El proyecto en la investigación formativa

Main Article Content

Nestor Perico
Carlos Caro-Camargo
Laura Natalia Garavito

Abstract

This article puts in a nutshell what is expressed in a book with a similar title, developed by the authors and is also being published. In this paper develops a way to structure formative research projects in which special emphasis on the problem description with facts, figures and statistics for clarity in its approach is made. Steps are then presented to relate the history and state of the art and how to properly prepare project justification, emphasizing the human, social and environmental impact is required. Also presents a way to develop objectives, ingredients and the importance of checking the feasibility of the project is explained. Likewise, the central aspects relate to develop the theoretical framework, the methodological framework and the budget timeline. Finally, the way the literature and how to present the citations is made is explained.

Article Details

How to Cite
Perico, N., Caro-Camargo, C., & Garavito, L. N. (2016). El proyecto en la investigación formativa. In Vestigium Ire, 9(1), 166-174. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1156
Section
Artículos Investigium Ire Vol. 9-1
Author Biographies

Nestor Perico, Universidad Santo Tomás seccional Tunja

Magister en Educación, doctorando en Educación

Carlos Caro-Camargo

Magister en Ingeniería, doctorando en hidrología.

Laura Natalia Garavito

Magister en Ingeniería, con énfasis en Ambiental.

References

Amartya, Sen y Kliksberg, Bernardo. Primero la gente, Barcelona: ediciones Deusto, 2007, 325 p.
Ávila, Edna Shirley; Soto, Andrés; Vargas, Yury; Rodríguez, Alejandro, Mesa Liliana, y Perico, Néstor. Estudios preliminares de Ingeniería Civil con responsabilidad ambiental, Tunja: Universidad Santo Tomás, 2012, 180 p.

Arévalo, Pedro; Suárez, Paula; Vargas, Maryluz; Vargas, Ángela; Vargas, Nury; Sotabán, Mabel Dayana; Perico, Néstor y otros. Semillero El Espíritu del Ingenio, Tunja: Universidad Santo Tomás, 2012, 37 p.

Briones, Guillermo. Métodos y técnicas de investigación para las ciencias sociales. México, México: Trillas, 1985, 288 p. Cerda Gutiérrez, Hugo. Los elementos de la investigación. Bogotá, Colombia: Editorial El Buho, 1988, 275 p.

Cerda Gutiérrez, Hugo. De la teoría a la práctica, El pensar y el hacer en la ciencia y en la educación, Bogotá: Cooperativa editorial Magisterio, 2005, 318 p.

Cerda Gutiérrez, Hugo. De la teoría a la práctica, El pensar y el hacer en la ciencia y en la educación, Bogotá: Cooperativa editorial Magisterio, 2005, 318 p.

Colombia. Constitución Política de Colombia, Bogotá, 1991.

Covey, Stephen. (1995). Primero lo Primero, Barcelona, España: Paidos, 1995, 420 p.

Covey, Stephen. Los siete hábitos de la gente

altamente efectiva. Barcelona, España: Paidos, 1997, 380 p.

Deslauriers, Jean-Pierre. Investigación cualitativa, Pereira, Colombia: Editorial Papiro, 2004, 180 p.

Dewey, Jhon. Cómo pensamos. Barcelona: Paidos, 1998, 320 p.
Elliot, Jhon El cambio educativo desde la investigación-acción, Madrid: ediciones Morata, 2005, 192 p.
FreirE, Paulo. Pedagogía de la autonomía. Sao Pablo, Brasil: Siglo veintiuno, 1996, 150 p.
Freire, Paulo. Política y educación. Sao Pablo, Brasil: Siglo veintiuno, 1997, 176 p.
García Acosta, V. Historia y desastres en América Latina. Bogotá, Colombia: La Red, 1997.
Garduño, R. El veleidoso Clima. México. D. F.: Impresora El progreso S.A., 2003.
Garza Mercado, Ario. Manual de técnicas de investigación para estudiantes de ciencias sociales y humanidades, México: Colegio de México, 2007, 379p.
Heras, A. “Pensar la autonomía. Dispositivos y mecanismos en proyectos de autogestión”, En: Intersecciones en Comunicación, Buenos Aires, Argentina: Facultad de ciencias sociales, UNCPBA, 2011.
Hernández Díaz, Fabio. Métodos y técnicas de estudio en la universidad, Bogotá: McGraw-Hill, 1988, 240 p.
Higuera Sandoval, Carlos Hernando. Nociones sobre métodos de diseño de estructuras de pavimentos para carreteras, Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2010, 282 p.
Jiménez, Alfonso. Formación de profesores de matemáticas: aprendizajes recíprocos escuela-universidad, Tunja, Colombia: Buhos editores, 2004.
Kuhn, T. La estructura de las revoluciones científicas, 1992.
Leonard, Annie. La historia de las cosas, Bogotá, Colombia: Nomos Impresores S.A., 2011, 390 p.
Matus, Carlos. Adios, señor Presidente, Caracas: Pomaire S.A., 1987, 240 p.
Max-Neef, Manfred. El desarrollo a escala humana: una opción para el futuro. Medellín, Colombia: Proyecto 20 editoriales, 1977, 176 p.
Monroy, Edgar. Introducción a la formulación de planes de manejo y protección de acuíferos. Tunja, Colombia: Universidad Santo Tomás, 2010, 234 p.
Morín, Edgar. Los siete saberes necesarios para la educación del futuro, Bogotá: Cooperativa editorial Magisterio, 2001. 180 p.
O’connor, Josph y SEYMOUR, John. Didácticas para formadores. Barcelona, España: Urano, 2003, 390p.
Perico, N. La formación de los ingenieros civiles. Tunja, Colombia: Universidad Santo Tomás, 2010, 184 p.
Poveda Ramos, Gabriel. Ingeniería e historia de las técnicas, Bogotá, Colombia: Colciencias, 1993, 282 p.
Randolph, Alan y Posner, Barry. Gerencia de proyectos, cómo dirigir exitosamente equipos de trabajo, Bogotá: McGraw-Hill, 1996, 162 p.
RuÍz, Daniel; Magallón, José, Y Muñoz, Edgar. Herramientas de aprendizaje activo en las asignaturas de Ingeniería Estructural. Ingeniería y Universidad, enero-junio, año vol. 10, número 001. Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá. Colombia, 2010.
Schon, Donald. La formación de profesionales reflexivos. Madrid, España: Paidos, 1992, 218 p.
Suárez, Jaime. Deslizamientos y estabilidad de taludes en zonas tropicales. Bucaramanga, Colombia: UIS, 1998.
Suárez, Jaime. Caracterización de los deslizamientos. Bucaramanga, Colombia: Universidad Industrial de Santander, 2003.
Tamayo Y Tamayo, Mario. El proceso de la investigación científica, México: Editorial Limusa, 2003, 440 p.
Tafur, J. Origen, clasificación y características de los residuos sólidos. Neiva, Colombia: Universidad Surcolombiana, 2009.
Universidad Santo Tomás. Proyecto Educativo de la Facultad de Ingeniería Civil. En WWW. Ustatunja.edu.co/Pregrado/Ingeniería Civil/Acreditación/Proyecto educativo de la facultad, 2010.