Steam as an approach for interactive learning of computer-aided design
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
DECLARATION OF ORGINIALITY OF SUBMITTED ARTICLE
With this document, I/We certify that the article submitted for possible publication in the institutional journal INGENIO MAGNO of the Research Center Alberto Magno CIIAM of the University Santo Tomás, Tunja campus, is entirely of my(our) own writing, and is a product of my(our) direct intellectual contribution to knowledge.
All data and references to completed publications are duly identified with their respective bibliographical entries and in the citations thus highlighted. If any adjustment or correction is needed, I(we) will contact the journal authorities in advance.
Due to that stated above, I(we) declare that the entirety of the submitted material is in accordance with applicable laws regarding intellectual and industrial property, and therefore, I(we) hold myself(ourselves) responsible for any complaint related to it.
If the submitted article is published, I(we) declare that I(we) fully relinquish publishing rights of the article to the University Santo Tomás, Tunja campus. As remuneration for this relinquishment of rights, I(we) declare my(our) agreement to receive two (2) copies of the edition of the journal in which my(our) article appears.
References
Guía de recomendaciones. Agencia
Vasca de la Innovación. https://
www.innobasque.eus/publicaciones/
publication/504
[2] Jho, Hong & Song (2016). An
Analysis of STEM/STEAM Teacher
Education in Korea with a Case
Study of Two Schools from a
Community of Practice Perspective.
https://www.researchgate.net/
publication/301682198_An_Analysis_
of_STEMSTEAM_Teacher_Education_
in_Korea_with_a_Case_Study_of_
Two_Schools_from_a_Community_of_
Practice_Perspective
[3] Rivera Muñoz, J. L. (2014). El
aprendizaje significativo y la
evaluación de los aprendizajes.
Revista de Investigación Educativa,
8(14). https://revistasinvestigacion.
unmsm.edu.pe/index.php/educa/
article/view/7098/6272
[4] Barrera Siabato, A. I. ., & Ávila Moreno,
J. P. (2020). Uso de herramientas de la
industria 4.0 en instituciones educativas
rurales de Yopal como estrategia para
la identificación de competencias
personales y técnicas. Publicaciones
E Investigación, 14(1). https://doi.
org/10.22490/25394088.4053
[5] National Education Association. (2012).
Preparing 21st-century students for a
global society: An educator’s guide to
“the four Cs.” Washington, DC: Author.Available: http://www.nea.org/assets/
docs/A-Guide-to-Four-Cs.pdf.
[6] Caplan, M. y Cifuentes, A.P. (2019).
Promoviendo la educación STEAM
en áreas rurales a través de la STEAM
Conference – Una experiencia piloto.
Virtual Educa. Lima, Perú.
[7] Ochoa Duarte, Alexei & León,
Leonardo & Reina-Rozo, Juan.
(2021). STEAM, sociedad y extensión
universitaria en Colombia: Una
propuesta preliminar desde el Buen
Vivir. Sociología y Tecnociencia. 11.
55-82. 10.24197/st.Extra_1.2021.55-82.
[8] Observatorio Laboral para la
Educación OLE del Ministerio de
Educación Nacional en Colombia.
https://ole.mineducacion.gov.co/
portal/
[9] Burnaford, G. Brown, S. Doherty, J. y
McLaughlin H.J. (2007). Arts Integration.
Frameworks, Research, and. Practice:
A Literature Review. Washington:_Arts
Education Patnership. Recuperado
de: http://www.eugenefieldaplus.
com/academics/A+%20research/
artsintegration.pdf
[10] Roig-Vila, Rosabel (ed.). Tecnología,
innovación e investigación en los
procesos de enseñanza-aprendizaje.
Barcelona: Octaedro, 2016. ISBN 978-
84-9921-848-9, 3173 p.
[11] Implementation of a STEAM project
in compulsory secondary education
that creates connections with the
environment. Miguel Ángel Queiruga
Dios, Emilia López-Iñesta, María
Diez Ojeda, María Consuelo Sáiz
Manzanares, José Benito Vázquez
Dorrío. Journal for the Study of
Education and Development,
Infancia y Aprendizaje, ISSN 0210-
3702, ISSN-e 1578-4126, Vol. 44, Nº 4,
2021 (Ejemplar dedicado a: Special
issue: STEAM education: Contributing
evidence of validity and effectiveness
/ Número especial: Educación STEAM:
Aportando pruebas de validez y
efectividad), págs. 871-908
[12] Hernández, S. R., Fernández, C. C.,
& Baptista, L. P. (2006). Metodología
de la investigación (4a. ed.). https://
ebookcent r a l - p roques t - com.
bibliotecavirtual.unad.edu.co.
[13] E. Rúa, A. Barrera, N. M. Moreno,
“Aprendizaje interactivo de
termodinámica de fluidos apoyado
en las tecnologías de la información
y comunicación”, Respuestas, vol. 19,
no. 2, pp. 41-50, 2014.
[14] Gutiérrez, J., Jacob, F., & Gutiérrez,
C. (2018). Estrategias didácticas de
enseñanza y aprendizaje desde una
perspectiva interactiva. Journal of
Chemical Information and Modeling,
53(9), 1689-1699. https://doi.
org/10.1017/CBO9781107415324.004
[15] Carrera, C., & Marín, R. (2011). Modelo
pedagógico para el desarrollo
de competencias en educación
superior. Actualidades Investigativas En Educación, 11(1), 1-32. https://doi.
org/10.15517/aie.v11i1.10183…
[16] Gómez, L., & Macedo, J. (2010).
Importancia de las TIC en la en
la educación. Tecnología de
la información. Investigación
Educativa, 14(25), 209-224. http://
revistasinvestigacion.unmsm.edu.
p e / i n d e x . p h p / e d u c a / a r t i c l e /
view/4776/3850
[17] Fuertes, A.; Ferrís , R & Grimaldo, F.
(2018). “¿Un cambio de metodología
que aumente la satisfacción y
motivación del estudiante favorece
su aprendizaje? Experiencias en el
aula”, Actas de las Jenui, vol. 3, núm. 1.
https://www.uv.es/grimo/publications/
jenui2018.pdf
[18] Saulés, S. (2012). La competencia
lectora en PISA. Influencias,
innovaciones y desarrollo. México:
Instituto Nacional para la Evaluación
de la Educación. https://www.redalyc.
org/pdf/5534/553457067008.pdf
[19] Díaz, B, F. 2005. El aprendizaje basado
en problemas y el método de casos.
En: Enseñanza situada: Vínculo entre la
escuela y la vida. México: McGraw Hill.
[20] Restrepo, B., Aprendizaje Basado en
Problemas (ABP): Una Innovación
Didáctica para la Enseñanza
Universitaria. Educación y Educadores,
8, (2005).