Analysis of the series of investigations about the student dropout from the public accounting program in the Santo Tomás University

Main Article Content

Alba Rocío Robles-González
Carlos Héctor Riveros-Bernal
Juan Fernando García-Chavarría
Fredy Alberto Rojas-Espinoza

Abstract

The article will show the result of an investigation, carried out in Santo Tomás University (Tunja, Boyaca), which analyses the factors that have affected the dropout of students that took part in the research network in the Public AccountingProgram of the Faculty of Administrative Sciences and Accounting. By means of a qualitative-quantitative methodology applied to human and social sciences, it is evidenced that the active participation of students within the network has been incipient owing to the different internally and externally derived factors that are studied in the text.

Article Details

How to Cite
Robles-González, A. R., Riveros-Bernal, C. H., García-Chavarría, J. F., & Rojas-Espinoza, F. A. (2017). Analysis of the series of investigations about the student dropout from the public accounting program in the Santo Tomás University. Quaestiones Disputatae: Temas En Debate, 10(20), 35-58. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1324
Section
Artículos No 20
Author Biographies

Alba Rocío Robles-González, Universidad Santo Tomás Seccional Tunja

Universidad Santo Tomás Seccional Tunja

Carlos Héctor Riveros-Bernal, Investigador Independiente

Investigador Independiente

Juan Fernando García-Chavarría, RED UNIDOS

RED UNIDOS

Fredy Alberto Rojas-Espinoza

Ing. Universidad de Investigación y Desarrollo, Bucaramanga

References

Bourdieu, P., & Wacquant, L. (1995). La práctica de la antropología: Introducción al seminario de la Escuela de Estudios Superiores en Ciencias Sociales, octubre de 1987. En, Respuestas por una antropología reflexiva. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, París, 160-176.

Bricall, J. (2000). La Investigación formativa en los programas de contaduría pública. Madrid, España: Universidad 2000. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-X2008000100007

Colciencias. (2015). Homologación de Revistas especializadas CTI. Recuperado de http://www.colciencias.gov.co/programa_estrategia/revistas-especializadas-de-cti-0

Fernández, I. (2005). Construcción de escala aditiva tipo Likert. España. Recuperado de www.mtas.es/insht/ntp/ntp_015.htm.

Gallón, L. F. (2009). Orígenes y Dinámica de los Semilleros de Investigación en Colombia. Cauca, Colombia: Universidad del Cauca.

Grimson, A. (2000). Interculturalidad y comunicación. Buenos Aires, Argentina: Grupo Editorial Norma.

Jacinto, R. A., & Santos, G. (2009). La investigación formativa en los programas de contaduría pública, caso Colombia. Capic Review, (7), 23-34.

Melo, A., B., L., Ramos, J. E., & Hernández S., P. O. (2014). La Educación Superior en Colombia: Situación Actual y Análisis de Eficiencia. Banco de la República (808). Recuperado de http://www.banrep.gov.co/docum/Lectura_finanzas/pdf/be_808.pdf

Morin, E. (1994). Introducción al Pensamiento Complejo. Barcelona, España: Gedisa.

Morin & Girard, F. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona, España: Paidós.

Ossa, J. (1998). Reflexión sobre los semilleros de investigación: Una comunidad de aprendizaje. Fondo Editorial Biogénesis, 32-35. Universidad Santo Tomás. (2014). Reglamento Facultad. Recuperado de http://www.
ustatunja.edu.co/ustatunja/index.php/component/search/?searchword=reglamento&ordering=newest&searchphrase=all&limit=20

_________. (2015). Capítulo III, Capítulo IV de la estructura interna de la Facultad de Contaduría Pública, Programa Académico. Recuperado de http://www.ustatunja.edu.co/ustatunja/files/Facultades/Contadur%C3%ADa/Reglamentos/actualizados/REGLAMENTOFACULTADVERSIONFINAL.pdf

Vasco, C. E. (2006). Conferencia. Los retos de la educación del futuro. Medellín, Colombia: Universidad EAFIT.