Teacher´s thought from the philosophy professor: recovering the experience of teachers for training

Main Article Content

Joaquín Darío Huertas-Ruiz

Abstract

Among the many problems that can be considered around the teaching of philosophy, the philosophy teacher in secondary education has not been sufficiently recognized despite all the wealth involved in their experiences, beliefs and disciplinary knowledge, as there is a kind of divorce between initial training and subsequent professional practice, where the former does not know what happens in the daily life of secondary education. This paper aims to show, from the theoretical contributions of professional teaching knowledge, how the teaching of philosophy is conceived by the professors who teach it, according to their particularities, the conceptions they have built around philosophy, the didactic, the students, all with the purpose of contributing to the improvement of the teaching of philosophy in our educational environment. The generalities of the theory of professional teaching thought or Pedagogical Content Knowledge, PCK for its acronym in English, as well as some testimonies of professors of philosophy of secondary education, who manifest their ideas about what it means to teach philosophy, are presented and finally some conclusions and recommendations for future teachers of philosophy in their professional training.

Article Details

How to Cite
Huertas-Ruiz, J. D. (2019). Teacher´s thought from the philosophy professor: recovering the experience of teachers for training. Quaestiones Disputatae: Temas En Debate, 12(24), 120-139. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1816
Section
Artículos Vol. 12
Author Biography

Joaquín Darío Huertas-Ruiz

Magister en Filosofía Latinoamericana por la Universidad de Santo Tomas y candidato a Doctor del Doctorado en Humanidades, humanismo y persona, de la Universidad de San Buenaventura, Bogotá. Ensayo correspondiente al proyecto de investigación 008-004: Pensamiento profesional docente de los profesores de Filosofía. Facultad de Filosofía, Universidad de San Buenaventura Grupo DEVENIR. Autor del capítulo de libro: Neobarroco: mística, corporalidad y producción de sentido de lo popular, en: Retablo Barroco. Editorial Bonaventuriana p. 73 - 98. 2014, y del artículo El juego, problema filosófico en la Revista Cuestiones de Filosofía N° 14. p. 153 - 169.

References

Cerletti, A. (2008). La Enseñanza de la Filosofía como problema filosófico. Buenos Aires: Los libros del zorzal.

Chevallard, Y. (1997). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires. Aiqué.

Gómez, M. Á. (2003). Introducción a la Didáctica de la Filosofía. Pereira: Papiro.

León Gómez, A. (2008). ¿...Enseñar Filosofía? Santiago de Cali: Universidad del Valle.

Marcelo, G. C. (2002). “La investigación sobre el conocimiento de los profesores y el proceso de aprender a enseñar. Una revisión personal”. En: Perafán G. A. y Aduríz

Bravo A. (edits.). Pensamiento y conocimiento de los profesores. Debate y perspectivas internacionales. Bogotá: UPN-Colciencias.

MEN. (1983). Ley general de Educación.

Obiols, G. (2008). Una introducción a la Enseñanza de la Filosofía. Buenos Aires Los libros del zorzal.

Paredes y Villa (2013) Enseñanza de la filosofía en Colombia: hacia un enfoque multisensorial en el campo didáctico. Nodos y nudos 34. Volumen 4 Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá.

Perafán, G. A. (2004). La epistemología del profesor sobre su propio conocimiento profesional.

Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Porlán, R., & Rivero, A. (1998). El conocimiento de los profesores. Sevilla: Diada Editora.

UNESCO (2009). Recomendaciones en el ámbito de la Enseñanza de la Filosofía en América Latina y el Caribe. Manifiesto de la Reunión de Alto Nivel sobre la Enseñanza de la Filosofía en América Latina y el Caribe.

Salazar Bondy, A. (1995). Didáctica de la filosofía. Lima: UNMSM, Facultad de Letras y Ciencias Humanas, Fondo Editorial.

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of new reform. Harvard.

Shulman, L. S. (1989). “Paradigmas y programas de investigación en el estudio de la enseñanza. Una perspectiva contemporánea”. En: Wittrock, M. C. La investigación de la enseñanza I. Barcelona: Paidós, pp. 9-91.

Valbuena U. Edgar (2007) El conocimiento didáctico del contenido biológico: estudio de las concepciones disciplinares y didácticas de futuros docentes de la Universidad Pedagógica Nacional. (Colombia) Madrid. Universidad Complutense de Madrid. Tesis doctoral.