Teaching of the written alphabet. A theoretical reflection about graphic advertising

Main Article Content

Camila Andrea Bohórquez-aunta
Erika Liliana González-González

Abstract

This article presents a theoretical reflection on the possible improvement of the initial process of the written alphabet by means of the influence of graphic advertising. It sets out a methodological and didactical strategy using the “Sharea Coca-Cola” commercial as a basis. It’s purpose is to support the initial writtenformative processes and the development of the theme in the classroom, especiallyin the first grade of primary. It gives an empistemological insight from a teaching and social communication perspective, supported by the concepts of advertising, graphic adversting, writing and the initiation of the written alphabet. Besides this, some activities are suggested that arise from the commercial along with some considerations that must be taken in to account upon starting the process of the written alphabet.

Article Details

How to Cite
Bohórquez-aunta, C. A., & González-González, E. L. (2017). Teaching of the written alphabet. A theoretical reflection about graphic advertising. Quaestiones Disputatae: Temas En Debate, 10(20), 59-74. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1325
Section
Artículos No 20
Author Biographies

Camila Andrea Bohórquez-aunta

Universidad Pedagogica y Tecnologica de Colombia

Erika Liliana González-González

Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

References

Andrés, M. L., Urquijo, S., Navarro, J., García-Sedeño, M. (2010). Contexto alfabetizador familiar: relaciones con la adquisición de habilidades prelectoras y desempeño lector. European journal of education and psychology, 3(1), 129-140. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=129313736010

Arnáiz, P., Castejón, J., Ruiz, M. S. (2002). Influencia de un programa de desarrollo de las habilidades psicolingüísticas en el acceso a la lecto-escritura. Revista de investigación educativa, 20(1), 189-208. Recuperado de http://revistas.um.es/index.php/rie/article/view/97611

Fandos, M., Martínez, M. J. (1995). La publicidad: un nuevo escenario para la comunicación. Comunicar, (5), 15-20. Recuperado de file:///C:/Users/Downloads/Dialnet-LaPublicidad-635537.pdf

Franco-Montenegro, M. (julio – diciembre de 2009). Factores de la metodología de enseñanza que inciden en el proceso de desarrollo de la comprensión lectora en niños. Zona Próxima, Universidad del Norte, (11) Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/viewArticle/
1602/4665

Guerrero, S., Orozco, D. (2011). La publicidad social y su papel educativo. Análisis de los mensajes del ministerio de la protección social como anunciante. Revista habladurías, 2-12. Recuperado de http://tejidocrea.com/wp-content/uploads/2014/11/Revista-habladurias-la-publicidad-social-y-su-papel-educativo.pdf

González, M. J., Delgado, M. (2007). Enseñanza-Aprendizaje de la escritura en Educación Infantil y Primaria. Revista electrónica de investigación psicoeducativa,5(13), 651-678. Recuperado de http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?203

Kaplún, M. (1998). Procesos educativos y canales de comunicación. Comunicar. (11) 1-9. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15801125

Sánchez, M. D. (2007). Publicidad y Educación Creatividad y Publicidad. Creatividad y sociedad, (11), 1-35. Recuperado de http://www.creatividadysociedad.com/articulos/11/Creativiudad%20y%20Sociedad.%20Publicidad%20y%20Educacio%CC%81n.pdf

Sotelo, M. E. (1997). Escritura e imagen en la publicidad gráfica. Apuntes para el estudio de un lenguaje de la manipulación. Signo. Revista de historia de la cultura escrita, (4), 117–129. Recuperado de http://dspace.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/7518/escritura_sotelo_SIGNO_1997.pdf?sequence=1

Torres, M. E. (2004). La escritura y su importancia en la construcción del conocimiento. Revista Ágora Trujillo, 5(9), 83-104. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/17528/2/maria_torres.