Characterization of the administrative and operational management of the storekeeper of the city of Tunja
Main Article Content
Abstract
The competitive world of organizations and trade in general, leads to the realization of permanent diagnostics and analysis of business and trade sectors, allowing them to implement processes and techniques to improve their productive and administrative capacity. The research aims to make a characterization of the shopkeeper in the city of Tunja, from the administrative and operational management, present in each business. The methodology is framed in the empirical‐analytical method, with a nonexperimental study there is no manipulation of variables, of quantitative type and descriptive reach, in this case, the shopkeepers of Tunja city were studied from a population of 640 storekeepers. The results show a marked empirical tendency in the administrative and operative processes, the administrators have a basic theoretical formation of the different processes that are handled in each store, this does not allow them to visualize the opportunities, neither the threats that the market offers them.
Article Details
How to Cite
Burbano Galán, B. G., Rojas Rodríguez, C. A., & Santos Martínez, R. (2020). Characterization of the administrative and operational management of the storekeeper of the city of Tunja. In Vestigium Ire, 14(1), 108-122. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/2056
Issue
Section
Artículos Vol. 14-1
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Investigium Ire of http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium is licensed under a Creative Commons Attribution-NonComecial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NCND 4.0)
References
Acuerdo No. 01. Consejo Superior de Microempresa de la República de Colombia, Bogotá, Colombia; 03 de mayo del 2012. https://www.mincit.gov.co/ministerio/nor mograma‐sig/procesos‐ misionales/facilitacion‐del‐comercio‐y‐ defensa‐comercial/acuerdos‐ convenios/acuerdo‐01‐del‐2012.aspx
Azuero, F., González, A. C. y Gutiérrez, M. L. (2012). Tendencias en la administración: Gerencia y Academia. Ediciones Uniandes, (vol1). https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=I9hdDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA439&dq=origen+de+las+tiendas+de+barrio+en+estados+unidos&ots=FnK1Z2kLHA&sig=AP_aZ p4‐ WXhQiUXfxHlyoE7OSKU#v=onepage&q=or igen%20de%20las%20tiendas%20de%20ba rrio%20en%20estados%20unidos&f=false
Calderón, G, y Castaño, G. A. (2005). Investigación en Administración en América Latina: Evolución y Resultados. Universidad Nacional de Colombia sede Manizales: Epigráficas. https://books.google.com.co/books?id=N1 l2My4B7h8C&pg=PA9&dq=Las+peque%C3%B1as+y+medianas+empresas+adolecen+ de+serios+problemas+de+gesti%C3%B3n+ y+de+recursos&hl=es‐ 419&sa=X&ved=2ahUKEwiM_JDn‐Y7qAhXkdd8KHbJrCpYQ6AEwAHoECAIQAg#v=onepage&q=Las%20peque%C3%B1as%20y%20medianas%20empresas%20adolecen%20de%20serios%20problemas%20de% 20gesti%C3%B3n%20y%20de%20recursos &f=false
Capra, F. (2009). La trama de la vida: Una nueva perspectiva de los sistemas vivos. España: Anagrama.
Chiavenato, I. (2019). Introducción a la teoría general de la investigación. México: McGrawHill
Cuesta, J. Y. (2013). Análisis de las ventajas competitivas del sector de retail en Boyacá. Iter Ad Veritatem, (11), 135‐154. http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php
/iaveritatem/article/view/576/704
DANE (2017). Microestablecimientos – Micro. Bogotá D.C.: Boletín técnico.
Druker, P. F. (2002). La gerencia en la sociedad futura. Norma: Bogotá.
Gaitán, D. (2010). Caracterización de las tiendas de barrio de Cartagena. Revista académica de Educación, 4 (8), 59‐ 71. https://journal.poligran.edu.co/index.php/ panorama/article/view/52/44
Guarín, A. (2010). Análisis socioeconómico de tiendas de alimentos en áreas urbanas de bajos recursos en Latinoamérica: Informe del caso de estudio Bogotá, FAO. http://www.fao.org/3/a‐as334s.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. del P. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw‐Hill.
Hurtado, I, y Toro, J. (2007). Paradigmas y métodos de investigación en tiempos de cambio: Modelos de conocimiento que rigen los procesos de investigación y los métodos científicos expuestos desde la perspectiva de las Ciencias Sociales. Venezuela: El nacional. https://books.google.com.co/books?id=pT HLXXMa90sC&pg=PA103&dq=dise%C3%B1 o+no+experimental&hl=es&sa=X&ved=2ah UKEwiVm ay8_qAhVwh‐ AKHZUVDcIQ6AEwAHoECAMQAg#v=onepa ge&q=dise%C3%B1o%20no%20experiment al&f=false
Koontz, H., y Weihrich, H. (2004). Administración: Una perspectiva global. México: McGraw‐Hill.
Londoño, C. M. (2018). Caracterización de los negocios barriales del borde oriental de la comuna 10 de Medellín. Revista CIFE: Lecturas de Economía Social, 20 (33), 95‐ 116. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo? codigo=6920526
Lüders, R y Rosende, F. (2014). Milton Friedman: La vigencia y sus contribuciones. Ediciones UC: Santiago de Chile.
https://books.google.com.co/books?id=g537CAAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=escuela+de+chicago+economia&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwjT5vXuseTqAhUKd98KHXR aCrcQ6AEwBXoECAYQAg#v=onepage&q&f=false
Paramo, D., García, O. L. y Arias, M. O. (2011). Hacia una tipología de tenderos de Manizales. Pensamiento y Gestión, (30), 93‐122.
https://www.redalyc.org/pdf/646/646207 56006.pdf
Paramo, D. y Ramírez, E. (2013). Incidencia de la cultura sobre el marketing relacional practicado entre consumidores y tenderos en la tienda tradicional. https://books.google.com.co/books?id=2N q3BQAAQBAJ&pg=PA150&dq=tipologia+del+tendero+de+barrio+colombia&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwiTmLK4tqAhXJnOAKHcAvBMgQ6AEwBXoECAUQAg#v=onepage&q=t ipologia%20del%20tendero%20de%20barri o%20colombia&f=false
Porter, M. (2015). Estrategia competitiva: Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. Patria: México.
Robinson, W. I. (2013). Una teoría sobre el capitalismo global: Producción, Clase y Estado en un mundo transnacional. México: El siglo XXI editores. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=LPOkDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT4&dq=teorias+del+libre+mercado&ots=1DBLF1tApe&sig=WgMOJQztlUsL6dOEAsv26LP2o4c#v=onepage&q=teorias%20del%20libre%20m ercado&f=false
Ricardo, D., y Smith, A. (2009). Principios de economía política y de investigación. Madrid: Aguilar.
Rivera, S. (2018). Afectación de la competitividad de las tiendas de barrio en Usaquén debido a los formatos hard discount. Bogotá:CESA https://repository.cesa.edu.co/bitstream/ handle/10726/2068/TG00860.pdf?sequenc e=2&isAllowed=y
Silva, H. (2011). Comportamiento de las superficies de Retail en Colombia. Pensamiento y Gestión, (30), 3‐20. Barranquilla: Universidad del Norte.
Toro, I. D. y Parra, R. D. (2006). Método y conocimiento: Metodología de la Investigación. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.
https://books.google.com.co/books?id=4Y‐kHGjEjy0C&pg=PA29&dq=m%C3%A9todo+cuantitativos+en+ciencias+sociales&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwj_pJat0c_qAhWCT98 KHYgkCRcQ6AEwBnoECAUQAg#v=onepage &q=m%C3%A9todo%20cuantitativos%20e n%20ciencias%20sociales&f=false
Valbuena, S., y Rojas, R. (2010). Caracterización de los propietarios de micro establecimientos de comercio abierto en la ciudad de Bogotá. Dialéctica revista e investigación, (26), 9‐19 Bogotá. https://dialnet.unirioja.es/descarga/art iculo/3340024.pdf
Azuero, F., González, A. C. y Gutiérrez, M. L. (2012). Tendencias en la administración: Gerencia y Academia. Ediciones Uniandes, (vol1). https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=I9hdDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA439&dq=origen+de+las+tiendas+de+barrio+en+estados+unidos&ots=FnK1Z2kLHA&sig=AP_aZ p4‐ WXhQiUXfxHlyoE7OSKU#v=onepage&q=or igen%20de%20las%20tiendas%20de%20ba rrio%20en%20estados%20unidos&f=false
Calderón, G, y Castaño, G. A. (2005). Investigación en Administración en América Latina: Evolución y Resultados. Universidad Nacional de Colombia sede Manizales: Epigráficas. https://books.google.com.co/books?id=N1 l2My4B7h8C&pg=PA9&dq=Las+peque%C3%B1as+y+medianas+empresas+adolecen+ de+serios+problemas+de+gesti%C3%B3n+ y+de+recursos&hl=es‐ 419&sa=X&ved=2ahUKEwiM_JDn‐Y7qAhXkdd8KHbJrCpYQ6AEwAHoECAIQAg#v=onepage&q=Las%20peque%C3%B1as%20y%20medianas%20empresas%20adolecen%20de%20serios%20problemas%20de% 20gesti%C3%B3n%20y%20de%20recursos &f=false
Capra, F. (2009). La trama de la vida: Una nueva perspectiva de los sistemas vivos. España: Anagrama.
Chiavenato, I. (2019). Introducción a la teoría general de la investigación. México: McGrawHill
Cuesta, J. Y. (2013). Análisis de las ventajas competitivas del sector de retail en Boyacá. Iter Ad Veritatem, (11), 135‐154. http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php
/iaveritatem/article/view/576/704
DANE (2017). Microestablecimientos – Micro. Bogotá D.C.: Boletín técnico.
Druker, P. F. (2002). La gerencia en la sociedad futura. Norma: Bogotá.
Gaitán, D. (2010). Caracterización de las tiendas de barrio de Cartagena. Revista académica de Educación, 4 (8), 59‐ 71. https://journal.poligran.edu.co/index.php/ panorama/article/view/52/44
Guarín, A. (2010). Análisis socioeconómico de tiendas de alimentos en áreas urbanas de bajos recursos en Latinoamérica: Informe del caso de estudio Bogotá, FAO. http://www.fao.org/3/a‐as334s.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. del P. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw‐Hill.
Hurtado, I, y Toro, J. (2007). Paradigmas y métodos de investigación en tiempos de cambio: Modelos de conocimiento que rigen los procesos de investigación y los métodos científicos expuestos desde la perspectiva de las Ciencias Sociales. Venezuela: El nacional. https://books.google.com.co/books?id=pT HLXXMa90sC&pg=PA103&dq=dise%C3%B1 o+no+experimental&hl=es&sa=X&ved=2ah UKEwiVm ay8_qAhVwh‐ AKHZUVDcIQ6AEwAHoECAMQAg#v=onepa ge&q=dise%C3%B1o%20no%20experiment al&f=false
Koontz, H., y Weihrich, H. (2004). Administración: Una perspectiva global. México: McGraw‐Hill.
Londoño, C. M. (2018). Caracterización de los negocios barriales del borde oriental de la comuna 10 de Medellín. Revista CIFE: Lecturas de Economía Social, 20 (33), 95‐ 116. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo? codigo=6920526
Lüders, R y Rosende, F. (2014). Milton Friedman: La vigencia y sus contribuciones. Ediciones UC: Santiago de Chile.
https://books.google.com.co/books?id=g537CAAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=escuela+de+chicago+economia&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwjT5vXuseTqAhUKd98KHXR aCrcQ6AEwBXoECAYQAg#v=onepage&q&f=false
Paramo, D., García, O. L. y Arias, M. O. (2011). Hacia una tipología de tenderos de Manizales. Pensamiento y Gestión, (30), 93‐122.
https://www.redalyc.org/pdf/646/646207 56006.pdf
Paramo, D. y Ramírez, E. (2013). Incidencia de la cultura sobre el marketing relacional practicado entre consumidores y tenderos en la tienda tradicional. https://books.google.com.co/books?id=2N q3BQAAQBAJ&pg=PA150&dq=tipologia+del+tendero+de+barrio+colombia&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwiTmLK4tqAhXJnOAKHcAvBMgQ6AEwBXoECAUQAg#v=onepage&q=t ipologia%20del%20tendero%20de%20barri o%20colombia&f=false
Porter, M. (2015). Estrategia competitiva: Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. Patria: México.
Robinson, W. I. (2013). Una teoría sobre el capitalismo global: Producción, Clase y Estado en un mundo transnacional. México: El siglo XXI editores. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=LPOkDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT4&dq=teorias+del+libre+mercado&ots=1DBLF1tApe&sig=WgMOJQztlUsL6dOEAsv26LP2o4c#v=onepage&q=teorias%20del%20libre%20m ercado&f=false
Ricardo, D., y Smith, A. (2009). Principios de economía política y de investigación. Madrid: Aguilar.
Rivera, S. (2018). Afectación de la competitividad de las tiendas de barrio en Usaquén debido a los formatos hard discount. Bogotá:CESA https://repository.cesa.edu.co/bitstream/ handle/10726/2068/TG00860.pdf?sequenc e=2&isAllowed=y
Silva, H. (2011). Comportamiento de las superficies de Retail en Colombia. Pensamiento y Gestión, (30), 3‐20. Barranquilla: Universidad del Norte.
Toro, I. D. y Parra, R. D. (2006). Método y conocimiento: Metodología de la Investigación. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.
https://books.google.com.co/books?id=4Y‐kHGjEjy0C&pg=PA29&dq=m%C3%A9todo+cuantitativos+en+ciencias+sociales&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwj_pJat0c_qAhWCT98 KHYgkCRcQ6AEwBnoECAUQAg#v=onepage &q=m%C3%A9todo%20cuantitativos%20e n%20ciencias%20sociales&f=false
Valbuena, S., y Rojas, R. (2010). Caracterización de los propietarios de micro establecimientos de comercio abierto en la ciudad de Bogotá. Dialéctica revista e investigación, (26), 9‐19 Bogotá. https://dialnet.unirioja.es/descarga/art iculo/3340024.pdf