Characterization of Duitama's sidewalk aqueducts through quality, performance and governance indicators
Main Article Content
Abstract
Duitama has 20 aqueducts sidewalk, providing water supply services to 5,616 users, who otherwise would not be able to count on this vital resource, given its rural location. The aim is to describe the current situation of the 20 veredales aqueducts legally constituted and registered in the Duitama City Hall, from the perspective of governance, quality and performance.
The results obtained allow us to establish that if these aqueducts continue with their current financial and operational management, they will not be viable in time. It is important to highlight the role that these communities play, which is fundamental to ensure water supply to the non-covered sectors, and it is also imperative not to lose sight of the fact that these social and operational dynamics are contributing to improving the quality of life of the inhabitants of Duitama, but they require differential schemes in their regulations that guarantee sustainability over time.
The results obtained allow us to establish that if these aqueducts continue with their current financial and operational management, they will not be viable in time. It is important to highlight the role that these communities play, which is fundamental to ensure water supply to the non-covered sectors, and it is also imperative not to lose sight of the fact that these social and operational dynamics are contributing to improving the quality of life of the inhabitants of Duitama, but they require differential schemes in their regulations that guarantee sustainability over time.
Article Details
How to Cite
Figueredo Garzón, C. A., Rincón Parra, N. S., & Salazar Villamil, N. S. (2020). Characterization of Duitama’s sidewalk aqueducts through quality, performance and governance indicators. In Vestigium Ire, 14(1), 56-76. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/2025
Issue
Section
Artículos Vol. 14-1
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Investigium Ire of http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium is licensed under a Creative Commons Attribution-NonComecial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NCND 4.0)
References
Álvarez, J.A. (2016). Diario el Extra. Acueductos rurales se rajan en potabilidad. Consultado julio de 2017. Recuperado de http://boyaca.extra.com.co/noticias/local/acueductos-rurales-se-rajan-en-potabilidad-264245
Barahona, J. (2017). Acueductos veredales, actores de gestión y transformación para la salud pública y ambiental de Cachipay-Cundinamarca. (Trabajo de Grado. Universidad Externado de Colombia). Recuperado de https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstream/001/931/1/DAA-Spa-2017-Acueductos_comunitarios_actores_de_gestion_y_transformacion_para_salud_Trabajo.pdf
Congreso de Colombia. (11de julio de 1994) Servicios Públicos Domiciliarios. [Ley 142 de 1994]. DO: 41.433. Recuperado de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0142_1994.html
Defensoría del pueblo. 2011. Informe defensoría: Acueductos comunitarios en la zona rural de Ciudad Bolívar. Bogotá D.C. diciembre de 2011. Recuperado de http://www.defensoria.gov.co/es/nube/regiones/1256/Informe-sobre-acueductos-comunitarios-en-zona-rural-de-Ciudad-Bol%C3%ADvar.htm
Dourojeanni, A. Jouravlev, A. Chávez, G. (2002). Gestión del agua a nivel de cuencas: teoría y práctica. División de Recursos Naturales e Infraestructura de CEPAL, y la Comisión Nacional del Agua (CNA) de México. P.46. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/6407/1/S028593_es.pdf
Duitama, Capital Cívica de Boyacá. Estadísticas del Municipio. Consultado agosto de 2017. Recuperado de https://sites.google.com/a/duitama-boyaca.gov.co/estadisticas/home/por-zona
Echeverría, J. Anaya, S. (2018). El derecho humano al agua potable en Colombia: Decisiones del Estado y de los particulares. Vniversitas, 67(136), 1-14. Recuperado de https://doi.org/10.11144/Javeriana.vj136.dhap
EmpoDuitama. Fuentes Abastecedoras Sistema Acueducto. Consultado agosto de 2017. Recuperado de http://www.empoduitama.com/page/page.php?page=110&mm=2#next
Fernández, J. (2015). Estudio de las amenazas a la Sostenibilidad de los Acueductos Veredales Comunitarios del municipio de Guatavita y la formulación de las acciones a tomar para atenuarlas o eliminarlas. (Tesis de maestría. Pontificia Universidad Javeriana). Recuperado de https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/17969/FernandezBernalJorgeAlberto2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gaitán, O. (2014). Guía Práctica de las Entidades sin Ánimo de Lucro y del Sector Solidario. Cámara de Comercio de Bogotá. Editorial Kimpres LTDA. p.7. Recuperado de https://www.ccb.org.co/content/download/2756/35466/version/1/file/Gu%C3%ADa+Pr%C3%A1ctica+de+las+Entidades+sin+%C3%81nimo+de+Lucro+y+del+Sector+Solidario.pdf
Ministerio de Desarrollo Económico. (17 de noviembre de 2000). Por la cual se adopta el Reglamento Técnico para el Sector de Agua Potable y Saneamiento Básico – Ras. [Resolución 1096 de 2000]. DO: 44.242. Recuperado de https://www.icbf.gov.co/cargues/avance/docs/resolucion_mindesarrollo_rl109600.htm
Rojas, I.M. (2017). Dirección de Medio ambiente y Agua Potable. Oficina Asesora de Comunicaciones y protocolo. Gobernación de Boyacá. Consultado julio de 2017. Recuperado de http://www.boyaca.gov.co/noticias/noticias/644-acueductos-rurales-tema-de-interes-para-la-administracion-departamental
Régimen Legal de Bogotá. Decreto 421 de 2000. Consultado agosto de 2017. Recuperado de http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=4639
Smits, Stef; Tamayo, Shirley Paola; Ibarra, Vanessa; Rojas, Johnny; Benavidez, Alberto; Bey, Valérie. “Gobernanza y sostenibilidad de los sistemas de agua potable y saneamiento rurales en Colombia” Banco Interamericano de Desarrollo. Jul. 15, 2012, pp.24-25. Recuperado de https://publications.iadb.org/handle/11319/3137#sthash.vIrsBLEe.dpuf
Zarta, P. (2018). La Sustentabilidad o Sostenibilidad: Un concepto poderoso para la humanidad. Tabula Rasa, (28). Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/396/39656104017/html/index.html
Barahona, J. (2017). Acueductos veredales, actores de gestión y transformación para la salud pública y ambiental de Cachipay-Cundinamarca. (Trabajo de Grado. Universidad Externado de Colombia). Recuperado de https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstream/001/931/1/DAA-Spa-2017-Acueductos_comunitarios_actores_de_gestion_y_transformacion_para_salud_Trabajo.pdf
Congreso de Colombia. (11de julio de 1994) Servicios Públicos Domiciliarios. [Ley 142 de 1994]. DO: 41.433. Recuperado de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0142_1994.html
Defensoría del pueblo. 2011. Informe defensoría: Acueductos comunitarios en la zona rural de Ciudad Bolívar. Bogotá D.C. diciembre de 2011. Recuperado de http://www.defensoria.gov.co/es/nube/regiones/1256/Informe-sobre-acueductos-comunitarios-en-zona-rural-de-Ciudad-Bol%C3%ADvar.htm
Dourojeanni, A. Jouravlev, A. Chávez, G. (2002). Gestión del agua a nivel de cuencas: teoría y práctica. División de Recursos Naturales e Infraestructura de CEPAL, y la Comisión Nacional del Agua (CNA) de México. P.46. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/6407/1/S028593_es.pdf
Duitama, Capital Cívica de Boyacá. Estadísticas del Municipio. Consultado agosto de 2017. Recuperado de https://sites.google.com/a/duitama-boyaca.gov.co/estadisticas/home/por-zona
Echeverría, J. Anaya, S. (2018). El derecho humano al agua potable en Colombia: Decisiones del Estado y de los particulares. Vniversitas, 67(136), 1-14. Recuperado de https://doi.org/10.11144/Javeriana.vj136.dhap
EmpoDuitama. Fuentes Abastecedoras Sistema Acueducto. Consultado agosto de 2017. Recuperado de http://www.empoduitama.com/page/page.php?page=110&mm=2#next
Fernández, J. (2015). Estudio de las amenazas a la Sostenibilidad de los Acueductos Veredales Comunitarios del municipio de Guatavita y la formulación de las acciones a tomar para atenuarlas o eliminarlas. (Tesis de maestría. Pontificia Universidad Javeriana). Recuperado de https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/17969/FernandezBernalJorgeAlberto2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gaitán, O. (2014). Guía Práctica de las Entidades sin Ánimo de Lucro y del Sector Solidario. Cámara de Comercio de Bogotá. Editorial Kimpres LTDA. p.7. Recuperado de https://www.ccb.org.co/content/download/2756/35466/version/1/file/Gu%C3%ADa+Pr%C3%A1ctica+de+las+Entidades+sin+%C3%81nimo+de+Lucro+y+del+Sector+Solidario.pdf
Ministerio de Desarrollo Económico. (17 de noviembre de 2000). Por la cual se adopta el Reglamento Técnico para el Sector de Agua Potable y Saneamiento Básico – Ras. [Resolución 1096 de 2000]. DO: 44.242. Recuperado de https://www.icbf.gov.co/cargues/avance/docs/resolucion_mindesarrollo_rl109600.htm
Rojas, I.M. (2017). Dirección de Medio ambiente y Agua Potable. Oficina Asesora de Comunicaciones y protocolo. Gobernación de Boyacá. Consultado julio de 2017. Recuperado de http://www.boyaca.gov.co/noticias/noticias/644-acueductos-rurales-tema-de-interes-para-la-administracion-departamental
Régimen Legal de Bogotá. Decreto 421 de 2000. Consultado agosto de 2017. Recuperado de http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=4639
Smits, Stef; Tamayo, Shirley Paola; Ibarra, Vanessa; Rojas, Johnny; Benavidez, Alberto; Bey, Valérie. “Gobernanza y sostenibilidad de los sistemas de agua potable y saneamiento rurales en Colombia” Banco Interamericano de Desarrollo. Jul. 15, 2012, pp.24-25. Recuperado de https://publications.iadb.org/handle/11319/3137#sthash.vIrsBLEe.dpuf
Zarta, P. (2018). La Sustentabilidad o Sostenibilidad: Un concepto poderoso para la humanidad. Tabula Rasa, (28). Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/396/39656104017/html/index.html