A look at corporate social responsibility in manufacturing micro-enterprises in Boyacá

Main Article Content

Jhon Fredy Sosa-López
Ricardo Turriago-Nonsoque
Sandra Milena Zambrano-Vargas

Abstract

Despite the fact that corporate social responsibility (CSR) can provide clear multiple benefits for a company when it is launched, there is still confusion about the way it should be approached, which is due to the fact that it is still viewed from a philanthropic point of view and not a strategic one. The present article is the result of research based on the analysis of six dimensions which have been extracted from the theoretical review and have been used by different authors and entities. A sample of 16 manufacturing micro-entrepreneurs from the Boyacá region is reviewed and a statistical analysis is made that accounts for the implementation of social responsibility programs, concluding that the progress of companies in this area is still very incipient. Finally, a prospective vision is formulated that leads the sector to implement actions that improve its current situation.

Article Details

How to Cite
Sosa-López, J. F., Turriago-Nonsoque, R., & Zambrano-Vargas, S. M. (2018). A look at corporate social responsibility in manufacturing micro-enterprises in Boyacá. In Vestigium Ire, 11(2), 29-40. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1548
Section
Artículos Núm. 11-2
Author Biographies

Jhon Fredy Sosa-López, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Administrador de Empresas Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. integrante del grupo de investigación IDEAS

Ricardo Turriago-Nonsoque, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Administrador de Empresas Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. integrante del grupo de investigación IDEAS

Sandra Milena Zambrano-Vargas

Doctora en Administración, Magíster en administración, docente de la Escuela de Administración de Empresas de la UPTC de Tunja, docente investigadora del grupo de investigación IDEAS.

References

Ávila, F. (2013). Plan de responsabilidad social empresarial: una propuesta para pequeñas y medianas empresas industriales de la provincia de Tundama. Criterio Libre, 11 (18), 217-228

Aguirre, M. (2014). Sustentabilidad y responsabilidad social en las organizaciones. México: Grupo editorial HESS. S.A.

Alves, M., Reficco, E. y Arroyo, J. (2014). Perspectivas sobre la situación y proyección de la responsabilidad social empresarial en América Latina. Revista de administracao de empresas, 54(1), 10-11

Chirinos, M., Fernández, L. y Sánchez, G. (2012). Responsabilidad empresarial o empresas socialmente responsables. Razón y Palabra, 81, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey.

Comisión Europea (2001). Libro Verde: Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. Documento COM. Bruselas.

Fernández, R. (2005). Administración de la Responsabilidad Social Corporativa, Madrid: Thomson.

Fernández, M. y Cuadrado, R. (2011). La responsabilidad social empresarial en el sector hotelero: revisión de la literatura científica. Cuadernos de Turismo, 28, 47-57

Hernández, F. y Sánchez, J. (2016). Análisis del efecto de la responsabilidad social empresarial en los resultados empresariales de las micro, pequeñas y medianas empresas (mipymes). Universia, 10(1), 110-123

Lizcano, J. (2002). Confianza en los mercados y responsabilidad social corporativa. Dirección y progreso, 184, 25-30

OCDE (2011). Líneas Directrices de la OCDE para empresas Multinacionales. Recuperado de: http://www.oecd.org/daf/inv/mne/MNEguidelinesESPANOL.pdf

Peña, D. y Serra, A. (2013). La práctica de la responsabilidad social empresarial. Estudio de caso en el sector turístico. Innovar, 23(49), 101-114.

Purroy, M. (2007). Ética, gobierno corporativo y responsabilidad social en las empresas. Cuadernos unimetanos, 13-20

Rodríguez, M. (2005). La Responsabilidad Social Empresarial y los consumidores. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 53, 97-109.

Sánchez, J. (2013). La responsabilidad social empresarial y la buena administración. Universia, 7(3), 103-114

Server, R. y Villalonga, I. (2005). Cooperativismo y responsabilidad social. Gezky, (1), 191-204

Valenzuela, L., Jara, M. y Villegas, F. (2015). Prácticas de responsabilidad
social, reputación corporativa y desempeño financiero. Revista de Administração de Empresas, 55(3), 329-344

Zapata, A. y Sarache, W. (2013). Calidad y responsabilidad social empresarial: un modelo de causalidad. Dyna, 80(177), 31-39

Most read articles by the same author(s)