Evaluation of the competitive and socio- demographic strategies Facatativá chamber of commerce

Main Article Content

Fabio Orlando Cruz Páez
Luisa Fernanda Sánchez Sarmiento

Abstract

This original reflection article, shows the importance given with the realization of sociodemographic studies in a region since they can be measured thanks to the characterization of the population in aspects of education, housing, health and safety in order to be able to diagnose the current state of socioeconomic development in the territory, this is how the Facatativá Chamber of Commerce -CCF through the development of internships of students of the University of Cundinamarca and professional staff of the same, carried out the Sociodemographic characterization in the municipalities of the jurisdiction, as a result of the internship the technical report was focused on the research and analysis of the strategies that were implemented to strengthen and / or enhance the socio-regional development based on the analysis of data obtained in the study implemented by the Chamber of Commerce and the application of a survey of 3 experts of the entity based on the theoretical variables competitive strategies and nationalized study municipalities of the jurisdiction of the Facatativá Chamber of Commerce.

Article Details

How to Cite
Cruz Páez, F. O., & Sánchez Sarmiento, L. F. (2020). Evaluation of the competitive and socio- demographic strategies Facatativá chamber of commerce. In Vestigium Ire, 13(1), 41-67. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1922
Section
Artículos Núm. 13-1
Author Biographies

Fabio Orlando Cruz Páez

Magíster en Administración de Organizaciones. Universidad de Cundinamarca, Colombia, Universidad SantoTomás, Colombia, SENA Centro de Biotecnología Agropecuaria. Facatativá, Cundinamarca- Colombia.

Luisa Fernanda Sánchez Sarmiento

Administradora de Empresas. Universidad de Cundinamarca. Facatativa, Cundinamarca- Colombia.

References

Cámara de Comercio de Bogotá. (2019). Cámara de Comercio de Bogotá Centro de Información Empresarial (CIEB). recuperado el 26 de marzo de 2019 de https:// bibliotecadigital.ccb.org.co/bitstream/ handle/11520/22918/31012019%20 Balance%20Economía%20Bogotana%20 2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cámara de Comercio de Buenaventura. (2018). Cámara de Comercio de Buenaventura impulsando el crecimiento empresarial y territorial. Recuperado el 26 de marzo de 2019 de https://www. ccbun.org/images/multimedia/20190131_ estudio_socioeconomico_del_distrito_de_ buenaventura_2018.pdf
Cámara de Comercio de Buga. (2018). Cámara de Comercio de Buga impulsando el progreso. Recuperado el 26 de marzo de 2019 de https://www.ccbuga.org.co/sites/ default/files/descargas/2018/Informe%20 Economico%20de%20la%20Zona/ INFORME_ECONOMICO_DE_LA_ZONA_ BUGA_Y_JURISD.pdf

Cámara de Comercio de Facatativá. (2019). recuperado el 26 de marzo de 2019 de http://ccfacatativa.org. co/wp-content/uploads/2019/01/ Estudiosocioeconomico-1.pdf

Cámara de Comercio de Facatativá. (s.f.). Plan Estratégico 2017-2021. Recuperado el 26 de marzo de 2019 de https://docs. google.com/viewerng/viewer?url=http:// cc f a c a t a t i v a . o r g . co/wp-conte n t / uploads/2017/09/Plan-Estrategico-2017. pdf

Cruz, F. y Bejarano, D., (2018), “Estrategias de mercadeo implementadas para la competitividad empresarial de unidades

productivas agropecuarias del SENA Soacha” En: Colombia. 2018. p.49 - 58 v.2, Revista SIEMBRA CBA. ISSN: 2590-7948, SENA, recuperado el 4 de mayo de 2019 de http://revistas.sena.edu.co/index.php/ Revsiembracba/article/view/1879/1986

Esqueda, R. (2018). Disparidades en el desarrollo regional de Tamaulipas, México. Revista de economía institucional, 20 (38), 236 - 262. Recuperado el 26 de marzo de 2019 de doi: https://doi. org/10.18601/01245996.v20n38.10.

Hernández, J., Martínez, J., Fernández, A., Hernández, J. & Destinobles, A., (2014). Caracterización económica, social y territorial de la región sur del Estado de Chihuahua. En Contreras, D., Mendoza, P. & Ramírez, A (directores), Ciencias Administrativas y Sociales Handbook T–IV (p.122), México: ECORFAN. Recuperado el 26 de marzo de 2019 de https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=4853171

Noguera, Á., Barbosa D. y Castro, G., (2014), Estrategia organizacional: una propuesta de estudio, DOI: 10.1016/j. estger.2014.04.004, Vol. 30. Núm. 131. Abril - Junio 2014, recuperado el 27 de marzo de 2019 de http://www.elsevier. es/es-revista-estudios-gerenciales-354- pdf-S0123592314001144

OBS, Business School, (2019), Estrategia competitiva: definición, tipos y planteamiento, https://www.obs-edu. com/int/blog-investigacion/mba/ estrategia-competitiva-definicion-tipos-y-planteamiento

Observatorio económico Social UNR, (2015), Indicadores Sociodemográficos. Recuperado el 27 de marzo de 2019 de http://www.observatorio.unr.edu.ar/ indicadores-sociodemograficos/

Quero, L., (2008), ESTRATEGIAS COMPETITIVAS: FACTOR CLAVE DE DESARROLLO, Revista Científica Electrónica Ciencias Gerenciales / Scientific e-journal of Management Science, PPX 200502ZU1950 / ISSN1856-1810 / www.revistanegotium. org.ve 10 (4) 2008; 36-49 [ R: 2007-12 / A: 2008-03] , recuperado el 27 de marzo de 2019 de http://www.revistanegotium.org. ve/pdf/10/Art3.pdf

Tadeo, H., & Sanabria, A. (2015). Tabula Rasa. La otra cara del desarrollo regional sostenible, (23). 205 – 217. Recuperado el 26 de marzo de 2019 de https://www. redalyc.org/jatsRepo/396/39643561010/ index.html

Tiuzó, S.C., (2014), Generación de ventaja competitiva a través del diseño de estrategias para la integración de los actores del sector turístico en la provincia de sugamuxi, In Vestigium Ire. Vol. 8 PP. 158-79, recuperado el 04 de mayo de 2019 de http://revistas.ustatunja.edu.co/index. php/ivestigium/article/view/1007/1019

Universidad de Cundinamarca, 2016, PLAN ESTRATÉGICO 2016 - 2026, recuperado el 4 de mayo de 2019 de https://www. ucundinamarca.edu.co/documents/ planeacion/disonando-la-u-que-queremos.pdf

Ynzunza C., e Izar J., (2011), Efecto de las estrategias competitivas y losecursos y capacidades orientados al mercado sobre el crecimiento de las organizaciones, DOI: 10.1016/S0186-1042(13)71202-6, Vol. 58. Núm. 1.Enero - Marzo 2013, recuperado el 27 de marzo de 2019 de http://www.elsevier. es/es-revista-contaduria-administracion- 87-pdf-S0186104213712026