo social y lo político en la posmodernidad. Bogotá: Ediciones Uniandes.
______. (2009). Una epistemología del sur. México: Siglo XXI-CLACSO.
______. (2000). Critica de la razón indolente. Contra el desperdicio de la experiencia. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Wallerstein, Immanuel. (Coord.). (2007). Abrir las ciencias sociales. México: Siglo XXI.