“Hand Off” Project: Path of Life and Values

Main Article Content

Harold Rodrigo Ortega Mogollón
David Ricardo Gil Leguizamón

Abstract

This document shows how vulnerability can occur in cases of rights violations, crimes that are not easy to observe or identify in society; for example, children who are victims of behaviors provided by the environment where they live. The lack of education and complementary programs that really contribute to the training of minors is evident; In many situations, students must remain on the streets for long hours, without the parents’ supervision, exposed to different dangers such as the use of weapons, sexual violence, gang affiliation for theft, the use of psychoactive substances, as well as malnutrition, aspects that affect the good development of the children population and their life project. (ICBF, 2016).

Article Details

How to Cite
Ortega Mogollón, H. R., & Gil Leguizamón, D. R. (2021). “Hand Off” Project: Path of Life and Values. Shimmering Words: Research and Pedagogy E-Journal, 10, 91-98. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/shimmering/article/view/2105
Section
Artículos-10
Author Biographies

Harold Rodrigo Ortega Mogollón

He is a physical education teacher; he has one level rugby coach, he is part of the institutional welfare department at Universidad Santo Tomás Seccional Tunja; he is also part of the Pretorians rugby club coach. He makes part of the Expedicionarios Humanistas, GIEDAF and GIDINT research groups. 

David Ricardo Gil Leguizamón

He is Karate do first Dan black belt; he is part of the Institutional Welfare Department at Universidad Santo Tomás Seccional Tunja; he is also Boyacá Karate Do League’s Head Coach; he is part of the Expedicionarios humanistas and GIEDAF researching groups.

References

Arón, A. (2011). Un programa de educación para la no-violencia. Psykhe. 9(2). Retrieved from: http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/436/0

Balcázar, F. (2003). Investigación acción participativa (IAP): Aspectos conceptuales y dificultades de implementación. Fundamentos en Humanidades. 4(7), 59-77. Universidad Nacional de San Luis San Luis, Argentina. Retrieved from: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18400804

Blandez, J. (1995). La Investigación-Acción. Un Reto para el Profesorado; España, Inde Publicaciones.

Cárdenas, A. (2012). El proyecto Goles por la paz en Colombia y Filipinas: Un acercamiento al uso de los deportes y los juegos cooperativos para la paz; La Peonza: Revista de Educación Física para la paz. ISSN-e 1885-124X, 7, 12-23; Retrieved from: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3907248

Del Rey & Sánchez P. (2011). Crítica de la educación por competencias. Universitas; ISSN 1390-3837, UPS-Ecuador, 15, 233-246; P. 234-246

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (2016). Lineamiento para la atención de niños, niñas y adolescentes, con derechos inobservados, amenazados o vulnerados, con alta permanencia en la calle o en situación de vida en la calle. Retrieved from: https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/procesos/document_21.pdf

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (2017). Resolución No. 8035 “Porla cual se decide sobre el otorgamiento de una licencia de funcionamiento”. Tunja. Retrieved from: http://www.icbf.gov.co/portal/page/portal/PortalICBF/aseguramiento-|calidad/licencias-funcionamiento2017/boyaca2017/0/lf003510012017fundaciónelamparodeniñosdetunja.pdfOntaneda, D. Y. (2013). Video educativo para fomentar la práctica del Karate-Do, en jóvenes en situaciónde vulnerabilidad. Universidad Politécnica Salesiana. Retrieved from https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/4935 Presidencia de la República de Colombia-Consejería Presidencial para la Equidad de la Mujer (2015). Informe al Congreso2014-2015 seguimiento a la implementación de la Ley 157 de 2008 en cumplimiento de su Artículo 35; Retrieved from: http://www.equidadmujer.gov.co/ejes/Documents/Informe- Congreso-Ley-1257-2014-2015.pdf

Ramírez, C. (2014). Pedagogía y calidad educativa en la era digital y global. (E. Ediciones, Ed). Bogotá.

Silva, O. (2009). Concepciones del sentido de Vida, Existencia y Trascendencia desde la mirada de Emmanuel Lévinas en los estudiantesdel programa de la Lic. en Lengua Castellana, inglés y francés, de últimosemestre de la Universidad de La Salle (tesis de pregrado). Retrieved from:
http://repository.lasalle.edu.co/bitstream/handle/10185/7811/T27.09%20S38c.pdf;jsessionid=0C1A903F2A64EAE3AB19D1B6C0876E35?sequence=1el17/03/2018.