Modelo de predicción colaborativo para el aprendizaje organizacional por medio del prototipo libre Gempreco
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
DECLARATION OF ORGINIALITY OF SUBMITTED ARTICLE
With this document, I/We certify that the article submitted for possible publication in the institutional journal INGENIO MAGNO of the Research Center Alberto Magno CIIAM of the University Santo Tomás, Tunja campus, is entirely of my(our) own writing, and is a product of my(our) direct intellectual contribution to knowledge.
All data and references to completed publications are duly identified with their respective bibliographical entries and in the citations thus highlighted. If any adjustment or correction is needed, I(we) will contact the journal authorities in advance.
Due to that stated above, I(we) declare that the entirety of the submitted material is in accordance with applicable laws regarding intellectual and industrial property, and therefore, I(we) hold myself(ourselves) responsible for any complaint related to it.
If the submitted article is published, I(we) declare that I(we) fully relinquish publishing rights of the article to the University Santo Tomás, Tunja campus. As remuneration for this relinquishment of rights, I(we) declare my(our) agreement to receive two (2) copies of the edition of the journal in which my(our) article appears.
References
Dixon, (1999). The organizational learning cycle: How we can learn collectively. Second edition: Editorial Gower Publishing. England.
Cyert R., March J. (1963). A behavioral theory of the firm. Editorial Prentice Hall
Askvik, S. (1999). La gerencia y el aprendizaje organizacional. Gestión y Política Pública.
Rios, S. (1995). Modelización. Madrid: Alianza.
Fadde P.J., Gary A. K. (2010). Deliberate performance: Accelerating expertise in natural settings. Performance Improvement, 49: 5–14. doi:10.1002/pfi.20175
Mohammed J., Ramírez R. (2009). Herramientas Web 2.0 para el aprendizaje colaborativo. Ciencia y Tecnología para el desarrollo.
Tejada C. (2011). Metodología de desarrollo de aplicaciones basadas en PMBOOK y metodologías ágiles de desarrollo de software. Universidad Don Bosco. El Salvador.
Orjuela A., Rojas M. (2008). Las metodologías de Desarrollo Ágil como una Oportunidad para la Ingeniería del Software Educativo. Universidad de Pamplona. Colombia.
Blé, C., Gutiérrez L., Reyes F., Mena G. (2010). Diseño Ágil con TDD. http://www.dirigidoportests.com/el-libro. ISBN: 978-1-4452-6471-4
Salkind N., (1997). Métodos de Investigación 3a. Ed., México.
Stallman R., (2004). Software libre para una sociedad libre.
Moreno P., Cerveron V. (2006). Plataforma tecnológica para potenciar los procesos de enseñanza-aprendizaje: desarrollado en la Universitat de Valéncia basado en software libre y colaborativo. Universitat de Valéncia. España.
Armentano C., Corbi A., Forkada K. (2007). Apertium, una plataforma de código abierto para el desarrollo de sistemas de traducción automática. Universidad de Cádiz. España.
Aburruzaga G., Alvarez A., García A. (2007). Experiencias en el desarrollo de una taxonomía de estándares abiertos. Universidad de Cádiz. España.
Cardona J. (2006). El impacto del aprendizaje en el rendimiento de las organizaciones. Tesis Maestría. Universidad Nacional de Manizales. Colombia.
Poler R., Hernández J., Mula J., Lario F. (2007). Una metodología para la previsión colaborativa para cadenas de suministro. Universidad Politécnica de Valencia. España.
Fernández L. (2008). Modelos avanzados para la predicción a corto plazo de la producción eléctrica en parques eólicos. Universidad de la Rioja. España.
García P. (2009). Desarrollo de un simulador conductual para la formación en gestión logística empresarial. Proyecto Terminal. Universidad Politécnica de Catalunya. España.
Tejada A. (2003). Los Modelos Actuales de Gestión en las organizaciones. Gestión del Talento, Gestión del Conocimiento y Gestión por Competencias. Universidad del Norte. Colombia.
Ramírez A., Retamal O. (2006). Actualizaciones para el Management y el Desarrollo Organizacional. Universidad de Villa del Mar. Chile.
Kotnour T. (1997). Determining the Benefit of Knowledge Management Activities, Industrial Engineering and Management Systems, University of Central Florida.
Stoiber S., Stary C. (2002). Organizational Learning Online, University of Linz, Departament of Business Information Systems Communications Engineering Austria (Europe).
Pérez A. (2001). Tesis, Maestría en Ciencias Especialidad de Tecnología Informática, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, Modelo para la Representación de una Memoria Organizacional Utilizando Herramientas Computacionales de Internet.
Garzón M., Fisher A. (2007). Modelo teórico de aprendizaje organizacional. Publicación. Universidad of Sao Paulo. Brasil.
Cutcher J. (2000). Trabajo impulsado por el conocimiento. Oxford University Press.
Yang W. (2007). Stock price prediction based on fuzzy logic, School of Management, Zhejiang University, Hangzhou, P.R China.
Mohammed J., Ramírez R. (2009). Herramientas Web 2.0 para el aprendizaje colaborativo. Ciencia y Tecnología para el desarrollo.
O’Relly T. (2007). What is Web 2.0: Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software, International Journal of Digital Economic.
Garza E. (2011). Trabajo no clásico, organización y acción colectiva, Tomo I. Universidad Autónoma Metropolitana. México.
Pulido A. (2008). Guía para Usuarios de Predicciones Económicas. Universidad Autónoma de Madrid. España.
Moon, M.A. (1998). Seven keys to better forecasting, Business Horizons.
Shrivastava D., Lakshminarayan R., Sujatha S. (2010). New Engineering Technique of Software Development. Departament of Computer Science Al Jabal Gharbi University, Zawia, Libya. Departament of Information Technology Sconcord Pharmeceutical Consultancy Hyderabad, India.
Erdogmus H., Morisio M., Torchiano M. (2005). On the Effectiveness of the Test-First Approach to Programming, IEEE Computer Society, IEEE Transactions on Software Engineering, Vol. 31, No.3.
Huan J, Frojd N., Shenkel C., Janzen D. (2009). Evaluating Test-Driven Development in an Industry-sponsored Capstone Project, California Polytechnic State University, San Luis Obispo, California, Estados Unidos.
Josanov B., Vrgovic P., Josanov I. (2010). Higher Business School for Professional Studies University of Novi Sad. Industrijska bb, Novi Sad, Serbia.
Plant R. (2000). eCommerce: Formulation of Strategy. Prentice Hall HTR, Upper Saddle River.
Robles G., González J., Herraiz I. (2009). Evolution of the core team of developers in libre software projects, Universidad Rey Juan Carlos, Madrid. España.
Adams P., Capiluppi A., Boldyreff C. (2009). Coordination and Productivity Issues in Free Software: the Roleof Brooks’Law, University of East London – UK.
Lloréns J., Amescua A., Velasco M. (1996). Software Thesaurus: a Tool for Reusing Software Objetcs, Carlos III University of Madrid. Computer Science Department.
Kim E., Ryoo S. (2012). Agile Adoption Story from NHN, IEEE 36th International Conference on Computer Software and Applications, IEEE Computer Society.
Rycertz K., Nowak M., Pierzchala P., Ciepiela E., Harezlak D. (2011). Comparison of Cloud and Local HPC approach for MUSCLE-based Multiscale Simulations. AGH University of Science and Technology. Krakow. Poland.
Chiu D., Agrawal G. (2010). Evaluating Caching and Storage Options on the Amazon Web Services Cloud. School of Engineering and Computer Science. Washington State University Vancouver. Departament of Computer Science and Engineering Ohio State University Columbus.