Posibilidades de innovación social para comunidades de pequeños comerciantes de productos agricolas

Main Article Content

Jenny Edith Parada Camargo
Sandra Milena Zambrano Vargas

Abstract

The main asset is a community to engage in the transformation process, successful integration is to unite efforts of different actors in society, creating value as protagonists of their own development. The aim of this paper is to analyze from different theoretical framework of social innovation practices from the conditions of a group of small traders of agricultural products. The methodology of this study is qualitative descriptive, interviews and focus group are used. The results show the need for coordination and to build consensus on projects that generate social value from reading the local reality, because it shows that despite being a vulnerable population, there are various ways they can improve from economic and social.

Article Details

How to Cite
Parada Camargo, J. E., & Zambrano Vargas, S. M. (2016). Posibilidades de innovación social para comunidades de pequeños comerciantes de productos agricolas. In Vestigium Ire, 10(1), 49-62. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1180
Section
Artículos Núm. 10
Author Biographies

Jenny Edith Parada Camargo, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTC

Magíster en dirección y administración de empresas. Integrante del grupo de investigación ‘Poder’, perteneciente a la Escuela de Administración de Empresas de la UPTC, Tunja (Boyacá / Colombia).

Sandra Milena Zambrano Vargas, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTC

Magíster en Administración de la Universidad Nacional de Colombia, doctorante en Administración de la Universidad Autónoma de Querétaro. Integrante del grupo de investigación ‘Ideas’, perteneciente a la Escuela de Administración de Empresas de la UPTC, Tunja (Boyacá / Colombia).

References

Albaigés, J., Morales, A., Águila, A., Padilla, A., Nuez, J., Bel, A., y García, M. (s.f.). La innovación social, motor de desarrollo de Europa. Servicios Integrales de Impresión SLL.

Anspe. (2012). Estrategia nacional de innovación social para superación de pobreza extrema. Publicaciones CIS ANSPE.

Arcos, C., Suárez, M., y Zambrano, S. (2015). Procesos de innovación social (IS) como fuente de transformación social de comunidades rurales. Revista Academia y Virtualidad, 8, (2), pp. 85-99.

Bonilla, N. y Rojas, A. (2013). Una revisión de las tendencias en investigación sobre la innovación social: 1940-2012. Recuperado 05/04/2016 de: http://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/10654/7232/1/BonillaMorenoNatalia2012. pdf.

Buckland, H. y Murillo, D. (2013). Antena de Innovación Social: Vías hacia el cambio sistémico. Ejemplos y variables para la innovación social. Barcelona: Universidad Ramón Llull.

_______. (2014). La Innovación Social en América Latina: Marco conceptual y agentes. Barcelona: Universidad Ramón Llull.

Comisión Europea. (2013). Guía de la Innovación Social. Recuperado de: https://www.asturias.es/Asturias/descargas/PDF_TEMAS/ Asuntos%20Sociales/guia_innovacion_social.pdf

Drucker, P. (1991). La innovación y el empresario innovador. Barcelona: Edhasa.

Gatica, S. (2011). Emprendimiento e Innovación Social : Construyendo una agenda pública para Chile. Centro de Políticas Públicas UC, 6(48), pp. 3–15.

Domanski, D., Howaldt, J., Villalobos, P. y Huenchuleo, P. (2015). Social innovation in Latin America: The chilean case. Santiago de Chile: Cieplan.

García, E. (2016). Economía social + innovación tecnológica: Experiencias de Éxito en Entornos de Precariedad. Journal of Technology Management and Innovation, 11(1), pp. 86-92.

Martínez, D. González, N. y Nieto, M. (2015). La innovación social como motor de creación de empresas. Universia Business review, pp. 48-63.

Mejía, D. (2014). Gestión de la innovación en pequeñas empresas: Un estudio exploratorio en Querétaro. Inquietud Empresarial, 14(2), pp. 71–86.

Molina, C. y Polanco, J. (2015). Un desafío de sostenibilidad: el nuevo distrito metropolitano de ciencia, tecnología, innovación y emprendimiento del valle del Aburrá en Colombia. Estudios Geográficos, 76(279), pp. 579-607.

Morales, S. y Giraldo, A. (2015). Análisis de una innovación social: el Comité Universidad Empresa Estado del Departamento de Antioquia (Colombia) y su funcionamiento como mecanismo de interacción. Innovar, 25(56), pp. 141-152.

Mulet, J. (2002). La innovación, concepto e importancia económica. VI Congreso de Economía de Navarra.

Mulgan, G., Tucker, S., Ali, R. y Sanders, B. (2007). Social Innovation: What it is, why it matters and how it can be accelerated. London: Oxford Saïd Business School.

Pirni, A. y Raffini, L. (2015). La empresa social en España y en Italia durante la crisis: ¿un laboratorio de innovación económica y social? Obets. Revista de Ciencias Sociales, 10(1), pp. 127-158.

Porter, M. (1991). La ventaja competitiva de las naciones. Buenos Aires: Editorial Vergara.

Rodríguez, E., Carreras, I., y Sureda, M. (2012). Innovar para el cambio social: De la idea a la acción. Barcelona: Universidad Ramón Llull.

Rodríguez, A. y Alvarado, H. (2008). Claves de la innovación social en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: Cepal.

Veiga, L. (2001). Innovación y competitividad. Revista de Antiguos Alumnos del IEEM, pp. 72-87.