Reflections on projects to develop sustainable objectives https://doi.org/10.15332/24222399.3039

Main Article Content

Néstor Rafael Perico Granados
Pedro Mauricio Acosta Castellanosb
Evelyn Carolina Naranjoa
María Alejandra Puerto Cristancho
Marly Constanza González González

Abstract

Abstract— It is an article that is the product of reflection based on experiences with the project method, especially focused on the theme of the Sustainable Development Goals (SDG). The methodology involved the confrontation of this constructed knowledge with authors that allow new perspectives to be shed. It was done with a qualitative research method, descriptive research design and action research design. The analysis was conducted with projects that began in 2010 in three university centers, in several civil engineering courses. Students design and implement projects articulating environmental sustainability processes and then, since 2015, with six SDGs based on problems that they were interested in. Among the results, a high level of student prominence, high levels of students engagement, reflection, critical thinking and teamworkwas found. At the same time, it contributed to the transformation of community environments and quality education and commitment to the sustainability of the planet. Then, disciplinary competencies and, to a high degree, soft skills, were developed, which promoted environmental, social and economic sustainability.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Perico Granados, N. R., Acosta Castellanosb, P. M., Naranjoa, E. C., Puerto Cristancho, M. A., & González González, M. C. (2023). Reflections on projects to develop sustainable objectives: https://doi.org/10.15332/24222399.3039 . Ingenio Magno, 14(2), 94 - 105. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/3039
Section
Articulos

References

1) Anderson, P. (2018). Las Antinomias de Antonio Gramsci, Ediciones Akal pensamiento crítico
2) Araque-Niño, I. Britto, M., Cuellar, L y Perico-Granados, N. (2018). Fitorremediación en aguas residuales sin tratamiento previo. Caso: Tierra Negra, Boyacá, https://doi.org/10.18270/rt.v17i1.2950 Revista de tecnología, V 17 n 1.
3) Avella-Forero, H., Perico-Granados, N., Acosta-Castellanos, P., Queiruga-Dios, A., y Arévalo-Algarra, H. (2021). Desarrollo de Competencias Aplicando el Método de Proyectos. Aplicación en Ingeniería Ambiental. En: Gude Prego, JJ, de la Puerta, JG, García Bringas, P., Quintián, H., Corchado, E. (eds) 14th International Conference on Computational Intelligence in Security for Information Systems and 12th International Conference on European Transnational Educational (CISIS 2021 e ICEUTE 2021). CISIS - ICEUTE 2021. Avances en Sistemas Inteligentes y Computación, vol 1400. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-87872-6_37
4) Bello, O. (2017). Desastres, crecimiento económico y respuesta fiscal en los países de América Latina y el Caribe, 1972-2010, Revista de la Cepal N 121. En: https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/5cf53960-75ad-4e18-bd34-179dff521101/content

5) Bello-Benavides, L. Cruz-Sánchez, G., Meira-Cartea, P. y González-Gaudiano, E. (2021). El cambio climático en el bachillerato. Aportes pedagógicos para su abordaje, Revista Enseñanza de las Ciencias, 39(1), 137-156. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3030
6) Cardona-Echeverry, C. (2022). Revisión bibliográfica del modelo pedagógico y de evaluación en Escuela Nueva en Colombia. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(25), 1337-1354.
7) Chrobak, R. (2017). El aprendizaje significativo para fomentar el pensamiento crí¬tico. Archivos De Ciencias De La Educación, 11(12), e031. https://doi.org/10.24215/23468866e031
8) Covey, S. (2012). La tercera alternativa, España: Editorial Paidos

9) Delors, J., In'am A., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., Gorham, W., Kornhauser, A., Manley, M., Padrón, M., Savané, K., Stavenhagen, R., Myong Won Suhr Nanzhao, Z. (1997). La educación encierra un tesoro. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/1847

10) Da Silva, J. P., Quintero Ramírez, C., Dias Diversi, L., de Oliveira Santos, N. B., Lima dos Santos, F. D., Espinosa Sarmiento, A. L., Yepes Maya, D. M., & Garcia Sanchez, J. A. (2021). Bioconstrucción: sistemas sostenibles y eficientes. Ingenio Magno, 12(1), 77-87. Recuperado a partir de http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/2311
11) Dewey, J. (2014). Naturaleza humana y conducta. Fondo de cultura económica.
12) Escalona-Domenech, R. Y., Infante-Mata, D., García-Alfaro, J. R., Ramírez-Marcial, N., Ortiz-Arrona, C. I., & Barba-Macías, E. (2021). Calidad de las riberas en tres tipos de cobertura vegetal en un río de la sierra Madre de Chiapas, México. Revista mexicana de biodiversidad, 92. En: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-34532021000100338
13) Fernández-Pérez A, (2018). Educación para la sostenibilidad: Un nuevo reto para el actual modelo universitário. Research, Society and Development, vol. 7, núm. 4, pp. 01-19, 2018. https://doi.org/10.17648/rsd-v7i4.219
14) Freire, P., y Faundez, A. (2018). Por una pedagogía de la pregunta: crítica a una educación basada en respuestas a preguntas inexistentes. Ediciones siglo XXI
15) Galarza, C. (2022). Sostenibilidad y éxito empresarial. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, (106), 16-27https://dx.doi.org/10.18682/cdc.vi106.4030
16) Garavito Rincón, L. (2015). Los páramos en Colombia, un ecosistema en riesgo, Ingeniare, N 19, pp. 127-136.
17) García-Puentes, C., González-Díaz, L., Perico-Granados, N., Pérez-Rodríguez, C., Hernández-Romero, j. (2022). Pensamiento crítico y los objetivos de desarrollo sostenible: comunidades y ciudades sostenibles. Ingenio Magno V13 N 1, pp. 59-79, en: http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/2574
18) González Alvarado, R. J., Cuadro Cepeda, M. K., Yela Bustamante, P. D., & Peñafiel Palacios, A. J. (2023). Educación ambiental para promover acciones que eviten la tala de árboles y el cuidado del medio ambiente. Conrado, 19(92), 233-240.
19) González-Gaudiano, E. J., y Meira Cartea, P. Á. (2020). Educación para el cambio climático: ¿Educar sobre el clima o para el cambio? Perfiles educativos, 42(168), 157-174. En: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982020000200157
20) González-Gaudiano, E., Bello-Benavides, L., Ochoa-Martínez, C. (2022). Educación y comunicación para el cambio climático en la escuela complutense latinoamericana. Un análisis del antes y el después del curso. En: XII Congreso Internacional de la Asociación Española de Climatología (AEC): Retos del Cambio Climático: impactos, mitigación y adaptación.
21) Holgaard, J., Guerra, A., Kolmos, A., Petersen, L., (2017). Controlar el problema en un entorno de aprendizaje basado en problemas, La revista internacional de educación en ingeniería. Volumen 33, Asunto 3, pp. 1070-1085.
22) Kolmos, A. (2017). PBL Curriculum Strategies: From Course Based PBL to a Systemic PBL Approach. PBL in Engineering Education
23) Leonard, A. (2011). La historia de las cosas, Editorial Norma.
24) Márquez Delgado, D. L., Hernández Santoyo, A., Márquez Delgado, L. H., & Casas Vilardell, M. (2021). La educación ambiental: evolución conceptual y metodológica hacia los objetivos del desarrollo sostenible. Revista Universidad y sociedad, 13(2), 301-310.
25) Martinez-Duque, Dennis, Sánchez-Medina, Irlesa I., Cabrera-Medina, Jaime M., y Clavijo-Bustos, Nelly. (2021). Inclusión de ingeniería sostenible en el contexto regional. Formación universitaria, 14(5), 11-18. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000500011
26) Max-Neff, Manfred., Smith, F. (2014). La economía desenmascarada. Del poder y la codicia a la compasión y el bien común: editorial Icaria
27) Murillo-Vargas, Guillermo, Ico-Brath, Diony, & Gonzalez-Campo, Carlos-Hernán. (2023). Análisis de la articulación de los objetivos de desarrollo sostenible en la estrategia de la universidad privada. Revista iberoamericana de educación superior, 14(39), 190-204.https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2023.39.1536
28) Nusbaum, M. (2020). La tradición cosmopolita, un noble e imperfecto ideal. Ediciones Paidos.
29) Perico-Granados, N., Galarza, E., Díaz-Ochoa, M., Arévalo-Algarra, H., Perico-Martínez, N., (2020). Guía práctica de investigación en ingeniería: apoyo a la formación de docentes y estudiantes. Corporación Universitaria Minuto de Dios, en: https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/10822/1/Libro_Gu%c3%ada%20practica%20de%20investigaci%c3%b3n%20en%20ingenier%c3%ada_2020.pdf
30) Perico-Granados, N., Umba-Erazo, M., Tovar-Torres, C., y Reyes-Rodríguez, C. (2020). Proyectos educativos para estudiantes de educación básica en Colombia: Estrategia de aprendizaje en matemáticas, Universidad de Zulia, Revista Venezolana de Gerencia, año 25, n. 92, pp. 1741-1757. En: https://biblat.unam.mx/hevila/Revistavenezolanadegerencia/2020/Vol.%2025/No.%2092/31.pdf
31) Perico-Granados, N., Dávila-Bonilla, M., Murcia, K., Arevalo-Algarra, H. (2020). Construcción de competencias humanas en Ingeniería. DOI: 10.29151/hojas y hablas. n19a6
32) Perico-Granados, N., Tovar-Torres, C., Reyes-Rodríguez, C., Perico-Martínez, C. (2021). Formación de docentes y transformaciones desde la ingeniería. Editorial de la Corporación Universitaria Minuto de Dios, en: https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/11822
33) Perico-Granados, N., Mora-García, J., Fuentes-Guerrero, J., Fonseca, L. (2022). Formación, desarrollo comunitario y calidad de vida en Boyacá, caso: Betéitiva, desde 1960, Revista Heurística, N 24, pp. 114-129, en: http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/49898
34) Perico-Granados, N., González-Díaz, L., Puerto-Cristancho, M., Perico-Martínez, C. (2022). Construcción de conocimiento sobre el medio ambiente con base en el método de proyectos, Formación universitaria, V15, N 2, pp 11-20, http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000200011
35) Perico-Granados, N., Tovar-Torres, C., Reyes, C., Perico-Martínez, L. (2022). La Experiencia, la reflexión y la mediación en la construcción de conocimientos, Publicaciones, V52, N3, https://doi.org/10.30827/publicaciones.v52i3.22276
36) Perico-Granados, N., González-Díaz, L., Arévalo-Algarra, H., García- Puentes, C. (2023). Construcción de conocimiento sobre el agua y los ODS a partir del pensamiento crítico, Ingeniería Hidráulica y Ambiental, V XLIV, N 03, en: https://riha.cujae.edu.cu/index.php/riha/article/view/638/537
37) Puerto-Cristancho, M., Perico-Granados, N., Reyes-Rodríguez, C., Guzmán-Serrano, L., Garzón-Castro, L., (2022). Ladrillo de plástico comparado con el ladrillo tradicional, Ingenierías USBMed, Volumen 13, Número 1, pp. 56-63, https://doi.org/10.21500/20275846.5107
38) Puerto-Cristancho, M., Perico-Granados, N., Bautista-Roa, M., Garza-Puentes, J., Perico-Martínez, N. (2023). Los Ingenieros Como Sujetos Para Promover Cambios, Revista Ingenio Magno Volumen 14 Número 1 pp. 53-63, en: https://scholar.google.es/citations?view_op=view_citation&hl=es&user=hsET248AAAAJ&citation_for_view=hsET248AAAAJ:IjCSPb-OGe4C
39) Schön, D. (2015). Compilación de obras de Schön, Editorial Paidos
40) Sen, A. (2010). The Idea of Justice. Allen Lane.
41) Simões, A., Yanes, G., y Alfonso, Y. (2018). Estrategia pedagógica de educación ambiental para el desarrollo sostenible en la formación del estudiante de carreras pedagógicas de Angola. Revista Universidad y Sociedad, 10 (5).
42) Solís-Espallargas, C., & Barreto-Tovar, C. H. (2020). La visión de la educación ambiental de estudiantes de maestría en pedagogía en el marco de la Cátedra de la Paz en Colombia. Formación universitaria, 13(2), 153-166.
43) Suárez-Díaz, J. (2012). Deslizamientos: Tomo I. Análisis Geotécnico, en: https://www.erosion.com.co/deslizamientos-tomo-i-analisis-geotecnico/
44) UNESCO, Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, e Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe [IESALC], (2020). Contribución de la educación superior en América Latina y el Caribe a los ODS: experiencias y prácticas desde sus funciones académicas. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378259
45) Zemelman, H. (2015). Pensamiento y construcción de conocimiento histórico, una exigencia para el hacer futuro. Revista El Ágora, 343-351.