Information and knowledge management model far the analysis of the coffee production chain in the marketing link far the municipality of Moniquirá-Boyacá- Colombia
Main Article Content
Abstract
In the Department of Boyacá, in the province of Ricaurte the cultivation of coffee is one of the products that has had great impact in recent times, given the quality of the grain that is produced, this due to climate, lands and geographical conditions of the region that favor it. During the year 2017, in the department of Boyacá, 8,065,974 kilos of coffee were harvested, in around 37 municipalities, Moniquirá, the capital of the province of Ricaurte, being the largest producer with 1,091,973 kilos (Carolina LealAcosta, 2018). Given the high coffee production that the municipality represents far the department, there is evidence of the need to guarantee the effective and agile sale of the product at regional, national and international levels. However, it lacks an information and knowledge system that facilitates the commercialization processes to attack the existing sales gaps from the producer to the final consumer.Therefore, this article seeks a solution alternative to the analysis of the coffee production chain from the commercialization link, since the coffee production chain exposed by the National Planning Department (NPD) does not contemplate the commercialization link, being this necessary to complete the production process.This is why the aim is to characterize and analyze the production chain, in arder to propase an information management model and also a technological strategic plan, which jointly allow generating greater competitiveness and added value to the marketing link of coffee in the municipality of Moniquirá.
Article Details
How to Cite
Cárdenas Arias, D. Y., Caro Gutiérrez, L. M., & Caro Pedreros, J. Y. (2019). Information and knowledge management model far the analysis of the coffee production chain in the marketing link far the municipality of Moniquirá-Boyacá- Colombia. In Vestigium Ire, 12(2), 84-103. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1722
Issue
Section
Artículos Núm. 12-2
Investigium Ire of http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium is licensed under a Creative Commons Attribution-NonComecial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NCND 4.0)
References
Alfonso, M., & Castrillón, G. (2006). La gestión del conocimiento, (29).
Alonso Arévalo,J. (2013). Gestión de la Información, gestión de contenidos y conocimiento. El Profesional de la Información, 9(1), 15. https://doi.org/10.1076/epri.10.10.36.6816.
Espinal, C. (2005). La cadena del café en Colombia: una mirada global de su estructura y dinámica 1991-2005.
Espinal G, C. F., Martínez C, H. J., & Peña M., Y. (2005). Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural, Observatorio Agrocadenas Colombia, Documento de Trabajo No. 61. Min. Agricultura y Desarrollo Rural, Obs. Agrocadenas Colombia, (58), 40. http://bibliotecadigital.agronet.gov.co/bitstream/11348/6111/1/200511215113 _caracterizacion_cafe.pdf.
Fernando, O., & Domínguez, C. (2008). Retos y Nuevos Enfoques en la Gestión de la Tecnología y del Conocimiento.
Lapuente,J. C. (2011). Planificación y Control de Gestión. Los Sistemas de Información Enfocados a la Gestión.
Leal Acosta,A. Carolina. (2018, 19 junio). Boyacá ya exporta su café a mercados de Asia y el Caribe. Recuperado 15 febrero, 2019, de: https://www.portafolio.co/negocios/boyacaya-exporta-su-cafe-a-mercados-de-asia-yel-caribe-518257.
Patiño, S. G., Mejía, M.S., & Villarreal, M. (2008). Modelo de gestión del conocimiento apoyado en la vigilancia tecnológica y la inteligencia competitiva para la cadena prouctiva de la uva isa bella en la bioregión del Valle del Cauca. Retrieved from http://www.redalyc.org/pdf/2250/225014905007.pdf.
Ponjuán Dante, G. (2011). La gestión de información y sus modelos representativos. Valoraciones. Ciencias de la Información, 42(2), 11-17. Retrieved from http://ezproxy. eafit.edu.co/log in ?url =http://sea rch.ebscohost.com/log i n.aspx?d i rect=true &db=fua&AN=100700871&lang=es&site=eds-live.
Power Data. (2014, 24 octubre). Gestión de datos e información como ventaja competitiva. Recuperado 13 febrero, 2019, de: https:// blog.powerdata.es/el-valor-de-la-gestionde-datos/bid/396927 /gesti-n-de-datos-e-informaci-n-como-ventaja-competitiva.
Alonso Arévalo,J. (2013). Gestión de la Información, gestión de contenidos y conocimiento. El Profesional de la Información, 9(1), 15. https://doi.org/10.1076/epri.10.10.36.6816.
Espinal, C. (2005). La cadena del café en Colombia: una mirada global de su estructura y dinámica 1991-2005.
Espinal G, C. F., Martínez C, H. J., & Peña M., Y. (2005). Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural, Observatorio Agrocadenas Colombia, Documento de Trabajo No. 61. Min. Agricultura y Desarrollo Rural, Obs. Agrocadenas Colombia, (58), 40. http://bibliotecadigital.agronet.gov.co/bitstream/11348/6111/1/200511215113 _caracterizacion_cafe.pdf.
Fernando, O., & Domínguez, C. (2008). Retos y Nuevos Enfoques en la Gestión de la Tecnología y del Conocimiento.
Lapuente,J. C. (2011). Planificación y Control de Gestión. Los Sistemas de Información Enfocados a la Gestión.
Leal Acosta,A. Carolina. (2018, 19 junio). Boyacá ya exporta su café a mercados de Asia y el Caribe. Recuperado 15 febrero, 2019, de: https://www.portafolio.co/negocios/boyacaya-exporta-su-cafe-a-mercados-de-asia-yel-caribe-518257.
Patiño, S. G., Mejía, M.S., & Villarreal, M. (2008). Modelo de gestión del conocimiento apoyado en la vigilancia tecnológica y la inteligencia competitiva para la cadena prouctiva de la uva isa bella en la bioregión del Valle del Cauca. Retrieved from http://www.redalyc.org/pdf/2250/225014905007.pdf.
Ponjuán Dante, G. (2011). La gestión de información y sus modelos representativos. Valoraciones. Ciencias de la Información, 42(2), 11-17. Retrieved from http://ezproxy. eafit.edu.co/log in ?url =http://sea rch.ebscohost.com/log i n.aspx?d i rect=true &db=fua&AN=100700871&lang=es&site=eds-live.
Power Data. (2014, 24 octubre). Gestión de datos e información como ventaja competitiva. Recuperado 13 febrero, 2019, de: https:// blog.powerdata.es/el-valor-de-la-gestionde-datos/bid/396927 /gesti-n-de-datos-e-informaci-n-como-ventaja-competitiva.