The language, in sight of building knowledge and discourse legitimization

Main Article Content

Karolina Vargas Berra
Laura Angélica Vázquez Bailón

Abstract

Language is the most direct means which is being used to name the things that are surrounding us, in order to express our thoughts and our experiences, so we can organize and make sense of the world. It contains a complex weaving that leads us to construct the knowledge, to hierarchize it, to give it meaning and to create an infinite possibility of discourses. All of this is based on a legitimization given by the norm which is imposed by the social group to which it belongs. Regarding inclusive language, in addition to having these characteristics, it is related to other aspects such as sexism, inequalities, discrimination, exclusion of certain groups, control, the fight for the political rights, among others. Nevertheless, the questions are how does language construct the knowledge? and how language constructs the human being.

Article Details

How to Cite
Vargas Berra, K., & Vázquez Bailón, L. A. (2022). The language, in sight of building knowledge and discourse legitimization. Shimmering Words: Research and Pedagogy E-Journal, 11, 174-186. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/shimmering/article/view/2473
Section
Articles
Author Biographies

Karolina Vargas Berra, Universidad Autónoma de Tlaxcala

Licenciada en Lenguas Modernas, Maestra en Educación Superior y actualmente estudiante de Doctorado en Educación de la Universidad Autónoma de Tlaxcala, en México. Especialista en las estrategias de enseñanza aprendizaje, la interculturalidad y la competencia comunicativa para las lenguas extranjeras.

Laura Angélica Vázquez Bailón, Universidad Autónoma de Tlaxcala

Licenciada en Lenguas Modernas, Maestra en Administración y gestión de Instituciones Educativas, y actualmente estudiante de Doctorado en Educación de la Universidad Autónoma de Tlaxcala, en México. Especialista en el modelo Epistemológico-Pragmático-Relacional para la enseñanza-aprendizaje del español lengua materna.

References

Areiza, R., Cisneros, M. y Tabares, L. E. (2012). Hacia una nueva visión sociolingüística. (2ª. Ed.). ECOE Ediciones.
Bolívar, A. (2019). Una introducción al análisis crítico del “lenguaje inclusivo”. Literatura y Lingüística 40. 355-375. https://bit.ly/3zzvEtJ.
Bourdieu, P. (2008). ¿Qué significa hablar? Economía de los intercambios lingüísticos. Akal.
Bourdieu, P. (2016). ¿Qué significa hablar? Economía de los intercambios lingüísticos. AKAL.
Bourdieu, P. y Passeron J. C. (2008). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Siglo XXI Bustamante, G. (2007). Una mirada desde Bourdieu, al lenguaje y a las competencias. Enunciación, 7(1). https://bit.ly/31e4x8V.
Cervantes, Centro Virtual. (2008). Relativismo lingüístico. En Diccionario de términos clave de ELEChomsky, N. (1975). Reflexions on language. Pantheon Books.
Chomsky, N. (2005). Problemas actuales en teoría lingüística. Temas teóricos de gramática generativa. (8ª. Ed.). Siglo XXI Editores.
Chomsky, N. (2007). Sintáctica y semántica en la gramática generativa. (8ª. Ed.). Siglo XXI Editores.
Consejo de Europa (Ed.). (2018). Cadre Commun de Référence pour les Langues: Apprendre, enseigner, évaluer. Volume Complémentaire avec des nouveaux descripteurs. Programme des Politiques lingüistiques. Conseil de l’Europe.
Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI Editores.
Fromm, E. (1991). El miedo a la libertad. (12ava ed.) Paidós.
Giroux, H. (1992 [2018]). Teoría y resistencia en educación. Siglo XXI Editores.
Hernández Rojas, G. (2008). Los constructivismos y sus implicaciones para la educación. Perfiles educativos 122 (XXX), 38-77. https://bit.ly/2TwW9fU.
Luna, L. (2014). De la crítica al método a las ciencias del espíritu: Pensando a Gadamer desde la phrónesis. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional Autónoma de México.
Morin, E. (2006). El método 3, Epistemología recursiva: antropología del conocimiento. Cátedra.
Morin, E., Roger, E. y Domingo, R. (2002). Educar en la era planetaria. El pensamiento complejo como método de aprendizaje en el error y la incertidumbre humana. UNESCO.
Página 12, (2020, 2 de noviembre). La RAE saca “elles” de su Observatorio de Palabras. https://bit.ly/3gL2O2o
Rábade, S. (1999). Conocimiento y vida ordinaria. Ensayo sobre la vida cotidiana. Dykinson.
Rábade, S. (2010). Teoría del conocimiento. AKAL.
Rastier, F. (2016). Saussure: de ahora en adelante. PAIDÓS.
Searle, J. (1969). Speech acts. Cambridge University Press.
Wittgenstein, L. (2013). Tractatus logico-Philosophicus. 4 ed. Grupo Anaya Comercial.