Characterization of the profile of the entrepreneurial woman of the municipality of Silvania

Main Article Content

Luz Merly Ferla Silva
Claudia Milena Rodríguez Moscoso
Olga Liliana Gutiérrez Castaño

Abstract

The study refers to an applied research in the municipality of Silvania, whose objective was to determine the social, economic and cultural characteristics that define the enterprising woman in the municipality of Silvania, department of Cundinamarca; from a random sample of 50 women, who, at the date of the study, had a business, some formalized and others without managing their Unique Tax Registration -RUT-. The basic instrument used was an interview accompanied by a survey designed for microentrepreneurs in the urban area of the municipality, generating a descriptive approach and at the same time, with an exploratory approach, since no studies were made on the subject. Among the results found, it is reflected the lack of knowledge that women microentrepreneurs have in relation to government programs to support entrepreneurship and on the other hand, the importance and motivation to obtain training to strengthen sustainable strategies for their businesses.

Article Details

How to Cite
Ferla Silva, L. M., Rodríguez Moscoso, C. M., & Gutiérrez Castaño, O. L. (2020). Characterization of the profile of the entrepreneurial woman of the municipality of Silvania. In Vestigium Ire, 14(1), 27-40. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/2022
Section
Artículos Vol. 14-1
Author Biographies

Luz Merly Ferla Silva

Semillerista grupo TEMCON- Universidad de Cundinamarca, Contadora Pública.

Claudia Milena Rodríguez Moscoso

Semillerista grupo TEMCON-Universidad de Cundinamarca, Contadora Pública. 

Olga Liliana Gutiérrez Castaño

Docente investigadora. Líder Grupo TEMCON- Universidad de Cundinamarca. 

References

Castellanos, Rivas & Gálvez, 2019. La formación de emprendedores sociales desde algunos programas de Contaduría Pública. Revista In Vestigium Ire. 2018, Vol. 12, No. 1. pp. 165-185. Universidad Santo Tomás, sede Tunja. En [http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1696/1544]

Cheston, S., & Kuhn, L. (2001). Empoderamiento de la mujer a través de las microfinanzas.
Campaña de la Cumbre del Microcrédito (IMF- ONG).

Davico, G. (2004). http://csoc.usal.edu.ar/IDICSO. Obtenido de http://csoc.usal.edu.ar/IDICSO: https://racimo.usal.edu.ar/id/eprint/86

Ferber, M. A., & Nelson, J. A. (2004). Más allá del hombre económico. España: Ediciones Cátedra.
Henríquez, D. M., Mosquera, S. C., & Arias, S. A. (2010). La creación de empresas en
Colombia desde las percepciones femenina y masculina. Economía Gestión y Desarrollo, Cali -Colombia, 61-77.

Hernández, B. W. (2019). Género en el Perú: Nuevos enfoques, miradas interdisciplinarias. Perú: Fondo editorial universidad de Lima.

Marulanda, V. Á., & Morales, G. S. (2016). Entorno y motivaciones para emprender. Rev. Escuela de Administración de Negocios. No. 81, 12- 28.

Mendoza, O. M., & Chapulín, C. J. (2015). Turismo, trabajo femenino y empoderamiento de las mujeres en bahías de Huatulco, Oaxaca - México. Estudios y Perspectivas en Turismo Volumen 24, 316 – 335.

Moreno, Z. H., Moreno, M. R., & Santa Ana, E. M. (2016). Las Universidades públicas autónomas mexicanas: Licenciatura en ingeniería y su relación con el fomento académico de ser emprendedor. In Vestigium Ire, 108-138.

Robles, Velásquez, Gutiérrez & González, 2014. Revista In Vestigium Ire. 2015, Vol. 8, No. 1. pp. 18-34. Universidad Santo Tomás, sede Tunja. En [http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/999]

Rodríguez, E. C. (2015). Economía feminista del cuidado. Nueva Sociedad N° 256, 30-44

Ruiz, N. J., Camelo, O. C., & Coduras, M. A. (2012). Mujer y desafío emprendedor en España. Características y determinantes. Economía industrial, ISSN 0422-2784, Nº 383, 13- 22.

Saavedra, G. M., & Camarena, A. M. (2015). Retos para el emprendimiento femenino en América Latina. Criterio Libre, 129-152.

Sánchez, C. R. (2006). Emprendimiento femenino. Pobreza cualitativa y microfinanzas, 83 -103.
Velásquez, J. (2007). El microcrédito: Sostenibilidad financiera vs. impacto sobre la pobreza. Dialnet, 139p