Business visits as an opportunity to strengthen the industrial engineer's profile
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
DECLARATION OF ORGINIALITY OF SUBMITTED ARTICLE
With this document, I/We certify that the article submitted for possible publication in the institutional journal INGENIO MAGNO of the Research Center Alberto Magno CIIAM of the University Santo Tomás, Tunja campus, is entirely of my(our) own writing, and is a product of my(our) direct intellectual contribution to knowledge.
All data and references to completed publications are duly identified with their respective bibliographical entries and in the citations thus highlighted. If any adjustment or correction is needed, I(we) will contact the journal authorities in advance.
Due to that stated above, I(we) declare that the entirety of the submitted material is in accordance with applicable laws regarding intellectual and industrial property, and therefore, I(we) hold myself(ourselves) responsible for any complaint related to it.
If the submitted article is published, I(we) declare that I(we) fully relinquish publishing rights of the article to the University Santo Tomás, Tunja campus. As remuneration for this relinquishment of rights, I(we) declare my(our) agreement to receive two (2) copies of the edition of the journal in which my(our) article appears.
References
Sánchez Bolívar G. (1996). ACOFI, una entidad al servicio de la educación en ingeniería. Ingeniería e Investigación, (27), 63. Retrieved from http://search.ebscohost.com.bibliotec avirtual.unad.edu.co/login.aspx?direct=true&db=edsdoj&AN=edsdoj.8005fa0b82d04b3a86718a2427480d39&lang=e s&site=eds-live&scope=site
Balanta, C. E (2014) Documento Maestro Programa de Ingeniería Industrial. Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD. Escuela de Ciencias Básicas Tecnología e Ingeniería ECBTI
Barberán Cevallos, J. P., Leyva Figueredo, P. A., & Mendoza Tauler, L. L. (2018). La formación de habilidades: un procedimiento para la formación profesional del Ingeniero Industrial En La Universidad Laica “Eloy Alfaro” De Manabí. (Spanish). Opuntia Brava, 10(1), 330. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.p hp/opuntiabrava/article/view/60
Venegas Ahumada, C. (2012). Discursos sobre la educación dual: Comunicacional y la subjetividad laboral de alumnos/asde enseñanza media de un establecimiento técnico-profesional de la V Región de Valparaiso. Razón y Palabra, (. 81), 39. Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/N/N81/V81/18_Venegas_V81.pdf
Araya, I. (2008). La formación Dual y su fundamentación curricular. Revista Educación 32 (1), 45-61.
Salazar, José Miguel. (2011). Módulo: Modelos para promover la calidad en educación superior. Consultado en: http://www.cinda.cl/proyecto_alfa/downoad_finales/40ModuloModelosdeAseguramientodelaCalidad.pdf Recuperado el 25 de julio de 2013.
Ibarrondo Dávila, P. (2011). Práctica empresarial y desarrollo de habilidades en el aprendizaje de la Contabilidad de Gestión: Business practice and skills development in the learning in Management Accounting. Educade: Revista de Educación En Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, (. 2), 35. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3965276Delgado-Ruiz S. (2014). Prospectiva Laboral para el sector Metalmecanico en Boyacá. Recuperado de http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/888
Acevedo Borrego, A. O., Cachay Boza, O., & Linares Barrantes, C. (2017). Enfoque de productividad y mejora en el ingeniero industrial de San Marcos. Estudio exploratorio para competitividad de categoría mundial ; Productivity and improvement approach in industrial engineering of San Marcos University. Exploratory study oriented to world-class competitiveness. Recuperado de http://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/13502
Barrera, S A.I. (2014). Informe De Salidas Pedagógicas Estudiantes Ingeniería Industrial. Universidad Nacional Abierta y A Distancia UNAD programa de Ingeniería Industrial.
Hernández, S. R., Fernández, C. C., & Baptista, L. P. (2006). Metodología de la investigación (4a. ed.). Recuperado de https://ebookcentral-proquest-com.bibliotecavirtual.unad.edu.co.
López Gómez, E. (2018). El Método Delphi En La Investigación Actual En Educación: Una Revisión Teórica Y Metodológica. (Spanish). Educacion XX1, 21(1), 17–40. Recuperado de https://doi-org.bibliotecavirtual.unad.edu.co/10.5944/educXX1.15536
Puente, V. C. D. L. (2018). Estadística descriptiva e inferencial. Retrieved from https://ebookcentral-proquest-com.bibliotecavirtual.unad.edu.co
Serrano Tierz, A., Biedermann, A. M., & Santolaya Sáenz, J. L. (2016). Perfil, objetivos, competencias y expectativas de futuro profesional de los estudiantes del Grado en Ingeniería en Diseño Industrial y Desarrollo de Producto de la Universidad de Zaragoza. Revista de Docencia
Universitaria, 14(1), 69–96. https://doi-org.bibliotecavirtual.unad.edu.co/10.4 995/redu.2016.5908
Rodriguez, Helena, and Inês Nascimento. 2016. “Influência(s) Do Enriquecimento Curricular No Desenvolvimento Vocacional e Envolvimento Escolar Dos Alunos / Influences of Curricular Enrichment in Vocational Development and Student Participation in Schools / Influencias Del Enriquecimiento Curricular En El Desarrollo Vocacional e Implicación Escolar de Los Estudiantes.” Revista Brasileira de Orientação Profissional, no. 2: 245. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v1 7n2/12.pdf
Miriam, I. M., & Arturo, B. S. F. (2019). Educacion Dual: Su Analisis Y Desarrollo Del Modelo Aleman Para Su Implementacion En El Entorno Laboral/Dual Education : The Analysis and Development of the German Model for its Implementation in the Work Environment. European Scientific Journal, (4), 143. https://doi-org.bibliotecavirtual.unad.edu.co/10.1 9044/esj.2019.v15n4p143
Castiblanco-Jiménez, I. A., Cruz- González, J. P., Ruiz-Cruz, C. R., Pedraza-Vega, L. del C., & Londoño- Restrepo, D. C. (2017). Implementación de Invention System Kits como metodología de enseñanza y aprendizaje en ingeniería industrial. Caso de estudio: Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito. (Spanish).
Revista Educación En Ingeniería, 12(24), 31. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication 318965802_Implementacion_de_Invention_System_Kits_como_metodologia_de_ensenanza_y_aprendizaje_en_ingenieria_industrial_Caso_de_estudio_Es cuela_Colombiana_de_Ingenieria_Juli o_Garavito
Torrejano-Vargas, R. H., & Bocanegra- Acosta, H. (2018). En Busqueda De La Identidad Social Del Ingeniero: Una Trayectoria De Construccion De Identidad Profesional en Colombia en Medio De La Modernizacion Capitalista (1848-1929). Eleuthera, 15. https://doi-org.bibliotecavirtual.unad.edu.co/10.1 7151/eleu.2018.19.2
Jaimes-Figueroa J., (2016). Es Necesario Modificar La Forma De Aprender, Enseñar Y Aplicar La Ingeniería Química En Colombia. Recuperado de http://revistas.ustatunja.edu.co/index. php/ingeniomagno/article/view/1162/ 0
Castillo Sarabia, M. C. J. C. jose. castillos@uanl. m. (2017). Impacto Del Modelo De Educación Técnica Por Competencias: Caso De Estudio Industria Metalmecánica En Nuevo León. (Spanish). Revista Daena (International Journal of Good Conscience), 12(3), 124–140. Retrieved from http://search.ebscohost.com.bibliotecavirtual.unad.edu.co/login.aspx?direct=true&db=hus&AN=127319750&lang=es&site=eds-live&scope=site
Marzo, M., Pedraja, M. y Ribera, P. (2006). Las competencias profesionales demandadas por las empresas: el caso de los ingenieros. Revista de educación, 341, 643-661.