Los Los Ingenieros Como Sujetos Para Promover Cambios

Main Article Content

María Alejandra Puerto Cristancho
Néstor Perico Granados
Milton Bautista Roa
Jenifer Paola Garza Puentes
Néstor Rafael Perico Martinez

Abstract

This article is the product of an research that was carried out at the Santo Tomás, Juan de Castellanos and UNIMINUTO universities between the years 2012-2020. It was carried out with the qualitative method, with an educational action research, with the use of in-depth interviews and observation grids. We worked with variables such as the role of students' subjects, interaction and teamwork, formation of work groups, proposals to promote change, selection of problems, knowledge with exemplarity, teacher mediation in learning and participation. Of the teacher and monitors, as well as the changes observed in front of the obstacles and the possible course. Excellent results were obtained with the observation of the leadership acquired by the students, through decision making, qualification in teamwork, exemplary and teacher participation, with positive synergies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Puerto Cristancho, M. A., Perico Granados, N., Bautista Roa, M., Garza Puentes, J. P., & Perico Martinez, N. R. (2023). Los Los Ingenieros Como Sujetos Para Promover Cambios. Ingenio Magno, 14(1), 53 - 63. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/2713
Section
Articulos

References

Avella-Forero, H., Perico-Granados, N., Acosta Castellanos, P., Queiruga Dios, A., y Arévalo Algarra, H, “ Desarrollo de Competencias Aplicando el Método de Proyectos. Aplicación en Ingeniería Ambiental (2021).. En: Gude Prego, JJ, de la Puerta, JG, García Bringas, P., Quintián, H., Corchado, E. (eds) 14th International Conference on Computational Intelligence in Security for Information Systems and 12th International Conference on European Transnational Educational (CISIS 2021 e ICEUTE 2021). CISIS - ICEUTE 2021. Avances en Sistemas Inteligentes y Computación, vol 1400. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-87872-6_37
Araque-Niño, I., Britto Aponte, M., Cuellar-Rodríguez, L., Perico-Granados, N. (2020). “Fitorremediación en aguas residuales sin tratamiento previo. Caso: Tierra Negra, Boyacá”, en revista de tecnología, Universidad del Bosque, en: https://doi.org/10.18270/rt.v17i1.2950
Bautista Roa, M. (2020). La configuración de una pedagogía humanista desde una ética de la alteridad hacia la responsabilidad social universitaria, en: Cuestiones de Educación, Pedagogía y Humanismo en el siglo XXI. Tunja, Editorial Universidad Santo Tomás.
Elliot, J. (2005). La investigación-acción en educación, Ediciones Morata, Madrid, España.
García Puentes, Constanza Dorey, Montaño Santana, Jheyson Fernando, & Pérez Rodríguez, Cesar Arturo. (2019). Aprendizaje basado en proyectos para el desarrollo comunitario, una experiencia en la formación de Ingenieros Civiles. Conrado, 15(68), 130-134. Epub 02 de septiembre de 2019. Recuperado en 22 de marzo de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000300130&lng=es&tlng=es.
Hernández, Carola; Ravn, Ole, y Valero, Paola. (2015). El modelo PO-PBL desde una perspectiva socio-cultural del aprendizaje, en: https://journals.aau.dk/index.php/pbl/article/view/1206
Kolmos, A; Holgaard, J y Dahl, B. (2013). “Reconstructing the Aalborg Model for PBL, un caso de la Facultad de Ingeniería y Ciencia, Universidad de Aalborg”. En: Cuarto Simposio Internacional de Investigación sobre Aprendizaje Basado en Problemas, 2013.
Kolmos, A. (2015). “Design-based research: Issues in connecting theory, research and practice”, Journal: Research in Engineering Education Symposium Sider 13-15, Udgiver Dublin Institute of Technology
Perico-Granados, N., Galarza, E., Diaz-Ochoa, M., Arévalo-Algarra, H., Perico-Martínez, N. (2020). GUÍA PRÁCTICA DE INVESTIGACIÓN EN INGENIERÍA: Apoyo a la formación de docentes y estudiantes. Uniminuto. En: https://repository.uniminuto.edu/jspui/bitstream/10656/10822/1/Libro_Gu%C3%ADa%20practica%20de%20investigaci%C3%B3n%20en%20ingenier%C3%ADa_2020.pdf
Perico-Granados, N., Arévalo-Algarra, H., Reyes-Rodríguez, C., Perico-Martínez, C., Vera, M., Monroy, J. (2021). Sitios de inundaciones causadas por los ríos La Vega y Jordán, Tunja (Boyacá), Tecnura,25(67), 86-101. https://doi.org/10.14483/22487638.15248
Perico-Granados, N., Tovar-Torres, C., Miranda-Bitar, J., Suárez-Alvarado, P., Puerto-Cristancho, M. (2021). El monitor para construir conocimiento con proyectos, en: Sinergias educativas, October -December Vol. 6 -4, https://sinergiaseducativas.mx/index.php/revista/article/view/300/784
Perico-Granados, N., Tovar-Torres, C., Reyes, C., Perico-Martínez, C. (2021). Formación de docentes y transformaciones desde la ingeniería. Uniminuto. En: https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/11822/1/Libro_Formaci%c3%b3n%20de%20docentes%20y%20transformaciones%20desde%20la%20ingenier%c3%ada_2021.pdf
Perico-Granados, N., Tovar-Torres, C. Perico-Martínez, N., & Reyes, C. (2021). El método de proyectos en unos casos de ingeniería civil y en pedagogía. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 144-152. En: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000600144&lng=es&tlng=es
Perico-Granados, N, Tovar-Torres, C., Reyes, C., Vera-Guarnizo, M., (2022). Método de proyectos para construir conocimiento en experticia, comunicación y pensamiento crítico, sobre el ambiente, Publicaciones, 52 (3), 291–303. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v52i3.22275
Perico-Granados, N., Tuay-Sigua, R., Blanco-Portela, N. (2022). La educación para el desarrollo sostenible en la formación de ingenieros, en: La educación, las ciencias sociales y la interculturalidad. Una mirada desde la formación posdoctoral. En: https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/43596/libro%20educaci%C3%B3n,%20las%20ciencias%20sociales.pdf?sequence=1
Perico-Granados, N., Garza-Puentes, J., Tovar-Torres, C., González-Díaz, L. (2022). Análisis de la recordación del concepto de remoción en masas en graduados de ingeniería civil. Un estudio de caso de Educación para el Desarrollo Sostenible. Corporación universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO. Editorial Grupo Compás. En: II Congreso internacional de Responsabilidad Social, Innovaciones y retos emergentes para el cuidado del planeta 2021, pp 27-53.
Perico-Granados, N., Tovar-Torres, C., Reyes, _C., Perico-Martínez, L. (2022). La experiencia, la reflexión y la mediación en la construcción de conocimientos. En: Publicaciones, 52(3), 319–335. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v52i3.22276
Puerto-Cristancho, M. (2016). Informe final de investigación en el páramo de Las Cañas.
Puerto-Cristancho, M., Perico-Granados, N., Reyes, C., Guzmán, L., Garzón, L. (2022). Ladrillo de plástico comparado con el tradicional, en: Ingenierías USB Med, en: https://revistas.usb.edu.co/index.php/IngUSBmed/article/view/5107
Tuay-Sigua, R., Porras Contreras, Y., Pérez Mesa, M. (2021). PENSAMIENTO CRÍTICO EN LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO DE CIENCIAS. En: Revista Tecné, Episteme y Didaxis, año 2021.