Evaluation of the agricultural marketing center: national learning service Mosquera agricultural biotechnology center
Main Article Content
Abstract
The objective of this article is to show evidence of the agricultural marketing center project at the Agricultural Biotechnology Center - C.B.A. of the National Learning Service - SENA in Mosquera, through the analysis of the application of an expert survey. A quantitative study of analytical, descriptive, non-experimental, transactional and field type was defined. A Delphi-type questionnaire was designed and applied to a sample of 22 agribusiness experts who were chosen from among technicians and professionals, SENA instructors, and small and medium entrepreneurs in the municipality of Mosquera. The questionnaire contained 6 items, 2 for the marketing variable and 4 for the project evaluation variable. Thus, it became evident that the development of a production accentuated in innovation and development in a collaborative way with the agricultural communities, can potentiate inter-institutional chains for the commercialization of agricultural products from SENA.
Article Details
How to Cite
Cruz Páez, F. O., & Lechuga Cardozo, J. I. (2019). Evaluation of the agricultural marketing center: national learning service Mosquera agricultural biotechnology center. In Vestigium Ire, 13(2), 28-41. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1968
Issue
Section
Artículos Núm. 13-2
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Investigium Ire of http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium is licensed under a Creative Commons Attribution-NonComecial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NCND 4.0)
References
Barcelona, A. y Godet, M. (1996). Manuel de Prospective Strategique. Recuperado de http://www.prospectiva.eu/zaharra/Metodo_delphi.pdf
Comisión Económica para América Latina y el Caribe – CEPAL (2016). Planificación y prospectiva para la construcción de futuro en América Latina y el Caribe. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40623/4/S1600345_es.pdf
Calle Fernández, A. M. y Tamayo Bustamante, V. M. (2009). Decisiones de inversión a través de opciones reales. Revista Estudios Gerenciales, 25 (3), 107-126. Recuperado de http://www.elsevier.es/es-revista-estudios-gerenciales-354-pdf-S0123592309700737
Cruz Páez. O. y Bejarano Rodríguez, D. S. (2018). Estrategias de mercadeo implementadas para la competitividad empresarial de unidades productivas agropecuarias del SENA Soacha". Revista SIEMBRA CBA, 1(2018), 39-47. Recuperado de http://revistas.sena.edu.co/index.php/Revsiembracba/article/view/1879/1986
González Gaviria, C. I. y Sánchez J. E. (2017). Estudio prospectivo estratégico para la empresa Arca Distribuciones S.A.S al año 2032 (Tesis de Maestría), Universidad Externado de Colombia, Bogotá. Recuperado de https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstream/001/671/1/ASA-Spa-2018_Estudio_%20prospectivo_estrategico_para_la_empresa_Arca_Distribuciones_Trabajo.pdf
Hernández, F. Fernández, M.; Peña, I. y Hernández, F. (2008). Factores determinantes del éxito exportador. El papel de la estrategia exportadora en las cooperativas agrarias. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 63, 39-64.
Lechuga, J.; Cazallo, A., Meñaca, I.; Martínez, H.; García, J. Olivero, E. y García, J. (2018). Análisis del comportamiento de las exportaciones del Departamento del Atlántico (Colombia) entre 2012 – 2016. Revista Espacios, 39 (22), 22 – 41.
Mariño Corredor, P. F. (2016). Prospectiva Aplicada al Desarrollo e Implementación de Estrategias de Marketing para la Comercializadora de Envases Plásticos Duque Saldarriaga y Cía. S en C. (Tesis de Maestría en Dirección de Marketing), Colegio de Estudios Superiores de Administración –CESA-, Bogotá. Recuperado de https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:juySkyuYcagJ:https://repository.cesa.edu.co/bitstream/handle/10726/1063/TMM00064.pdf%3Fsequence%3D2%26isAllowed%3Dy+&cd=8&hl=es&ct=clnk&gl=co
Mera Rodríguez, C.W., Avendaño Avendaño, M. y Cruz Páez, F. O. (2015), Centro Nacional de Innovación y Gestión del Conocimiento Prospectivo y Estratégico “CENIT”. Uni-pluri/versidad, 15 (2), 74 -84. Recuperado de https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/viewFile/26824/20780195
Norton, R. (2004). Agricultural Development Policy. New York: John Wiley & Sons.
Núñez, N., Sánchez, L., Sotelo, V., Miranda-Medina, C., & Osorio, C. (2017). Emprender después de una discapacidad. En Olivero, Barrios, & Acosta-Prado, Perspectivas Empresariales e Inclusivas del emprendimiento (págs. 117-144). Barranquilla: Ediciones Universidad Simón Bolívar.
Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura - FAO (2014). Análisis social para proyectos de inversión agrícola y rural, guía del administrador. Recuperado de http://www.fao.org/3/a-bl181s.pdf
Pérez Rodríguez, R. (2017). Modelo estratégico prospectivo para el proceso de construcción de marca “Branding” (Tesis de Maestría). Universidad Nacional Sede Medellín, Medellín. Recuperado de http://bdigital.unal.edu.co/63788/1/1017216465.2018.pdf
Puentes Montañez, G. A. (2011). Formulación y evaluación de proyectos agropecuarios (1a. Ed). Bogotá: Ecoe Ediciones.
Recalde Rincones, V. H. (2014). Agenda prospectiva de investigación y formación de la cadena hortofrutícola vallecaucana, en el horizonte del 2032, desde el SENA Regional Valle del Cauca (Tesis de Maestría). Universidad del Valle, Santiago de Cali. Recuperado de http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/10893/10008/1/CB-0520905.pdf
Sánchez Castañeda, J. (2017). Mercado de productos agrícolas ecológicos en Colombia. Suma de Negocios, 8 (2017), 156-163. Recuperado de https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S2215910X1730023X?token=226327391EE20E1C3009AF37A367EC76EFB6947F355F39BD5994CB1CAC9944918D032624EBA662EEDDE6083E5C35414B
Servicio Nacional de Aprendizaje SENA – Dirección General (2013). Metodología de Perfil de Proyecto de Inversión del SENA. Recuperado de https://repositorio.sena.edu.co/bitstream/11404/2173/1/METODOLOGIA_PPI_SENA_V3.pdf
Syed, S. y Miyazako, M. (2013). Promover la inversión en agricultura a fin de aumentar la producción y la productividad. Recuperado de http://www.fao.org/fileadmin/templates/tci/pdf/PromotingInvestmentMainDocument/Promoting_investmentSPA.pdf.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe – CEPAL (2016). Planificación y prospectiva para la construcción de futuro en América Latina y el Caribe. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40623/4/S1600345_es.pdf
Calle Fernández, A. M. y Tamayo Bustamante, V. M. (2009). Decisiones de inversión a través de opciones reales. Revista Estudios Gerenciales, 25 (3), 107-126. Recuperado de http://www.elsevier.es/es-revista-estudios-gerenciales-354-pdf-S0123592309700737
Cruz Páez. O. y Bejarano Rodríguez, D. S. (2018). Estrategias de mercadeo implementadas para la competitividad empresarial de unidades productivas agropecuarias del SENA Soacha". Revista SIEMBRA CBA, 1(2018), 39-47. Recuperado de http://revistas.sena.edu.co/index.php/Revsiembracba/article/view/1879/1986
González Gaviria, C. I. y Sánchez J. E. (2017). Estudio prospectivo estratégico para la empresa Arca Distribuciones S.A.S al año 2032 (Tesis de Maestría), Universidad Externado de Colombia, Bogotá. Recuperado de https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstream/001/671/1/ASA-Spa-2018_Estudio_%20prospectivo_estrategico_para_la_empresa_Arca_Distribuciones_Trabajo.pdf
Hernández, F. Fernández, M.; Peña, I. y Hernández, F. (2008). Factores determinantes del éxito exportador. El papel de la estrategia exportadora en las cooperativas agrarias. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 63, 39-64.
Lechuga, J.; Cazallo, A., Meñaca, I.; Martínez, H.; García, J. Olivero, E. y García, J. (2018). Análisis del comportamiento de las exportaciones del Departamento del Atlántico (Colombia) entre 2012 – 2016. Revista Espacios, 39 (22), 22 – 41.
Mariño Corredor, P. F. (2016). Prospectiva Aplicada al Desarrollo e Implementación de Estrategias de Marketing para la Comercializadora de Envases Plásticos Duque Saldarriaga y Cía. S en C. (Tesis de Maestría en Dirección de Marketing), Colegio de Estudios Superiores de Administración –CESA-, Bogotá. Recuperado de https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:juySkyuYcagJ:https://repository.cesa.edu.co/bitstream/handle/10726/1063/TMM00064.pdf%3Fsequence%3D2%26isAllowed%3Dy+&cd=8&hl=es&ct=clnk&gl=co
Mera Rodríguez, C.W., Avendaño Avendaño, M. y Cruz Páez, F. O. (2015), Centro Nacional de Innovación y Gestión del Conocimiento Prospectivo y Estratégico “CENIT”. Uni-pluri/versidad, 15 (2), 74 -84. Recuperado de https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/viewFile/26824/20780195
Norton, R. (2004). Agricultural Development Policy. New York: John Wiley & Sons.
Núñez, N., Sánchez, L., Sotelo, V., Miranda-Medina, C., & Osorio, C. (2017). Emprender después de una discapacidad. En Olivero, Barrios, & Acosta-Prado, Perspectivas Empresariales e Inclusivas del emprendimiento (págs. 117-144). Barranquilla: Ediciones Universidad Simón Bolívar.
Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura - FAO (2014). Análisis social para proyectos de inversión agrícola y rural, guía del administrador. Recuperado de http://www.fao.org/3/a-bl181s.pdf
Pérez Rodríguez, R. (2017). Modelo estratégico prospectivo para el proceso de construcción de marca “Branding” (Tesis de Maestría). Universidad Nacional Sede Medellín, Medellín. Recuperado de http://bdigital.unal.edu.co/63788/1/1017216465.2018.pdf
Puentes Montañez, G. A. (2011). Formulación y evaluación de proyectos agropecuarios (1a. Ed). Bogotá: Ecoe Ediciones.
Recalde Rincones, V. H. (2014). Agenda prospectiva de investigación y formación de la cadena hortofrutícola vallecaucana, en el horizonte del 2032, desde el SENA Regional Valle del Cauca (Tesis de Maestría). Universidad del Valle, Santiago de Cali. Recuperado de http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/10893/10008/1/CB-0520905.pdf
Sánchez Castañeda, J. (2017). Mercado de productos agrícolas ecológicos en Colombia. Suma de Negocios, 8 (2017), 156-163. Recuperado de https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S2215910X1730023X?token=226327391EE20E1C3009AF37A367EC76EFB6947F355F39BD5994CB1CAC9944918D032624EBA662EEDDE6083E5C35414B
Servicio Nacional de Aprendizaje SENA – Dirección General (2013). Metodología de Perfil de Proyecto de Inversión del SENA. Recuperado de https://repositorio.sena.edu.co/bitstream/11404/2173/1/METODOLOGIA_PPI_SENA_V3.pdf
Syed, S. y Miyazako, M. (2013). Promover la inversión en agricultura a fin de aumentar la producción y la productividad. Recuperado de http://www.fao.org/fileadmin/templates/tci/pdf/PromotingInvestmentMainDocument/Promoting_investmentSPA.pdf.