The personal diary: a tool for promoting writing and self knowledge

Main Article Content

Elsa de la Cruz Santiago
Luis Alejandro Acevedo Zapata

Abstract

During the development of this paper, some activities, challenges, achievements, advances, and setbacks in the promotion of the personal diary are briefly discussed as a tool to promote writing and self-knowledge so fundamental nowadays to promote and improve writing in secondary and high school.
As part of the program development method focused on the above, the interview is used, the results of which often offer unexpected data and great significant value within the theories of self and intimacy. Trust and respectful dialogue often offer doors of access to the students’ self, which in turn reinforces the affective and expressive part that they usually lack in certain specific contexts.

Article Details

How to Cite
de la Cruz Santiago, E., & Acevedo Zapata, L. A. (2021). The personal diary: a tool for promoting writing and self knowledge . Shimmering Words: Research and Pedagogy E-Journal, 10, 58-76. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/shimmering/article/view/2103
Section
Artículos-10
Author Biographies

Elsa de la Cruz Santiago

Doctora en Educaci6n , Maestra en Ed ucaci6n , Maestra en Administraci6n y Licenciada en Ma tematicas. Durante los ul­ timas seis af10s se ha dedicado a la investigaci6n cuya lfnea se define como: Saber educativo y pedag6gico. Docente en la Universidad Aut6noma de Tlaxcala. 

Luis Alejandro Acevedo Zapata

Doctor en Literatura Hispánica, Maestro en Literatura Hispanoamericana y Licenciado en Letras Hispánicas. Realizó estancias de investigación literaria en Argentina y Francia. Ha escrito tesis y artículos de investigación centrados principalmente en la literatura autobiográfica en sus distintos géneros y expresiones. Actualmente colabora con el Colegio de San Luis.

References

Aira, C. (2007). La intimidad. Argentina: Boletín del Centro de Estudios en Teoría y Crítica Literaria, No. 13-14, pp. 1-8.

Arfuch, L. (2002). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. México: Fondo de Cultura Económica.

Blanchot, M. (1996). El diario íntimo y el relato. España: Revista de Occidente, No. 182-183, pp. 47-54.
Bou, E. (1996). El diario: periferia y literatura. España: Revista de Occidente.No. 182-183, pp. 121-136.

Castilla del Pino, C. (1996). Teoría de la intimidad. España: Revista de Occidente. No. 182-183, pp.15-30.

Cassany, D. (2005). Expresión escrita en L2/ELE. Madrid, España ARCO/LIBROS.

Cassany, D. (1993). Reparar la escritura, Didáctica de la corrección de lo escrito. Barcelona,
España: Editorial Graó

Catelli, N. (2007). En la era de la intimidad. Seguido de El espacio autobiográfico, Rosario, Argentina: Beatriz Viterbo Editora.

Elliot, J. (2000). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid, España: Ediciones Morata.
García, V. (1950). La intimidad. España: Ediciones RIALP.

Hierro, M. (1999). La comunicación callada de la literatura: reflexión teórica sobre el diario íntimo. Mediatika. Cuadernos de medios de comunicación, No. 7, pp. 103- 127. En línea (última fecha de revision: 16 de agosto de 2020): http://www.euskomedia.org/PDFAnlt/mediatika/07/07103127.pdf

Latorre, A. (1996). El Diario como Instrumento de Reflexión del Profesor Novel. Actas del III Congreso de E. F. de Facultades de Educación y XIV de Escuelas Universitarias de Magisterio. Guadalajara: Ed. Ferloprint.

Lejeune, P. (1996). La práctica del diario personal: una investigación (1986-1996). España: Revista de Occidente. No. 182-183, pp. 55-75.

Marín, C. (2003). Manual de periodismo. Mexico: Grijalbo. Olney, J. (1991). Algunas versiones de la memoria/Algunas versiones del Bios: la ontología de la autobiografía: España. La autobiografía y sus problemas teóricos . Estudios e investigación documental. No. 29. Suplemento Anthropos, pp.
33-47.

Taylor, S. J., & Bogdan, R. (1996). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, España: Paidós.

Villalobos, J. (2018). Uso del diario interactivo para fomentar la escritura en ELE: Volviendo al papel y al lápiz. Matices en Lenguas Extranjeras (MALE), No. 11, Universidad Nacional de Colombia-Facultad de Ciencias Humanas- Departamento de Lenguas Extranjeras: Colombia, pp. 45-75. Tomado de: http://revistas.unal.edu.co/index.php/male