Compliance with the investment in the agricultural sector in relation to the general system of Participation -GSP-: case municipality of Fusagasugá-Cundinamarca-Colombia
Main Article Content
Abstract
The management of public resources demands the commitment in the establishment of controls, making the optimization possible in the destination that the expenditure and the social investment in the municipalities should have. In this sense and taking into account the coresponsibility that assists the territorial entities, in relation to the transfers far their specific destination and general purpose, punctually with the General System of Participations, it is necessary to identify which has been the behavior in the territorial budgetary execution within the agricultural sector; taking into account sorne of the variables that have a direct impact on rural investment. In this regard, it is clear that during the last 10 years the GSP far the countryside has been scarce and this can be supported by the low growth it has had, without exceeding 0.5%, with a low participation in GDP, aspects that distance it from being considered a locomotive of development. The theoretical reference addresses budget autonomy and fiscal decentralization based on the postulates of Bonet, Pérez and Aya la (2014); Maldonado (2011); Daughters and Harper (2006), CEPAL (2009), Cárdenas Salinas,J and Monroy Olmos, H. (2016) among others. Applies to a methodology with exploratory cut based on the documentary contrast supported in academic institutional sources and of the State.
Article Details
How to Cite
Ortiz Rincón, D., Gutiérrez Castaño, O. L., & Garzón Herrera, M. F. (2019). Compliance with the investment in the agricultural sector in relation to the general system of Participation -GSP-: case municipality of Fusagasugá-Cundinamarca-Colombia. In Vestigium Ire, 12(2), 123-142. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1724
Issue
Section
Artículos Núm. 12-2
Investigium Ire of http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium is licensed under a Creative Commons Attribution-NonComecial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NCND 4.0)
References
Aldana, M.C., & Restrepo Martínez,A. M. (20 de Abril de 2015). Universidad Santo Tomás. Obtenido de Estudio comparativo de los procesos de planeación en los municipios de tercera a sexta categoría en Cundinamarca.
Angulo, R., Díaz, Y., & Pardo, R. (2011). Índice de Pobreza Multidimensional para Colombia (1 PMColombia) 1997-2010. Archivos de economía, Documento 382.
Banco Mundial, 2017. Informe anual 2017. BIRF AIF. Grupo Banco Mundial.
Bonet, Pérez y Aya la; 2014. Documentos de trabajo sobre Economía regional. Banco de la República. Centro de Estudios EconómicoRegionales CEER. ISSN 1692-3715.
Campbell, Tim. 1996. "Banking on Decentralization in a Continent of Cities". Dissemination Note. The World Bank, LACTD. Washington, D.C.
Cárdenas Salinas,J. Monroy Olmos, H. (2016). "Planteamientos sobre la ley 819 de 2003 responsabilidad y transparencia fiscal: una aproximación conceptual en Boyacá". In Vestigium lre. Vol.10, pp.139-156.
CEPAl, 2009. La Descentralización en América Latina: un análisis comparado de los casos de Colombia, Bolivia, Perú, Brasil y Argentina. 76p. División de Políticas y Estudios Subsecretaría de Desarrollo Regional y Administrativo.
Comparative Study. Baltimore and London: Johns Hopkins University Press for the World Bank.
Contraloría de Cundinamarca. 2016. Informe de Auditoría periodo 2014-2015, p. 14
Corte Constitucional de Colombia. Sentencia C-346 de 1997. C- 579 de 2001.
DANE, 2017. Pobreza monetaria y multidimensional en Colombia, 2016.
Daughters, Robert and Hamper, Leslie (2006). "Fiscal and Political Decentralization Reforms", en Eduardo Lora (ed.), The State Reform in Latin America (IDB, Washington, D.C), pp. 213-261
Fedesarrollo, 2014.Junguito Roberto; Perfetti,Juan José; Becerra,Alejandro. Desarrollo de la agricultura colombiana. ISBN 978-958-57963-9-3. Edición, armada electrónica: Consuelo Lozano I Formas Finales Ltda. Impresión y encuadernación: La Imprenta Editores S.A.
Falleti, Tulia. (2010). Decentralization and Subnational Politics in Latin America. Cambridge. Cambridge University Press.
Galvis Luis Armando. Eficiencia en el uso de los recursos del SGP: Los casos de la salud y la educación. Banco de la República. NO. 207. Documentos de trabajo sobre Economía regional. Banco de la República. Centro de Estudios Económico Regionales CEER. ISSN 1692-3715
Gómez Herrera, D.J., & Marrugo Vitola, K. M. (2014). Universidad de Cartagena de Indias. Recuperado el 15 de FEBRERO de 2017, de incidencia de las transferencias por recursos de regalías sobre la inversión pública social en el distrito de Cartagena de Indias (2006-2012).
González lgua, L.J. (2015). Universidad Militar Nueva Granada. Obtenido de Son necesarios los recursos que destina la nación para el cumplimiento del sistema general de participaciones para agua potable y saneamineto básico.
Maldonado,A. 2011. Descentralización territorial en Colombia: situación y perspectivas de política Friedrich Ebert Stiftung (En Colombia FESCOL). 24 p.
PIADAL, (2013).Agricultura para el Desarrollo de América Latina. Buenos Aires.
Rodríguez,J. 2014. El principio de la Autonomía territorial de los municipios y departamentos en Colombia.Análisis y perspectivas desde la jurisprudencia de la Corte Constitucional 1992-2012, 28 p.
Riascos, L. H. (2011). Balance preliminar de la aplicación de la ley 1176 de 2007. Tendencias, 7-43.
Rodríguez, P. (2008). Presupuesto público. Programa de Administración pública territorial, 119 p.
Romero, E. R. (2011). Presupuesto público y contabilidad gubernamental. Bogota, D.C.: ECOE EDICIONES.
Ruge les, A. L., Arzuza, M., Jaimes Bonilla, R. V., & Mendoza Cardenas, J. M. (OCTUBRE de 2013). Ministerio de hacienda y crédito público. Recuperado el 05 de marzo de 2017, de Dirección general de Apoyo fiscal: www.minhacienda.gov.co
Santamaría, Mauricio, Patricia (arnacho y José Arias. (2001). "Exposición de motivos de la reforma a la Ley 60 de 1993. Sector educación y sector salud". Archivos de Economía No.173, Departamento Nacional de Planeación - DNP.
Schiff, M. y Valdés A. (1992). The Political Economy of Agricultural Pricing PolicyVolume 4.A Synthesis of the Economics in Developing Countries. A World Bank
Wilches, L. A. (2015). Instituto Colombiano de Desarrollo Rural. Obtenido de Estrategia de desarrollo rural con enfoque territorial. Alcances y limitaciones del Control Fiscal Ambiental frente a la Explotación Comercial Sustentable de la Biodiversidad en Colombia.
Angulo, R., Díaz, Y., & Pardo, R. (2011). Índice de Pobreza Multidimensional para Colombia (1 PMColombia) 1997-2010. Archivos de economía, Documento 382.
Banco Mundial, 2017. Informe anual 2017. BIRF AIF. Grupo Banco Mundial.
Bonet, Pérez y Aya la; 2014. Documentos de trabajo sobre Economía regional. Banco de la República. Centro de Estudios EconómicoRegionales CEER. ISSN 1692-3715.
Campbell, Tim. 1996. "Banking on Decentralization in a Continent of Cities". Dissemination Note. The World Bank, LACTD. Washington, D.C.
Cárdenas Salinas,J. Monroy Olmos, H. (2016). "Planteamientos sobre la ley 819 de 2003 responsabilidad y transparencia fiscal: una aproximación conceptual en Boyacá". In Vestigium lre. Vol.10, pp.139-156.
CEPAl, 2009. La Descentralización en América Latina: un análisis comparado de los casos de Colombia, Bolivia, Perú, Brasil y Argentina. 76p. División de Políticas y Estudios Subsecretaría de Desarrollo Regional y Administrativo.
Comparative Study. Baltimore and London: Johns Hopkins University Press for the World Bank.
Contraloría de Cundinamarca. 2016. Informe de Auditoría periodo 2014-2015, p. 14
Corte Constitucional de Colombia. Sentencia C-346 de 1997. C- 579 de 2001.
DANE, 2017. Pobreza monetaria y multidimensional en Colombia, 2016.
Daughters, Robert and Hamper, Leslie (2006). "Fiscal and Political Decentralization Reforms", en Eduardo Lora (ed.), The State Reform in Latin America (IDB, Washington, D.C), pp. 213-261
Fedesarrollo, 2014.Junguito Roberto; Perfetti,Juan José; Becerra,Alejandro. Desarrollo de la agricultura colombiana. ISBN 978-958-57963-9-3. Edición, armada electrónica: Consuelo Lozano I Formas Finales Ltda. Impresión y encuadernación: La Imprenta Editores S.A.
Falleti, Tulia. (2010). Decentralization and Subnational Politics in Latin America. Cambridge. Cambridge University Press.
Galvis Luis Armando. Eficiencia en el uso de los recursos del SGP: Los casos de la salud y la educación. Banco de la República. NO. 207. Documentos de trabajo sobre Economía regional. Banco de la República. Centro de Estudios Económico Regionales CEER. ISSN 1692-3715
Gómez Herrera, D.J., & Marrugo Vitola, K. M. (2014). Universidad de Cartagena de Indias. Recuperado el 15 de FEBRERO de 2017, de incidencia de las transferencias por recursos de regalías sobre la inversión pública social en el distrito de Cartagena de Indias (2006-2012).
González lgua, L.J. (2015). Universidad Militar Nueva Granada. Obtenido de Son necesarios los recursos que destina la nación para el cumplimiento del sistema general de participaciones para agua potable y saneamineto básico.
Maldonado,A. 2011. Descentralización territorial en Colombia: situación y perspectivas de política Friedrich Ebert Stiftung (En Colombia FESCOL). 24 p.
PIADAL, (2013).Agricultura para el Desarrollo de América Latina. Buenos Aires.
Rodríguez,J. 2014. El principio de la Autonomía territorial de los municipios y departamentos en Colombia.Análisis y perspectivas desde la jurisprudencia de la Corte Constitucional 1992-2012, 28 p.
Riascos, L. H. (2011). Balance preliminar de la aplicación de la ley 1176 de 2007. Tendencias, 7-43.
Rodríguez, P. (2008). Presupuesto público. Programa de Administración pública territorial, 119 p.
Romero, E. R. (2011). Presupuesto público y contabilidad gubernamental. Bogota, D.C.: ECOE EDICIONES.
Ruge les, A. L., Arzuza, M., Jaimes Bonilla, R. V., & Mendoza Cardenas, J. M. (OCTUBRE de 2013). Ministerio de hacienda y crédito público. Recuperado el 05 de marzo de 2017, de Dirección general de Apoyo fiscal: www.minhacienda.gov.co
Santamaría, Mauricio, Patricia (arnacho y José Arias. (2001). "Exposición de motivos de la reforma a la Ley 60 de 1993. Sector educación y sector salud". Archivos de Economía No.173, Departamento Nacional de Planeación - DNP.
Schiff, M. y Valdés A. (1992). The Political Economy of Agricultural Pricing PolicyVolume 4.A Synthesis of the Economics in Developing Countries. A World Bank
Wilches, L. A. (2015). Instituto Colombiano de Desarrollo Rural. Obtenido de Estrategia de desarrollo rural con enfoque territorial. Alcances y limitaciones del Control Fiscal Ambiental frente a la Explotación Comercial Sustentable de la Biodiversidad en Colombia.