Los Los Ingenieros Como Sujetos Para Promover Cambios
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
DECLARATION OF ORGINIALITY OF SUBMITTED ARTICLE
With this document, I/We certify that the article submitted for possible publication in the institutional journal INGENIO MAGNO of the Research Center Alberto Magno CIIAM of the University Santo Tomás, Tunja campus, is entirely of my(our) own writing, and is a product of my(our) direct intellectual contribution to knowledge.
All data and references to completed publications are duly identified with their respective bibliographical entries and in the citations thus highlighted. If any adjustment or correction is needed, I(we) will contact the journal authorities in advance.
Due to that stated above, I(we) declare that the entirety of the submitted material is in accordance with applicable laws regarding intellectual and industrial property, and therefore, I(we) hold myself(ourselves) responsible for any complaint related to it.
If the submitted article is published, I(we) declare that I(we) fully relinquish publishing rights of the article to the University Santo Tomás, Tunja campus. As remuneration for this relinquishment of rights, I(we) declare my(our) agreement to receive two (2) copies of the edition of the journal in which my(our) article appears.
References
Araque-Niño, I., Britto Aponte, M., Cuellar-Rodríguez, L., Perico-Granados, N. (2020). “Fitorremediación en aguas residuales sin tratamiento previo. Caso: Tierra Negra, Boyacá”, en revista de tecnología, Universidad del Bosque, en: https://doi.org/10.18270/rt.v17i1.2950
Bautista Roa, M. (2020). La configuración de una pedagogía humanista desde una ética de la alteridad hacia la responsabilidad social universitaria, en: Cuestiones de Educación, Pedagogía y Humanismo en el siglo XXI. Tunja, Editorial Universidad Santo Tomás.
Elliot, J. (2005). La investigación-acción en educación, Ediciones Morata, Madrid, España.
García Puentes, Constanza Dorey, Montaño Santana, Jheyson Fernando, & Pérez Rodríguez, Cesar Arturo. (2019). Aprendizaje basado en proyectos para el desarrollo comunitario, una experiencia en la formación de Ingenieros Civiles. Conrado, 15(68), 130-134. Epub 02 de septiembre de 2019. Recuperado en 22 de marzo de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000300130&lng=es&tlng=es.
Hernández, Carola; Ravn, Ole, y Valero, Paola. (2015). El modelo PO-PBL desde una perspectiva socio-cultural del aprendizaje, en: https://journals.aau.dk/index.php/pbl/article/view/1206
Kolmos, A; Holgaard, J y Dahl, B. (2013). “Reconstructing the Aalborg Model for PBL, un caso de la Facultad de Ingeniería y Ciencia, Universidad de Aalborg”. En: Cuarto Simposio Internacional de Investigación sobre Aprendizaje Basado en Problemas, 2013.
Kolmos, A. (2015). “Design-based research: Issues in connecting theory, research and practice”, Journal: Research in Engineering Education Symposium Sider 13-15, Udgiver Dublin Institute of Technology
Perico-Granados, N., Galarza, E., Diaz-Ochoa, M., Arévalo-Algarra, H., Perico-Martínez, N. (2020). GUÍA PRÁCTICA DE INVESTIGACIÓN EN INGENIERÍA: Apoyo a la formación de docentes y estudiantes. Uniminuto. En: https://repository.uniminuto.edu/jspui/bitstream/10656/10822/1/Libro_Gu%C3%ADa%20practica%20de%20investigaci%C3%B3n%20en%20ingenier%C3%ADa_2020.pdf
Perico-Granados, N., Arévalo-Algarra, H., Reyes-Rodríguez, C., Perico-Martínez, C., Vera, M., Monroy, J. (2021). Sitios de inundaciones causadas por los ríos La Vega y Jordán, Tunja (Boyacá), Tecnura,25(67), 86-101. https://doi.org/10.14483/22487638.15248
Perico-Granados, N., Tovar-Torres, C., Miranda-Bitar, J., Suárez-Alvarado, P., Puerto-Cristancho, M. (2021). El monitor para construir conocimiento con proyectos, en: Sinergias educativas, October -December Vol. 6 -4, https://sinergiaseducativas.mx/index.php/revista/article/view/300/784
Perico-Granados, N., Tovar-Torres, C., Reyes, C., Perico-Martínez, C. (2021). Formación de docentes y transformaciones desde la ingeniería. Uniminuto. En: https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/11822/1/Libro_Formaci%c3%b3n%20de%20docentes%20y%20transformaciones%20desde%20la%20ingenier%c3%ada_2021.pdf
Perico-Granados, N., Tovar-Torres, C. Perico-Martínez, N., & Reyes, C. (2021). El método de proyectos en unos casos de ingeniería civil y en pedagogía. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 144-152. En: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000600144&lng=es&tlng=es
Perico-Granados, N, Tovar-Torres, C., Reyes, C., Vera-Guarnizo, M., (2022). Método de proyectos para construir conocimiento en experticia, comunicación y pensamiento crítico, sobre el ambiente, Publicaciones, 52 (3), 291–303. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v52i3.22275
Perico-Granados, N., Tuay-Sigua, R., Blanco-Portela, N. (2022). La educación para el desarrollo sostenible en la formación de ingenieros, en: La educación, las ciencias sociales y la interculturalidad. Una mirada desde la formación posdoctoral. En: https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/43596/libro%20educaci%C3%B3n,%20las%20ciencias%20sociales.pdf?sequence=1
Perico-Granados, N., Garza-Puentes, J., Tovar-Torres, C., González-Díaz, L. (2022). Análisis de la recordación del concepto de remoción en masas en graduados de ingeniería civil. Un estudio de caso de Educación para el Desarrollo Sostenible. Corporación universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO. Editorial Grupo Compás. En: II Congreso internacional de Responsabilidad Social, Innovaciones y retos emergentes para el cuidado del planeta 2021, pp 27-53.
Perico-Granados, N., Tovar-Torres, C., Reyes, _C., Perico-Martínez, L. (2022). La experiencia, la reflexión y la mediación en la construcción de conocimientos. En: Publicaciones, 52(3), 319–335. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v52i3.22276
Puerto-Cristancho, M. (2016). Informe final de investigación en el páramo de Las Cañas.
Puerto-Cristancho, M., Perico-Granados, N., Reyes, C., Guzmán, L., Garzón, L. (2022). Ladrillo de plástico comparado con el tradicional, en: Ingenierías USB Med, en: https://revistas.usb.edu.co/index.php/IngUSBmed/article/view/5107
Tuay-Sigua, R., Porras Contreras, Y., Pérez Mesa, M. (2021). PENSAMIENTO CRÍTICO EN LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO DE CIENCIAS. En: Revista Tecné, Episteme y Didaxis, año 2021.