Correlation between module resilente and the dynamic module for asphalt mixtures tipo mdc-19
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
DECLARATION OF ORGINIALITY OF SUBMITTED ARTICLE
With this document, I/We certify that the article submitted for possible publication in the institutional journal INGENIO MAGNO of the Research Center Alberto Magno CIIAM of the University Santo Tomás, Tunja campus, is entirely of my(our) own writing, and is a product of my(our) direct intellectual contribution to knowledge.
All data and references to completed publications are duly identified with their respective bibliographical entries and in the citations thus highlighted. If any adjustment or correction is needed, I(we) will contact the journal authorities in advance.
Due to that stated above, I(we) declare that the entirety of the submitted material is in accordance with applicable laws regarding intellectual and industrial property, and therefore, I(we) hold myself(ourselves) responsible for any complaint related to it.
If the submitted article is published, I(we) declare that I(we) fully relinquish publishing rights of the article to the University Santo Tomás, Tunja campus. As remuneration for this relinquishment of rights, I(we) declare my(our) agreement to receive two (2) copies of the edition of the journal in which my(our) article appears.
References
American Association of State Highway Transportation Officials - AASHTO. (1993). Guide for Design of Pavement Structures. Washington. D.C.
Araya, F. (2013). Parámetros de curvas maestras de asfaltos utilizados en chile. Universidad Técnica Federico Santa María. Valparaíso, Chile.
ASTM D4123-82 (1995), Standard Test Method for Indirect Tension Test for Resilient Modulus of Bituminous Mixtures (Withdrawn 2003), ASTM International, West Conshohocken, PA, www.astm.org
ASTM (2010). D6926-10, Standard Practice for Preparation of Bituminous Specimens Using Marshall Apparatus, ASTM International, West Conshohocken, PA, www.astm.org.
ASTM (2006). D6927-06, Standard Test Method for Marshall Stability and Flow of Bituminous Mixtures, ASTM International, West Conshohocken, PA, www.astm.org.
Asociación española de fabricantes de mezclas asfálticas (ASEFMA). (2015). El módulo dinámico de la mezcla bituminosa: importancia, evaluación y estimación. Número 16, Volumen V.
Benavides C. (2015). Caracterización dinámica de materiales viales. [Diapositivas]. Corasfaltos.
García, G. (2013). Medición y estimación del módulo dinámico de mezclas asfálticas en caliente utilizadas en Chile. Universidad Técnica Federico Santa María Valparaíso, Chile.
Huang Y. H. (2004). Pavement analysis and design. Prentice – Hall. Inc- United State of America.
Instituto Nacional de Vías (INVIAS) (2007). INV E754-07, Módulo dinámico de mezclas asfálticas. Especificaciones Generales de Construcción de Carreteras. Instituto Nacional de Vías. Bogotá.
Instituto Nacional de Vías (INVIAS) (2013). INV E749-13, Ensayo de tensión indirecta para determinar el módulo resiliente en mezclas asfálticas. Especificaciones Generales de Construcción de Carreteras. Instituto Nacional de Vías. Bogotá.
Instituto Nacional de Vías (INVIAS) (2013). INV E748-13, Estabilidad y flujo de mezclas asfálticas en caliente empleando el equipo Marshall. Especificaciones Generales de Construcción de Carreteras. Instituto Nacional de Vías. Bogotá.
Instituto Nacional de Vías (INVIAS) (2013). Artículo 450, Mezclas asfálticas en caliente de gradación continua (concreto asfáltico). Especificaciones Generales de Construcción de Carreteras. Instituto Nacional de Vías. Bogotá.
Joaquim, A. (2013). Estudio del comportamiento en el campo de la frecuencial y viscoelástico de mezcla de asfalto modificada por el intermedio de módulo complejo. Universida de Federal de Santa Catarina. Florianópolis, Brasil.
Laboratorio Nacional de Materiales y Modelos Estructurales de Costa Rica. (2013). Valoración de la rigidez de las mezclas asfálticas. Costa Rica: Universidad de Costa Rica.
Leiva F. (2004). Estudio del módulo dinámico complejo de mezclas asfálticas. Laboratorio Nacional de Materiales y Modelos Estructurales (LANAMME). Costa Rica.
Leiva, P. (2013). Interfaz gráfica de cálculo de módulo dinámico de mezclas y asfaltos. Laboratorio Nacional de Materiales y Modelos Estructurales de la Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica.
Martínez, F. (2013). Modelos para la construcción de curvas maestras del módulo dinámico de mezclas asfálticas. Laboratorio vial – Instituto de mecánica aplicada y estructuras (I.M.A. E). Rosario, Argentina.
Méndez, J. (2013). Evaluación de modelos reológicos para el módulo complejo de asfaltos. Universidad de San Buenaventura. Cartagena de Indias, Colombia.
Ministerio de Transporte. (2015). Transporte en cifras estadísticas. Bogotá.
National Cooperative Highway Research Program (NCHRP). (2004). Guide for MechanisticEmpirical Design. Part 2. Design inputs. 505 West University Avenue. Champaign, Illinois.
SHELL (1978). Pavement design manual: asphalt pavement and overlays for road traffic. Shell International Petroleum. London, Shell.