Use of mobile technologies applied to the teaching of orthogonal projections in the course expresión gráfica I

Main Article Content

Nómar Cárdenas Parada
Yymmy Estévez Carvajal
Bladimir Ramón Valencia

Abstract

Graphic expression course I seeks to train engineering students so that they can communicate through drawing. The development of spatial skills is fundamental to fulfill this objective. Howe­ver, sorne students have difficulties with traditional teaching, therefore, it is proposed to imple­ment easy-to-access teaching tools by applying virtual three-dimensional models which can be viewed and manipulated on mobile devices through applications of either augmented reality ar visualization to support students with problems in the development of spatial skills ar far those who wish to deepen the subject. The proposed models were made in a computer-aided design program; these models can be linked to markers using an augmented reality application ar sent directly to the student's phone. During the implementation, a website was used as a repository and a physical guide explaining the use of the tool, achieving not only a better understanding of the tapies exposed in class but also arousing the student's interest in information technologies and communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cárdenas Parada, N., Estévez Carvajal, Y., & Ramón Valencia, B. (2019). Use of mobile technologies applied to the teaching of orthogonal projections in the course expresión gráfica I. Ingenio Magno, 9(2), 148-156. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/1628
Section
Artículos Vol. 9-2

References

Calderón, F. (2015). Realidad aumentada apli­cada a la enseñanza de la geometría descripti­va. Revista AUS, núm. 18, 18-22.

De la Torre C., J., Martin D., N., Saorín P., J. L., Carbonell C., C. y Contero G., M. (2013). En­torno de aprendizaje ubicuo con realidad au­mentada y tabletas para estimular la compren­sión del espacio tridimensional. RED. Revista de Educación a Distancia, Núm. 37, 1-17

Font O., C. (2015) Desarrollo de la capacidad espacial en el alumnado de dibujo técnico I a través de la realidad aumentada. Trabajo fin de master, Universidad internacional de la Rioja, España.

Gardner, H. (1987). The theory of multiple in­telligences. Annals of Dyslexia, Vol. 37, 19-35

López H., F. A. y Silva P., M. M. (2014) M-lear­ning patterns in the virtual classroom. Univer­sities and Knowledge Society Journal, vol. 11, núm. 1, 208-221.

Martín G., J. (201 O) Estudio y evaluación de contenidos didácticos en el desarrollo de las habilidades espaciales en el ámbito de inge­niería. Vol 1, Universidad politécnica de Valen­cia, España.

Moreno Torres, ó., Albarracín Beltrán, M. y Abril Medina, C. (2015). Desarrollo de un mo­delo de integración de servicios web 2.0 ba­sado en educación 3.0. Ingenio Magno, 6(2), 10-20

Organista S., J., McAnally S., L y Lavigne G. (2013). El teléfono inteligente (smartphone) como herramienta pedagógica. Revista Aper­tura, vol. 5, núm. 1, abril, 2013, 6-19.

Santamaría Granados, L. y Mendoza Moreno, J. F. (201 O) Realidad Virtual: Potencial Educa­tivo. Ingenio Magno, vol 1, 6-15.

Saorín, J. L., Navarro T., R., Martín D., N. y Contero, M. (2005). Las habilidades espacia­les y el programa de expresión gráfica en las carreras de ingeniería, ICECE 2005.

Tristancho O., J. A., Vargas T., L. F. y Contreras B., L. E. (2014) Evaluación de técnicas tradi­cionales y TIC para el desarrollo de habilidades espaciales en estudiantes de primer semestre de ingeniería industrial. Revista Virtual Univer­sidad Católica Del Norte, Vol. 43, 34-50.