Enrique Dussel: a radical, critical and philosophical discourse (ad)journed
Main Article Content
Abstract
This article is a presentation of Enrique Dussel’s thought from the perspective of the concept of (ad)journment as conceived by A. Leal and M. Villegas in an a yet to be published paper. This concept refers the action by which a given discourse is placed in a position which can be considered marginal when compared to a central or hegemonic one. Thus, we looked into early works of the Latin American philosopher for a categorical framework that would go beyond the one that originated in ancient Greece, this being the framework that has determined the direction of Western thought ever since. In this paper, the way in which Dussel has applied this categorical framework is examined, in order to think from both a philosophical as well as a political standpoint in a Latin American context; ultimately, this paper examines how this results in, precisely, an (ad)journment of Latin American thought in various intellectual fields of in Latin America.
Article Details
How to Cite
Malfavón-Carrillo, V. H. (2016). Enrique Dussel: a radical, critical and philosophical discourse (ad)journed. Quaestiones Disputatae: Temas En Debate, 9(18), 110-132. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1046
Section
Artículos Núm. 18
De acuerdo a la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional, se autoriza leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o enlazar los textos completos de estos artículos, siempre y cuando se conceda el crédito a los autores de los textos y a la Revista Quaestiones Disputatae: temas en debate, como fuente de publicación original. No se permite el uso comercial de copia o distribución de contenidos, así como tampoco la adaptación, derivación o transformación alguna de estos sin la autorización previa de los autores y de la dirección de Quaestiones Disputatae: temas en debate.
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
References
Aristóteles. (2002). Política, Vol. I. Barcelona, España: Folio.
Benjamin, W. (2004). Tesis sobre la historia y otros fragmentos. México: Ítaca.
Derrida, J. (2005). A quién dar (saber, no saber). En Sartre, J. P. (Et. al.), Kierkegaard vivo. Una reconsideración. Madrid, España: Encuentro.
Dussel, E. (1969). El humanismo semita. Buenos Aires, Argentina: EUDEBA.
________. (1975). El humanismo helénico. Buenos Aires, Argentina: EUDEBA.
________. (2011). Filosofía de la liberación. México: FCE.
________. (2012). Pablo de Tarso en la filosofía política actual. En Dussel, E. Pablo de Tarso en la filosofía política actual y otros ensayos. México: Ediciones paulinas.
García Bacca, J. D. (1979). Los presocráticos. México: FCE.
Guillot, D. E. (2002). Introducción. En Levinas, E. Totalidad e infinito. Salamanca, España: Sígueme.
Lèal, A. y Villegas, M. (2015). Provisionalidad de la crítica. Mutatis Mutandis: Revista Internacional de Filosofía, 4, 151-165.
Tresmontant, C. (1969). Ensayo sobre el pensamiento hebreo. Madrid, España: Taurus.
Zubiri, X. (1986). Sobre el hombre. Madrid, España: Alianza.
________. (2007). El hombre y Dios. Madrid, España: Alianza.
________. (2008). Sobre la esencia. Madrid, Esapaña: Alianza.
Benjamin, W. (2004). Tesis sobre la historia y otros fragmentos. México: Ítaca.
Derrida, J. (2005). A quién dar (saber, no saber). En Sartre, J. P. (Et. al.), Kierkegaard vivo. Una reconsideración. Madrid, España: Encuentro.
Dussel, E. (1969). El humanismo semita. Buenos Aires, Argentina: EUDEBA.
________. (1975). El humanismo helénico. Buenos Aires, Argentina: EUDEBA.
________. (2011). Filosofía de la liberación. México: FCE.
________. (2012). Pablo de Tarso en la filosofía política actual. En Dussel, E. Pablo de Tarso en la filosofía política actual y otros ensayos. México: Ediciones paulinas.
García Bacca, J. D. (1979). Los presocráticos. México: FCE.
Guillot, D. E. (2002). Introducción. En Levinas, E. Totalidad e infinito. Salamanca, España: Sígueme.
Lèal, A. y Villegas, M. (2015). Provisionalidad de la crítica. Mutatis Mutandis: Revista Internacional de Filosofía, 4, 151-165.
Tresmontant, C. (1969). Ensayo sobre el pensamiento hebreo. Madrid, España: Taurus.
Zubiri, X. (1986). Sobre el hombre. Madrid, España: Alianza.
________. (2007). El hombre y Dios. Madrid, España: Alianza.
________. (2008). Sobre la esencia. Madrid, Esapaña: Alianza.