De la formación integral universitaria a la construcción de gobernabilidad

Main Article Content

Diego Edgardo Rojas-Escobar

Abstract

This article aims to aims to have an engagement with the university dynamics and identify not only its academic function but also its concern in the construction of society. It hopes to achieve this through the settings of reflection, analysis and debate, which are provided, created and consolidated by the same university so that university students, throughout their process of learning and as people that bear their own principles, think in a new society, and contribute in the same way to the construction of governance.This reflection was born out of the investigative process that has come as a result of the work in Ethics, Mankind and Society of the “Humanist Expeditionaries” group, in which the topic of interest has focused on describing the political dynamics of young people in the academic and political setting, given that their process of learning aims to recognize the human, ethical and social side of things, allowing the student to come to a closer understanding of the reality which affects them, as the university aims to con- tribute to social problems as part of its principles, through the integrated education of its students. As a reflection of this ideal that the university pursues and which it should continue to pursue continuously, the need arises to think in the process that should be followed in terms of integrated education, in order to contribute to the construction of governance in contemporary Colombia.

Article Details

How to Cite
Rojas-Escobar, D. E. (2016). De la formación integral universitaria a la construcción de gobernabilidad. In Vestigium Ire, 9(1), 152-165. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1155
Section
Artículos Investigium Ire Vol. 9-1
Author Biography

Diego Edgardo Rojas-Escobar

Mg (c) Gobernabilidad y Democracia. Especialista en Gobierno, Gerencia y Asuntos Públicos.

References

Archila, M. 25 Años de luchas sociales en Colombia, 1975-2000. Bogotá, D.C: Centro de Investigación y Educación Popular, Ci- nep. 2000
Camou, Antonio. (1995). “Gobernabilidad y democracia”, en: Cuadernos de divulgación de la cultura democrática No 6, Instituto federal electoral, México. Consulta a través de página web: http://deceyec.ife.org.mx/ gobernabilidady democracia.htm, septiem- bre de 2004.
Hurtado, Jaramillo, Zuñiga y Montoya. Jóve- nes e Imaginarios de la Educación Física. Un estudio comprensivo en la ciudad de Popayán. Popayán. Editorial Universidad del Cauca, 2005.
Ley 1622, 29 de abril de 2013.“Por medio de la cual se expide el estatuto de ciudadanía juvenil y se dictan otras disposiciones”
Moscovici, S. (1984). Psicología social I. In- fluencia y cambio de actitudes; individuos y grupos. París: Paidos Ibérica S.A. http:// www.umanizales.edu.co/revistacinde/Vol6/ No.%202/Perspectivas.pdf
O´donell, Guillermo. (1993) “Estado, demo- cratización y ciudadanía”, en: Revista Nueva Sociedad No. 128, Noviembre-Diciembre, Caracas, Ed. Nueva Sociedad, pp. 62-87.
Ospina, C., Jaramillo, J. & Loaiza, Y. (2009). Imaginarios de gente joven sobre la política: Vereda Alto Bonito-Manizales, Colombia. Re- vista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez, y Juventud, 1(7), pp. 393-422.
Proyecto Educativo Institucional. Universi- dad Santo Tomás. 2004
Rojas, Diego. Bautista, Milton. (2011). Gober- nabilidad y Legitimidad ante la concepción política del estudiante tomasino. Colombia. Revista Quaestiones Disputatae. Enero-julio. ISSN: 2011-0472. pp. 17-29
Sabucedo, J. M. Encuentro de subjetivida- des políticas. Manizales: Centro de Estu- dios Avanzados en Niñez y Juventud de la Universidad de Manizales y el Cinde. 2005
Soto, Vásquez, y Cardona. Imaginarios de gente joven sobre la política: Vereda Alto Bonito-Manizales, Colombia. Revista Lati- noamericana de Ciencias Sociales Niñez y Juventud, 7(1), 2009. Recuperado el 10 de Marzo de 2010 de http://www.redalyc.com

Tejop. Jóvenes, política y sociedad: ¿desafección política o una nueva sensibilidad social?. Revista de Estudios Sociales, 6, 2000. Recuperado el 13 de Marzo de 2010, de http://www.uniandes.edu.co

Villarreal, M., Echeverría, A., Páez, D., Valencia, J. & Ayestaran, F. En H. Cubides, M. C. Laver- de & C. E. Valderrama (1998). Viviendo a Toda. Jóvenes, territorios culturales y nuevas sensibilidades. Bogotá, D.C.: Diuc, Siglo del Hombre. 1988

Most read articles by the same author(s)