Evaluation of recyclable asphalt mixes with additives as an option for reducing economic and environmental impacts

Main Article Content

Yeny Paola Martinez
Carlos Hernando Higuera-Sandoval

Abstract

This research project is a contribution, from an academic point of view, to the use of new asphalt mixtures aimed at solving priority needs in road network maintenance. Its main goal was the evaluation of four asphalt mixtures [MDC - 19], via the Marshall method, using recycled material from planed pavement [RAP] with variations in the content of the mixture. The pre-experimental stage included laboratory testing for the characterization of the components of the design mixes, in accordance with the standards set by the National Roads Institute; the experimental phase evaluated the mixture with regard to the dynamic module, the resistance to distortion due to fatigue and the adhesion. According to the results we determined that the optimum amount of asphalt increases according to the relation of RAP content in the mixture and there was evidence of an improvement of the same regarding resistance and distortion; moreover, the study validated as satisfactory the use of the rejuvenating additive material in the recycled RAP material which allows us to confirm that the additive significantly improved the conditions of the asphalt.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martinez, Y. P., & Hernando Higuera-Sandoval, C. (2016). Evaluation of recyclable asphalt mixes with additives as an option for reducing economic and environmental impacts. Ingenio Magno, 7(2), 10-24. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/1191
Section
Artículos Vol. 7-2
Author Biographies

Yeny Paola Martinez, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Facultad de Ingeniería, Vías y Transporte, Grupo de Investigación y Desarrollo en Infraestructura Vial (Grinfravial).

Carlos Hernando Higuera-Sandoval, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Facultad de Ingeniería, Vías y Transporte, Grupo de Investigación y Desarrollo en Infraestructura Vial (Grinfravial).

References

Corporación para la Investigación y Desarrollo de Asfaltos (2011). Preparación de mezclas asfálticas en caliente, su colocación y compactación. Piedecuesta.

Echeverría, J. (2011). Coeficientes estructurales para materiales. En XVIII Simposio Colombiano sobre Ingeniería de Pavimentos. Medellín.
Elizondo, F. y Badilla, G. (2007). Predición de modulos resilientes en mezclas asfálticas mediante el modulo de Witczak. Infraestructura Vial, 10(3).

Higuera, C. H. (2010). Nociones sobre métodos de diseño de estructuras de pavimentos para carreteras (vol. II). Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Instituto Nacional de Vías (Invías) (2013). Especificaciones generales de construcción de carreteras y normas de ensayo para materiales de carreteras. Bogotá: Autor.

Méndez, A. A. (2015). Evaluación ténica y económica del uso de paviemento asfáltico reciclado (RAP) en vías colombianas (tesis de especialización). Bogotá: Universidad Militar Nueva Granada.