Football and school, pretext to play and discuss

Main Article Content

Lic.

Abstract

The article presents points of intersection between football, school and philosophy, concepts that with time become defined and magnify one another through teaching; pretext to present the pedagogical experience of a program using philosophy for children in a rural school, Leonera, where boys and girls welcomed the methodology of the inquiring community and the question of how tools for the development of critical thought (reflexive, problem solving), such as the construction of concepts and the exercise of philosophy (to question, argue and conceptualize) as learning strategies in the school.
The text presents five moments: The journey: the connection between two children with football during their first encounter with philosophies in childhood; Some history: of football, school and philosophy for children; then they are exposed to some details: The rules, the main players and the techniques; after which, philosophizing with Diegon: sports and philosophy make life an art… and finally a reflection on the pedagogical task of the teacher in La Leonera.

Article Details

How to Cite
Hernández Buitrago, A. S. (2019). Football and school, pretext to play and discuss. Shimmering Words: Research and Pedagogy E-Journal, 8, 28-58. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/shimmering/article/view/1788
Section
Artículos-8
Author Biography

Lic.

Licenciado en Educación Básica de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia UPTC. Especialista en Gerencia Educacional y Magister en educación de la misma universidad. Hace parte del grupo de investigación Filosofía, Sociedad y Educación GIFSE y del Grupo de investigación AIÓN, tiempo de la infancia. Ha participado como ponente en eventos nacionales e internacionales relacionados con educación, pedagogía, didáctica, filosofía e infancia y filosofía para niños. Actualmente ejerce como docente de educación básica en la Institución Educativa Técnica Rafael Uribe del municipio de Toca Boyacá Colombia. Institución Educativa Técnica Rafael Uribe Toca – Boyacá – Colombia.

References

Pita Pico, R. (2015). Los colegios en Colombia en los primeros años de vida republicana, 1819-1828. Educación y Ciencia- Num 18, 137- 158.

A. M. (2014). A positividade das alegrias partilhadas:. En A. A. Ferreira, A. Martins, & R. Segal, Uma bola no pé e uma ideia na cabeça o que o futebol nos faz pensar (págs. 71-85). Rio de Janeiro: Editora UFRJ.

Board, The International Football Association. (1 de junio de 2017). Reglas de juego 2017/2018. Obtenido de www.theifab.com: http://es.fifa.com/ recuperado 2 de abril de 2018

Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Experimentos en entornos naturales y diseñados. Barcelona: Ediciones Paidós.

Castro, E. (2018). Diccionario Foucault. Temas, conceptos y autores. Buenos Aires: Siglo veintiuno .

Comunicaciones_men@mineducacion.gov.co . (13 de Agosto de 2017). Prensa. Obtenido de Prensa: www.mineducacion.gov.co recuperado

Copyright© 1994 - 2018 FIFA. Reservados todos los derecho. (02/04/2018 de Abril de 2018). es.fifa.com. Obtenido de es.fifa.com: http://es.fifa.com

de Barrenechea, M. Á. (2014). Apontamentos sobre futebol e matafísica: o futebol e a sabedoria que apreendi no meu bairro. En A. Ferreira, A. Martins, & R. Segal, Uma bola no pé e uma ideia na cabeça o que o futebol nos faz pensar (págs. 199-227). Rio de Janeiro: Editora UFRJ e Faperj.

Deleuze, G., & Guattari, F. (1993). ¿Qué es la filosofía? Madrid: Anagrama.

Duarte, P. (2014). Futebol, a beleza dionisíca do jogo. En A. A. Ferreira, A. Martins, & R. Segal, Uma bola no pé e uma ideia na cabeça o que o futebol nos faz pensar (págs. 161- 176). Rio de Janeiro: Editora UFRJ e Faperj.

EL ESPECTADOR.COM. (21 de marzo de 2014). Obtenido de www.elespectador.com/deportes/fútbolinternacional/asi-nacio-el-fútbol Recuperado lunes 2 de abril del 2018

Foucault, M. (2001). Historia de la sexualidad. La voluntad de saber. Madrid: Siglo XXI.

Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomia: Saberes necesarios para la práctica educativa. Sao Paulo: Paz e Terra SA.

Gadotti, M. (2007). La escuela y el maestro. Sao Pablo: Publisher Brasil.

Galeano, E. (2000). El fútbol a sol y sombra. México D.F.: Siglo Veintiuno S.A. de c.v.

Guattari, F. (2012). Las tres ecologías. Ciudad de México: radiopirataediciones.blogspot.com.

Hernández Buitrago , A. S., & Hernández Pineda, L. M. (2012). Ecosistemas escolares para el desarrollo del pensamiento creativo en los niños. Praxis & Saber, 141-164.

Huizinga, J. (2007). Homo Ludens. Madrid : Alianza Editorial/Emecé Editores.

Kohan , W. O. (2013). El maestro inventor. Simón Rodríguez. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Kohan, W. (2008). Filosofía, la paradoja de aprender y enseñar. Buenos Aires: Libros el Zorzal.

Kohan, W. O. (2016). Diegon o sobre el juego de la pelota [Un diálogo desconocido de platón]. El malpensante, 36-42.

Kohan, W. O., & WasKman, V. (2000). Filosofía para niños Discusiones y Propuestas. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.

Lima Monteiro, A. C., & Jaques Arendt, R. J. (2014). Jogo e Filosofia. En A. L. Ferreira, A. Martins, & R. Segal, Uma bola no pé e uma ideia na cabeça o que o futebol nos faz pensar (pág. 140). Rio de Janeiro, JR: Editora UFRJ e Faperj.

Lipman , M. (1988). La filosofía va a la escuela. Philadelphia: Temple University Press.

López, M. (2008). Filososfia con niños y jóvenes. La comunidad de indagación a partir de los conceptos de acontesimientos y experiencia trágica. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico.

Ministerio de Educación . (03 de Septiembre de 2017). mineducacion.gov.co. Obtenido de www.mineducacion.gov.co

Nacional, M. d. (Dirección). (2014). Filosofía para formar mejores seres humanos [Película].

Pineau, P. (1996). ¿POR QUÉ TRIUNFÓ LA ESCUELA? o la modernidad dijo:"Esto es educación", y la escuela respondió: "yo, me ocupo". En H. R. Cucuzza, Historia de la educación en debate. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Pineda , D. A. (2004). Filosofía para niños. El ABC. Bogotá: Editora Beta.

Platón. (2010). Platón. Aplogía de Sócrates. Madrid: Editorial Gredos, S:A:.

Rancière, J. (2003). El Maestro Ignorante. Barcelona: Editorial Laertes.

Roca Jusmet, L. (2014). Michel Foucault: Ejercicios espirituales para materialistas. Cuestiones de filosofía Nº16, 60-72.

Rodriguéz, Á. (2 de Agosto de 2010). Globedia.com - El Diario Colaborativo. Obtenido de Globedia.com - El Diario Colaborativo: http://co.globedia.com/impacto-sociocultural-fútbol-epislcyros-belleza-helenica Recuperado lunes 2 de abril del 2018

Rodriguez, Á. (9 de Agosto de 2010). Globedia.com. El Diario Colaborativo. Obtenido de Globedia.com. El Diario Colaborativo: http://co.globedia.com/impacto-sociocultural-fútbol-harpastum-romano-disciplina-militar r Recuperado lunes 2 de abril del 2018

Segal, R. (2014). A arte trágica nas Copas a partir da visão nietzschiana de mundo. En A. A. Ferreira, A. Martins, &

R. Segal, Uma bola no pé e uma ideia na cabeça o que o futebol nos faz pensar (págs. 175-197). Rio de Janeiro: Editora UFRJ e Faperj.

Wernicke, L. (2017). ¿Por qué juegan once contra once? Bogotá: Planeta Colombia S.A.