Basic Principles For Programming A Numerically Controlled Machine

Main Article Content

Luz Hernández Gegen
Eduardo Madrid Carrillo
Carlos Sandoval Martínez

Abstract

This article presents the basic steps for programming an automated machine focusing on lathe and milling machines with Computer Numerical Control (CNC). The objective is to introduce the fundamental programming concepts for the industry's two most commonly used controllers. This guide provides the step-by-step programming process supported by concrete theoretical material, allowing readers to delve into machine language learning and provide essential information in programming. The offered result is educational in nature, allowing beginners to analyze the solved exercise, replicate it, and with the concepts learned, be able to perform the proposed activity. This document is to be an initiation into programming automated machines, primarily the lathe and milling machines.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández Gegen, L., Madrid Carrillo, E., & Sandoval Martínez, C. (2023). Basic Principles For Programming A Numerically Controlled Machine. Ingenio Magno, 14(1), 70 - 77. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/2789
Section
Articulos

References

[1] Fagor, “FAGOR CNC TORNO 8055,” vol. 2, no. 1, p. 355, 2014.

[2] L. Ruiz, El control numerico computarizado en el desarrollo industrial, vol. 0, no. 0. 2008.
[3] R. Aviña Hernandez, “Metodología Para La Capacitación En Máquinas De Control Numérico,” 2011.

[4] S. Kalpakjian and S. R. Schmid, Manufactura, ingeniería y tecnología. 2002.

[5] I. García Hernández and G. de las M. de la Cruz Blanco, “Las guías didácticas: recursos necesarios para el aprendizaje autónomo,” Edumecentro, vol. 6, no. 3, pp. 162–175, 2014.

[6] T. M. Criollo Consuegra and O. R. Aguirre Sesme, “incidencia de los recursos didácticos desactualiza dos en el aprendizaje del área de estudios socia les propuesta: elaboración de un manual de recursos didácticos actualizados dirigido a docentes y discentes del noveno grado de la es cuela de educación bá,” 2015.

[7] E. Crisol Moya and A. Romero López, “Las Guías de Aprendizaje Autónomo como Herramienta Didáctica de Apoyo a La Docencia,” Esc. Abierta, vol. 0, no. 0, pp. 9–31, 2012.

[8] M. V. Guamán Alarcón and M. J. Camacho Camacho, “Implementación De Guía De Prácticas Para La Enseñanza De La Fabricación De Elementos Maquinados Mediante El Torno Con Control Numeríco Computarizado Del Laboratorio De Máquinas-Herramientas De Ingeniería Mecánica,” 2009.

[9] Jarosz, K., Chen, Y. T., & Liu, R. (2023). "Investigating the differences in human behavior between conventional machining and CNC machining for future workforce development: A case study. Journal of Manufacturing Processes", 2022.



[10] Martins, A., Lucas, J., Costelha, H., & Neves, C. "Journal of Industrial Information Integration CNC Machines Integration in Smart Factories using OPC UA". 2023.

[11] L. P. Sepúlveda Sanhueza and R. Leiva Díaz, “Construcción de Router Cnc Para su Utilización como Herramienta en el Desarrollo de PCB´S.,” Universidad Adventista de Chile, 2019.

[12] J. F. Rivadeneira Caipe, “Implementación de un Módulo CNC de Fresado,” Escuela Politécnica Nacional Quito Ecuador, 2020.

[13] J. R. Ocampo and I. de J. Deras, “Aplicación Integrada para Construcción de PCBs mediante Tecnología CNC y Ajuste Automático a la Superficie,” Innovare Rev. Cienc. y Tecnol., vol. 3, no. 1, pp. 27–41, 2014, [Online]. Available: https://lamjol.info/index.php/INNOVARE/article/view/2311/2092.

[14] Ghosh, H., Mukhopadhyay, S., Saha, M., Banerjee, S., & Panja, B. "Study of machining characteristics of 45C8 carbon steel alloy in CNC turner. Materials Today: Proceedings". 2023.

[15] M. Groover, Fundamentos de manufactura. 1997.


[16] A. M. Llerena Pintag and m. O. Coronel Hernandez, “Estudio, diseño e implementación de una máquina herramienta de control numérico computarizado, caso práctico prototipo de fresadora para madera.,” 2014.