Computational system of analysis of vulnerability in national vial network buttons in Colombia using the analytical jerarquization model

Main Article Content

Jhonny A Rodriguez B
Oscar Celis F

Abstract

This project creates a computational bridge assessment tool taking decision criteria and many more variables that engage in decision-making for immediate intervention, using more defined criteria of damage structural, hydraulic and geotechnical, bridge weighted risk indicators and consequence indicators, the criteria of transit level and strategic value of the bridge were used, with the respective subcriteria as functional elements, infrastructure and superstructure, undermining of the bridge in piles, stirrups and fins, degree of importance within the road network, daily average transit - TPDS, importance of the track, impact by closure, difficulty of recovery of the track, slope of the section, date bridge construction, bridge structural configuration, alternating tracks and environmental sensitivity; covering the vast majority of the technical-political and socio-environmental criteria that intercede in decision-making for an intervention in the evaluation of bridges Using Saaty's decision-making process model (1), although the methodology allows to generate weight values, through experts or the judgment of values of a decisor; in this project, weights were generated qualitatively by measuring their consistency, which were taken on the basis of the three bridge assessments carried out by INVIAS in 1996-1997, 2001-2002 and 2008-2009(16), these weights could be modified by the administrator, program expert in case criteria or "subjective judgments made by experts" (2) are required, a peer-to-peer comparison matrix of factors is made on a rating scale according to preferences, using the scale of Saaty values (3) of equal or extreme importance i.e. 1 (one) when the comparison is weak and up to 10 (ten) when the comparison is strong; the process of normalizing the matrix is carried out to obtain the relative weights for each criterion, performing the calculation of the congruence relationship in order to verify the consistency of the individual judgments, obtaining the vector of priority for each pair of criteria and in the ordering of priorities for decision-making in bridge management intervention.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodriguez B, J. A., & Celis F, O. (2020). Computational system of analysis of vulnerability in national vial network buttons in Colombia using the analytical jerarquization model. Ingenio Magno, 10(1), 111-130. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/1913
Section
Artículos Vol. 10-1
Author Biographies

Jhonny A Rodriguez B

Facultad Ingeniería Civil, Programa Maestría en Infraestructura Vial, Universidad Santo Tomas de Aquino.

Oscar Celis F

Facultad, Programa Maestría en Infraestructura Vial Universidad Santo Tomas de Aquino.

References

Saaty, T. (2000). Fundamentals of Decision Making ando Priority Theory with the Analytic Hierarchy Process. RWS Publications. Universidad de Pittsburgh, U. S. A.

Perez Morales, R. (2015). Mejora al proceso de generación y selección de nuevos negocios en UNIRED. Proyecto de grado de Magister en Ingeniería de Negocios con Tecnologías de Información Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas. Departamento de Ingeniería Industrial. Universidad de Chile:

T. L. Saaty, “The Analytic Hierarchy Process,” McGraw-Hill Inc, pp. 17–34, 1980 https://expert-choice.updatestar.com/es

Pacheco J. y Contreras, E. (2008). Manual metodológico de evaluación multicriterio para programas y proyectos. Instituto Latinoamericano y del Caribe de Planificación Económica y Social (ILPES), Naciones Unidas - CEPAL Santiago de Chile, ISSN versión impresa 1680-886X ISSN versión electrónica 1680-8878.

INVIAS - Instituto Nacional de Vías y DCD-Directorado de Carreteras de Dinamarca (1996). Manual de inventario de puentes, Manual de inspección principal de puentes, Manual de inspección especial de puentes, Base de datos - SIPUCOL – 1996. Software v1.0, Base de datos - SIPUCOL - 2001 Software v2.0, Proyecto INVIAS y DCD, Bogotá, Colombia.

Boletín Técnico No. 3 Inventario de Puentes – (2016), Incluye las zonas Urbanas y Rurales del Distrito Capital, Instituto de Desarrollo Urbano – IDU

Martínez Fernandez Susana. Técnicas de Investigación de Operativas en Ingeniería. (5/10/2018). España. http://ocw.upm.es/ Contenido/Materiales/t8.1toma-de-decisiones.

Galarraga J. Hert Marcelo, (sep 2008) Gestión de riesgos en gerenciamiento de puentes con modelo de decisión multicriterio discretas. Int. De Desastres Naturales, Accidentes e Infraestructura Civil Vol 8(2) 151. Recuperado desde: http://www.famaf.unc.edu.ar/~torres/trabajosparapublicacion/23-simposio_homenaje_al_dr_carlos_prato/23-simposio_homenaje_prato-19.pdf

Perez, A. Casañ. (2013). “La decisión multicriterio; Aplicación en la selección de ofertas competitivas en edificación,” Tesis de Maestría, Universidad Politécnica de Valencia, España.

Universidad de los Andes - Instituto Nacional de Vías (septiembre 2004) Centro de Estudios sobre Desastres y Riesgos - CEDERI, Departamento de Ingeniería Civil - convenio de cooperación, proyecciones de la estabilidad del sector Ibagué – Armenia ante eventos hidrológicos y sísmicos extremos, estudio de evaluación de riesgos de la red vial nacional, implementación del SERVIAL – fase IV. Bogotá D.C. – Colombia.

Universidad de los Andes - Instituto Nacional de Vías - Oficina de Prevención de Riesgos y Atención de Emergencias (2005). Manual para la evaluación preliminar de la vulnerabilidad de puentes de la red vial principal de Colombia, Bogotá, D.C.

Universidad de los Andes - Instituto Nacional de Vías. (octubre 2001) Manual para la evaluación de la vulnerabilidad sísmica y recomendaciones para la rehabilitación de puentes, centro de investigaciones en materiales y obras civiles – CIMOC. Santafé de Bogotá.

UNC, Universidad Nacional de Córdoba (2006). “Desarrollo y Aplicación de un Sistema de Gerenciamiento de Puentes para la República Argentina”, Informe Final, Convenio DNV – UNC. Centro de Vinculación de Ensayos No Destructivos y de Evaluación de Obras de Infraestructura Civil, Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales, Córdoba, Argentina.

Romero, C. (1996) Análisis de las decisiones multicriterio, Ingeniería de Sistemas para la defensa de España - Isdefe, Madrid, España: Primera Edición.

Muñoz, E. (2012). Ingeniería de puentes, colapso, inspección especial, socavación, vulnerabilidad sísmica y capacidad de carga”, - Pontificia Universidad Javeriana, Tomo 2 pág. 35. Manual para la evaluación preliminar de la vulnerabilidad de puentes de la red vial principal de Colombia, Universidad de los Andes – INVIAS-Oficina de Prevención y Atención de Emergencias, 2005.

Estudio de Impacto Ambiental, Proyecto de Desarrollo del Área Sur del Campo Kinteroni- Nuevo Mundo, Repsol-Wals, Perú - 2007.

Sistemas de Información Geográfica del Instituto de Desarrollo Urbano IDU de Bogotá D.C (agosto 2018). http://idu.maps.arcgis.com/apps/webappview er/index.html?id=6950db8fa2d440ffbb3946c468eaae4a.https://www.idu.gov.co/page/transpar encia/informacion-de-interes/sigi-