La alfabetización bilingüe de estudiantes de preescolar adoptando los principios de Montessori en clases de inglés a distancia

Contenido principal del artículo

Andrea Bernal
Yury Tatiana Monsalve Gaviria

Resumen

Durante el confinamiento por COVID-19, los procesos educativos tradicionalesse han trasladado a un entorno remoto, generando nuevos desafíos y realidades. Estainvestigación documental cualitativa entre un estudiante y un profesor pertenecientesal semillero de investigación de los estudiantes llamado RELATE de la Licenciatura enInglés como Lengua Extranjera de la Corporación Universitaria Minuto de Dios, buscaexaminar la implementación de los principios de María Montessori en la alfabetizaciónbilingüe de los niños durante el confinamiento causado por la pandemia. Los artículos8Shimmering Words: Research and Pedagogy E-Journal. ISSN (versión en línea) 2463-0403. Enero – Diciembre / 2021. Volumen 11.revisados se publicaron en 2020 y 2021 en la base de datos ProQuest y las revistasindexadas Childhood development journal, Early Childhood Research Quarterlyy Childhood development. El análisis se realizó en 50 artículos para determinar eldesarrollo de la alfabetización bilingüe de los niños en entornos de aprendizaje remotoy hasta qué punto se podían identificar los principios de Montessori. Los resultadosmuestran que los principios como la libertad y un entorno creativo e ingenioso amigablepara los niños de la teoría de María Montessori se aplican en algunos de los artículos yalgunas prácticas de enseñanza fomentan la alfabetización bilingüe de los niños antesy durante la pandemia de COVID 19.

Detalles del artículo

Cómo citar
Bernal, A., & Monsalve Gaviria, Y. T. (2022). La alfabetización bilingüe de estudiantes de preescolar adoptando los principios de Montessori en clases de inglés a distancia. Shimmering Words: Research and Pedagogy E-Journal, 11, 6-30. Recuperado a partir de http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/shimmering/article/view/2460
Sección
Artículos
Biografía del autor/a

Andrea Bernal, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Teacher at Corporación Universitaria Minuto de Dios, holds a bachelor in Education with emphasis on Spanish andEnglish, a master’s in education, and is undertaking a Ph.D. on education. She has worked on educational research for 5years and belongs to the research group Cibeles undefined.

Yury Tatiana Monsalve Gaviria, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Bachelor student in a foreign language training from the Corporación Universitaria Minuto de Dios. She is a technicianby Competence in Children Pedagogy from Discenter’s Institute. She is interested in the research seedbed called RELATEwhich belong to the B.A program. Her main topics of interest are those related to early childhood English education,including the most vulnerable populations.

Citas

Akhsanova, L. N., & Salyakhova, G. I. (2016). English teaching features on the basis
of Montessori system among preschool age children (working experience).
International Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS)ISSN 2356-5926,
1(1), 758-764
Altin, R & Isler E. (2019) Building Bridges between ICT and English: A Blended
Learning Example with International Projects Integration, Conference:
International Conference on Teaching, Learning, Innovation and Educational
Technology At: Singapore P 212-225
Baoqi, S. U. N., Loh, C. E., O’Brien, B. A., & Silver, R. E. (n.d) The Effect of the
COVID-19 Lockdown on Bilingual Singaporean Children’s Leisure Reading.
Benali, M., Kaddouri, M., & Azzimani, T. (2018). Digital competence of Moroccan teachers
of English. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 14(2), 99-120. Retrieved from https://searchproquest-com.ezproxy.uniminuto.edu/docview/2114227045?accountid=48797
Bonilla, A. M. S. (2019). Propuesta pedagógica musical a través del Método Montessori
para la enseñanza instrumental. Estudios sobre Arte Actual, (7), 99-105.
Cameron, L (2001) Teaching Language to Young Learners. https://www.researchgate.
net/publication/42793046_Teaching_Languages_to_Young_Learners
Cardinal, M. C. M., & Chiappe, S. M. D. (2016). Diseño de ambientes para el juego:
práctica y reflexión en educación infantil. RELAdEI. Revista Latinoamericana de
Educación Infantil, 85-96.
Carrillo, C., & Flores, M. A. (2020). COVID-19 and teacher education: A literature
review of online teaching and learning practices. European Journal of Teacher
Education, 43(4), 466-487.
Creswell, J. (2012) Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative
Research. Boston. Editorial Textech International.
Cruttenden, N., 2019. La adquisición de idiomas en la etapa crítica: estudio del aprendizaje
del inglés (L2) en la infancia. Doctorado. Universidad de Córdoba. https://helvia.
uco.es/xmlui/handle/10396/20187
Díaz-Bajo, M. P. (2019). Panorama actual de las pedagogías alternativas en España.
Papeles salmantinos de educación, (23), 247-281.
Doughty, C & Long M. (2003). The handbook of second language acquisition. https://
onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9780470756492
Engen, B. (2019). Understanding social and cultural aspects of teachers’ digital
competencies. Comunicar, 27(61), 9-18.doi:http://dx.doi.org.ezproxy.uniminuto.
edu/10.3916/C61-2019-01
Faryadi, Q (2009) Performance Evaluation of Montessori Instruction to Teach English
as a Second Language: An Experimental Research. MASAUM Journal of Open
Problems in Science and Engineering, Vol.1, No.2.
Ferdig, R. E., Baumgartner, E., Hartshorne, R., Kaplan-Rakowski, R., & Mouza, C.
(Eds.). (2020). Teaching, technology, and teacher education during the COVID-19 pandemic: Stories from the field. Waynesville, NC: Association for the Advancement
of Computing in Education.
Fraile, M. N., Peñalva-Vélez, A., & Ana María Mendióroz Lacambra. (2018).
Development of digital competence in secondary education teachers’ training.
Education Sciences, 8(3) doi:http://dx.doi.org.ezproxy.uniminuto.edu/10.3390/
educsci8030104
Gass, S & Selinker, L (2008) Second Language Acquisition. An introductory course
Third edition. https://blogs.umass.edu/moiry/files/2015/08/Gass.SecondLanguage-Acquisition.pdf
Ghaffari, M., Kashkouli, S. M., & Sadighi, F. (2017). Montessori and conventional
teaching methods in learning English as a second/foreign language: An overview.
Journal of Applied Linguistics and language research, 4(5), 209-218.
Godhe, A. (2019). Digital literacies or digital competence: Conceptualizations in nordic
curricula. Media and Communication. doi:http://dx.doi.org.ezproxy.uniminuto.
edu/10.17645/mac.v7i2.1888
Gómez-Ramirez, I., Valencia-Arias, A., & Duque, L. (2019). Approach to M-learning
acceptance among university students: An integrated model of TPB and TAM.
International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(3)
doi:http://dx.doi.org.ezproxy.uniminuto.edu/10.19173/irrodl.v20i4.4061
Gordillo, A., López-Pernas, S., & Barra, E. (2019). Effectiveness of MOOCs for teachers
in safe ICT use training. Comunicar, 27(61), 97-106. doi:http://dx.doi.org.ezproxy.
uniminuto.edu/10.3916/C61-2019-09
Guzmán Gámez, D., & Moreno Cuellar, J. (2019). The Use of Plotagon to Enhance the
English Writing Skill in Secondary School Students. Profile: Issues in Teachers´
Professional Development, 21(1), 139-153. doi: https://doi.org/10.15446/profile.
v21n1.71721
Holland, A. A. (2019). Effective principles of informal online learning design: A theorybuilding metasynthesis of qualitative research. Computers & Education, 128, 214-
226. doi: 10.1016/j.compedu.2018.09.026
Jian, C. K., & Pane, W. S. (2020). Teacher’s Challenges in Teaching English to Young
Learners using Montessori Method. Borneo Educational Journal (Borju), 2(1), 1-13.
Juškevičienė, A., & Dagienė, V. (2018). Computational thinking relationship with
digital competence. Informatics in Education, 17(2), 265-284. doi:http://dx.doi.org.
ezproxy.uniminuto.edu/10.15388/infedu.2018.14
Khamsuk, A., & Whanchit, W. (2021). Storytelling: An alternative home delivery of
English vocabulary for preschoolers during COVID-19’s lockdown in southern
Thailand. South African Journal of Childhood Education, 11(1), 1-13.
Kolak, J., Norgate, S. H., Monaghan, P., & Taylor, G. (2020). Developing evaluation
tools for assessing the educational potential of apps for preschool children in the
UK. Journal of Children and Media, 1-21.
Kuhl, P. K. (1994). Learning and representation in speech and language. Current
opinion in neurobiology, 4(6), 812-822.
Labrador, C. (1998). María Montessori y la Educación Infantil. Padres y Maestros/
Journal of Parents and Teachers, (238), 35-39.
López, J. P. F., & Blanco, L. F. (2020). Maria Montessori (1870-1952)–Caroline Pratt
(1867-1954): Dos vidas en paralelo y la pasión compartida por la autonomía de la
infancia. RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 9(1), 29-41.
Milan, T & Basurto, N. (2019) Teaching English to Young Learners in Mexico: Teachers’
Perceptions About Their Teaching Context. https://revistas.unal.edu.co/index.
php/profile/article/view/82105
Mily, M., & Sará, G. (2017). Review and Analysis of the Colombian Foreign Language
Bilingualism Policies and Plans Revisión y análisis de las políticas y planes
colombianos de bilingüismo en lenguas extranjeras * Background of Foreign
Language Bilingualism in Colombia’ s. 24(1), 139–156.
Ministerio de Educación Nacional. (2009) Desarrollo infantil y competencias en
la Primera Infancia. https://www.mineducacion.gov.co/primerainfancia/1739/
articles-178053_archivo_PDF_libro_desarrolloinfantil.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2014) Dirección de Calidad para la Educación
Preescolar, Básica y Media. Subdirección de Referencias y Evaluación de la Calidad
Educativa. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-342767_recurso_3.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2016) Mallas de aprendizaje de inglés para
transición a 5° de Primaria. https://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/
files/naspublic/colombiabilingue/dbacurriculo/cartillas_mallas_aprendizaje/
Mallas%20de%20Aprendizaje.pdf
Muñoz, J. Álvarez, F. Osorio, B. Cardona, P. (2006) Objetos de Aprendizaje Integrados
a un Sistema de Gestión de Aprendizaje. Guadalajara MX. Universidad de
Guadalajara. https://www.redalyc.org/pdf/688/68800310.pdf
Nikolayev, M., Reich, S. M., Muskat, T., Tadjbakhsh, N., & Callaghan, M. N. (2020).
Review of feedback in edutainment games for preschoolers in the USA. Journal of
Children and Media, 1-18.
Pascual, D. (2019). Learning English with Travel Blogs: A Genre-Based Process-Writing
Teaching Proposal. Profile: Issues in Teachers´ Professional Development, 21(1),
157-172. doi: https://doi.org/10.15446/profile.v21n1.71253
Rivera Pérez, J. F., Hart, R., & Lund, E. (2020). Vocabulary-learning cues used on
children’s bilingual programming. Journal of Children and Media, 1-19.
Rotenberg, L. (2021). Made for this moment: how PBS KIDS navigated the crises of
2020 in the US. Journal of Children and Media, 15(1), 73-76.
Spante, M., Sofkova Hashemi, S., Lundin, M., & Algers, A. (2018). Digital competence
and digital literacy in higher education research: Systematic review of concept use.
Cogent Education, 5(1) doi:10.1080/2331186x.2018.1519143
Starkey, L. (2020). A review of research exploring teacher preparation for the digital age.
Cambridge Journal of Education, 50(1), 37-56. doi:10.1080/0305764X.2019.162586
Wright, T., Einhorn, K., Labin, D., Perez, S., DiSalvo, J., & Truglio, R. (2021). Sesame
Workshop’s international response to COVID-19. Journal of Children and Media,
15(1), 60-64.