Critical thinking and the sustainable development goals: sustainable communities and cities.
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
DECLARATION OF ORGINIALITY OF SUBMITTED ARTICLE
With this document, I/We certify that the article submitted for possible publication in the institutional journal INGENIO MAGNO of the Research Center Alberto Magno CIIAM of the University Santo Tomás, Tunja campus, is entirely of my(our) own writing, and is a product of my(our) direct intellectual contribution to knowledge.
All data and references to completed publications are duly identified with their respective bibliographical entries and in the citations thus highlighted. If any adjustment or correction is needed, I(we) will contact the journal authorities in advance.
Due to that stated above, I(we) declare that the entirety of the submitted material is in accordance with applicable laws regarding intellectual and industrial property, and therefore, I(we) hold myself(ourselves) responsible for any complaint related to it.
If the submitted article is published, I(we) declare that I(we) fully relinquish publishing rights of the article to the University Santo Tomás, Tunja campus. As remuneration for this relinquishment of rights, I(we) declare my(our) agreement to receive two (2) copies of the edition of the journal in which my(our) article appears.
References
[2] Araque-Niño, I., Britto-Aponte, M., Cuellar-Rodríguez, L., Perico- Granados, N. (2018). Fitorremediación en aguas residuales sin tratamiento previo. Caso: Tierra Negra, Boyacá, Revista de tecnología, V 17 N 1, 37-48, Universidad del Bosque, en: https:// revistas.unbosque.edu.co/index.php/ RevTec/article/view/2950
[3] Azcárate-Goded, P., González- Aragón, C., Guerrero-Bey, A., Cardeñoso Domingo, J. (2016). Análisis de la presencia de la sostenibilidad en los planes de estudios de los grados: Un instrumento para su análisis, Educar, vol. 52/2 263-284, https://doi. org/10.5565/rev/educar.745
[4] Azcárate, P (2020). Reseña de Alba-Fernández, N. y Porlán, R. (Coordinadores) (2020). Docentes universitarios. Una formación centrada en la práctica. Madrid: EDICIONES MORATA, S. L, 336 págs. ISBN: 9788471129789. ISBN ebook: 978-84- 7112-979-6. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 2(1), 1402. doi: 10.25267/Rev_educ_ambient_ sostenibilidad.2020.v2.i1.1402
[5] Bello Benavides, L. O., Cruz Sánchez, G. E., Meira Cartea, P. A. y González Gaudiano, E. J. (2021). El cambio climático en el bachillerato. Aportes pedagógicos para su abordaje. Enseñanza de las Ciencias, 39(1), 137-156. https://doi.org/10.5565/rev/ ensciencias.3030
[6] Bezanilla-Albisua, M., Poblete, M., Fernández, D., Arranz, S., y Campo, L. (2018). «El Pensamiento crítico desde la perspectiva de los docentes universitarios». Estudios pedagógicos (Valdivia) 44 (1): 89-113. en: https:// s c i e l o.conicyt.cl/pdf/estped/ v44n1/0718-0705-estped-44-01-00089. pdf
[7] Covey, S. (2012). La tercera alternativa, Barcelona, España: Editorial Paidos
[8] García-González, E., Jiménez-Fontana, R., Azcárate, P. (2017). ¿Forma parte la educación para la sostenibilidad de los diseños metodológicos de los profesores universitarios? En: Enseñanza de las ciencias, pp. 3257-3262. En: https://ddd.uab.cat/ record/183981
[9] García Puentes, C. D., Montaño Santana, J. F., & Pérez Rodríguez, C. A. (2019). Aprendizaje basado en proyectos para el desarrollo comunitario, una experiencia en la formación de Ingenieros Civiles. Revista Conrado, 15(68), 130-134. https://conrado.ucf.edu.cu/index. php/conrado/article/view/994
[10] Goncalves Rosa Pacheco, C. S. (2020). La investigación ambiental en el IF Sertão-PE y su contribución al desarrollo sostenible en los territorios semiáridos del Brasil. Revista Iberoamericana Ambiente & Sustentabilidad, 1(1), 36- 46. https://doi.org/10.46380/rias.v1i1.17
[11] González-Gaudiano, E., Meira-Cartea, P., Gutiérrez Pérez, J. (2020). ¿Cómo educar sobre la complejidad de la crisis climática? Hacia un currículum de emergencia, Revista mexicana de investigación educativa, V 25 (87), pp. 843-872,
[12] Kofoed, L.B. Hansen, S. y Kolmos, A. (2017). Enseñanza de competencias de proceso en un currículo con PBL. En Rodríguez-Mesa, F., Kolmos, A., & Guerra, A. (Eds.), Aprendizaje basado en problemas en ingeniería: Teoría y práctica (págs. 99-107). Aalborg: Aalborg University Press. ISBN: 978-87- 7112-647-1
[13] Kolmos, A., De Graaff, E., Du, X. (2017). Diversidad del PBL-Principios y modelos de aprendizaje, en Revista de Ingeniería, pp. 39-57, en: https:// core.ac.uk/download/pdf/94574551. pdf#page=50
[14] Kolmos, A. (2021). Engineering Education for the Future. In Engineering for Sustainable Development (pp. 121-128). En: https://vbn.aau.dk/ ws/files/406262071/Engineering_for_ Sustainable_Development.pdf
[15] López Aymes, G. (2012). Pensamiento crítico en el aula. Docencia e Investigación, Número 22, págs. 41-60. e-ISSN: 2340-2725.
[16] López Fernández, R., Nieto Almeida, L. E., Palmero Urquiza, D. E., y León González, J. L. (2021). Transformaciones al componente de la didáctica evaluación utilizando la investigación-acción participativa. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 170-175.
[17] Mackay Castro, R., Franco Cortazar, D. E., y Villacis Pérez, P. W. (2018). El pensamiento crítico aplicado a la investigación. Universidad y Sociedad, Vol.10 (Número 1), págs. 336-342. ISSN: 2218-3620. https://rus.ucf.edu.cu/ index.php/rus/article/view/803
[18] Mérida Donoso, J. (2021). Postulados éticos para una didáctica ecologista en el aula. Frente al escepticismo ecológico, responsabilidad educativa, responsabilidad política, REVISTA DE EDUCACIÓN AMBIENTAL Y SOSTENIBILIDAD 3 (1), 1101, en: https:// revistas.uca.es/index.php/REAyS/ article/view/6565/7892
[19] Mora Penagos, W. (2015). «Desarrollo de capacidades y formación en competencias ambientales en el profesorado de ciencias.» Revista de la Facultad de Ciencia y Tecnología Tecné, Episteme y Didaxis: TED 1 (38): 185-203. https://doi. org/10.17227/01213814.38ted185.203
[20] Murga-Menoyo, M. A. (2015). Competencias para el desarrollo sostenible: las capacidades, actitudes y valores meta de la educación en el marco de la Agenda global post- 2015. Foro de Educación, 13(19), 55- 83. doi: http://dx.doi.org/10.14516/ fde.2015.013.019.004
[21] Murga-Menoyo, M. (2018). “La formación de la ciudadanía en el marco de la Agenda 2030 y la Justicia Ambiental”, Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, vol. 7, núm. 1, pp. 37-52.
[22] Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/ G.2681-P/Rev.3), Santiago. https:// repositorio.cepal.org/bitstream/ handle/11362/40155/24/S1801141_ es.pdf
[23] Núñez, I. (2019). «Educación para el Desarrollo Sostenible: hacia una visión sociopedagógica». Controversias y Concurrencias Latinoamericanas 19: 291-314. https://www.redalyc.org/ jatsRepo/5886/588661549016/588 661549016.pdf
[24] Pérez De Ontiveros Molina, A. (2021). La Escuela Bosque como modelo de escuela alternativa: antecedentes, características y repercusión. Revista de Educación ambiental y sostenibilidad, 3 (1),1303, en: https://revistas.uca.es/i ndex .php/REAyS/ a r t i c l e / v i ew /6994/8033.
[25] Perico-Granados, N., Ávila, E., Soto, A., Vargas, Y., Rodríguez, A., Mesa, L. (2012). Estudios preliminares de Ingeniería civil con responsabilidad ambiental, Tunja: Universidad Santo Tomás, en: https://www.ustatunja. edu.co/images/01-USTATunja/05- USTA-Tunja-ProgramasAcademicos/ Pregrado/IngenieriaCivil/2017/ Documentos/Estudios_Preliminares_ Com.pdf
[26] Perico-Granados, N., Caro-Camargo, C., Acosta-Castellanos, P., Bohórquez- Herrera, J. (2015). PÁRAMO DE SISCUNSÍ, EN LA CUENCA ALTA DE LA MARTINERA, Encuentro internacional de Educación en Ingeniería, en: https://acofipapers.org/index.php/ eiei/article/view/1164/1168
[27] Perico-Granados, N., Caro-Camargo, C., Acevedo-Agudelo, W., Sánchez, D., Dávila-Bonilla, M., Arévalo-Algarra, H. (2019). Zonas de inundación, Ríos Jordán y La Vega, Tunja, Ingenio Magno, V 10, n 1, pp. 10-22, en: file:///C:/Users/usuario/Downloads/ Dialnet-ZonasDeInundacionRiosJorda nYLaVegaTunja-7537075.pdf
[28] Perico-Granados, N., Montaña, A., Uricoechea, M., Vargas, M., Arévalo-Algarra, H. (2019). Propuesta alternativa de coagulantes naturales, L’esprit Ingénieux, 10 (1), 127-142, en: http://revistas.ustatunja.edu.co/index. php/lingenieux/article/view/2125
[29] Perico-Granados, N., Galarza, E., Díaz Ochoa, M., Arévalo-Algarra, H., Perico- Martínez, N. (2020). GUÍA PRÁCTICA DE INVESTIGACIÓN EN INGENIERÍA: Apoyo a la formación de docentes y estudiantes, Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO. En: https://repository.uniminuto.edu/ bitstream/handle/10656/10822/ Libro_Gu%C3%ADa%20practica%20 d e % 2 0 i n v e s t i g a c i % C 3 % B 3 n % 2 0 e n % 2 0 i n g e n i e r % C 3 % A D a _ 2 0 2 0 . pdf?sequence=1&isAllowed=y
[30] Perico-Granados, N., Umba-Erazo, M., Tovar-Torres, C., Reyes- Rodríguez, C. (2020). Proyectos educativos para estudiantes de educación básica en Colombia: Estrategia de aprendizaje en matemáticas, Revista Venezolana de Gerencia, 25(92), 1741-1757. En: https://produccioncientificaluz.org/ index.php/rvg/article/view/34292 h t t p s : / / d o i . o r g / 1 0 . 3 7 9 6 0 / r v g . v25i92.34292
[31] Perico-Granados, N., Tovar-Torres, C., Reyes-Rodríguez, C., y Perico-Martínez, C. (2021). La Formación de docentes y transformaciones desde la ingeniería, Bogotá: Corporación universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO, en: https://repository.uniminuto.edu/ handle/10656/11822
[32] Perico-Granados., N.R. Arévalo- Algarra., H.M. Reyes-Rodríguez., C.A. Perico-Martínez., C.A. Claudia–Vera., M. y Monroy., J. (2021). Sitios de inundaciones causadas por los ríos La Vega y Jordán, Tunja (Boyacá). Tecnura, 25(67), 86-101. https://doi. org/10.14483/22487638.15248
[33] Robles Pihuave, C. (2019). La formación del pensamiento crítico: habilidades básicas, características y modelos de aplicación en contextos innovadores. Rehuso, Vol. 4(Número 2), págs. 13-24. ISSN: 2550-6587. https://dialnet.unirioja. es/servlet/articulo?codigo=7047154
[34] Rocha Gil, Z., Suárez Ramírez, E., & Cuellar Rodríguez, L. (2017). Influencia de la restauración ecológica sobre la calidad fisicoquímica y biológica del agua, caso quebrada La Colorada. Cuaderno Activa, 9(9), 77-91. Recuperado a partir de https://ojs.tdea.edu.co/index.php/ cuadernoactiva/article/view/422
[35] Rodrigo-Cano, D., Pico, M., y Dimuro, G. (2019). «Los Objetivos de Desarrollo Sostenible como marco para la acción y la intervención social y ambiental». Retos 9 (17): 25-36. https:// doi.org/10.17163/ret.n17.2019.02.
[36] Ruiz-Meza, J.-L., Castellanos-Adarme, M., Alzate-Ortiz, F., & Flórez-Gutiérrez, A. (2021). Aplicación del aprendizaje basado en problemas en el programa de Ingeniería Industrial: caso de estudio aplicado en el curso de Gestión de Cadenas de Suministro. Revista Científica, 41(2), 169–183. https://doi. org/10.14483/23448350.16248
[37] Saiz Sánchez, C. y Fernández Rivas, S. (2012). Pensamiento crítico y aprendizaje basado en problemas cotidianos. Revista de Docencia Universitaria, Vol.10 (3), págs. 325 - 346 ISSN:1887-4592. https://polipapers. upv.es/index.php/REDU/article/ view/6026/6091
[38] UNESCO (2021). Engineering for sustainable development: delivering on the Sustainable Development Goals. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization: International Center for Engineering Education (ICEE). ISBN: 978-92-3- 100437-7. Paris- Francia. https:// unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000375644.locale=en