GIORGIO AGAMBEN: THE SOCIAL PARADIGMS AND THEIR CONTRIBUTIONS TO THE PHILOSOPHY OF RIGHT

Main Article Content

Adriana María Ruiz-Gutiérrez

Abstract

This article analyzes the agambian figures of homo sacer and muslim, state of exception and concentration camp as paradigms to explain the superfluity of contemporary life under a process of degradation and human disintegration which is continuous and increasingly accentuated and perfected. Human life, ethically and politically qualified as just life, is now replaced by the simple life, bare life, biological or vegetative life, stripped of all political, moral, legal attribute. In the meantime the citizen is confused with the homo sacer, Muslim, non-man, whom anyone can kill without committing murder, because life has already been dehumanized by the exclusion, exception and abandon. And the cities become similar to the concentration camps, which rather than places for death, are spaces in which man is transformed into a living-traveling Cadaver, mummy, Muslim by impoverishment, overcrowding, starvation and abandon. This implies that, today, the task of the philosophy of law is not only to consider the best theory of power or justice, but claim and vindicate forms of life understood in all its potentiality, in their ability to live long and specially as potential. Simultaneously with the conception of other philosophical and legal issues relating to contemporary forms of life, we must assume, of course, other theoretical references and also other answers that allow the opening of new horizons of understanding of human life in its relation to law, justice, and community. In this sense, the work of Giorgio Agamben represents a necessary epistemological and methodological framework to understand aw in all its complexity today and address the most pressing problems of our times 

Article Details

Section
Artículos Núm. 23
Author Biography

Adriana María Ruiz-Gutiérrez

Doctora en Derecho por la Universidad Santo Tomás,Bogotá. Docente de la Escuela de Derecho y CienciasPolíticas de la Universidad Pontificia Bolivariana.Investigadora adscrita al Grupo de investigaciónsobre Estudios Críticos. Este trabajo se realiza en elmarco de mi tesis doctoral Derecho y violencia: dela teología política a la biopolítica y del proyecto deinvestigación Biopolítica de la sobrevida: exclusióny control en estado de excepción (CIDI/UPB).

References

Agamben, G. (2004). Estado de excepción. Homo sacer II, I. (A. Gimeno, trad.). Va¬lencia, España: Pre-textos.
Agamben, G. (2005). Lo que queda de Auschwitz. El archivo y el testigo. (A. Gimeno, trad.). Valencia, España: Pre-textos.
Agamben, G. (2006). Homo sacer. El poder soberano y la nuda vida. (A. Gimeno, trad.). Valencia, España: Pre-textos.
Agamben, G. (2009). Signatura rerum. Sobre el método. (F. Costa & M. Ruvituso, trads.). Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.
Agamben, G. (2011). ¿Qué es un dispositivo?. (R. Fuentes Rionda, trad.). Sociológica, 26 (73), 249-264.
Arendt, H. (2010b). Los orígenes del totalitarismo. (S. Giner, trad.). Madrid, España: Alianza.
Bacarlett Pérez, M. L. (2010). Giorgio Agamben, del biopoder a la comunidad que viene. Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, 12(24), 29-52. Recuperado de http://www.redalyc.org/artículo.oa?id=28214786002
Benveniste, E. (1969). Vocabulario de las instituciones indoeuropeas. (M. Armiño, trad.). Madrid, España: Taurus.
Cantarella, E. (1991). Los suplicios capitales en Grecia y Roma. Orígenes y funciones de la pena de muerte en la antigüedad clásica. (M.P. Bouysson & M.V. García Quintela, trad.). Madrid, España: Akal.
Castro, E. (2004). El vocabulario de Michel Foucault. Un recorrido alfabético por sus temas, conceptos y autores. Buenos Aires, Argentina: Prometeo Libros & Universidad Nacional de Quilmes.
Castro, E. (2008). Giorgio Agamben. Una arqueología de la potencia. Buenos Aires, Argentina: Jorge Baudino editores & Universidad Nacional de General San Martín.
Fanlo, L.G. (2011). ¿Qué es un dispositivo?: Foucault, Deleuze, Agamben. A Parte Rei: Revista de Filosofía, (74), 1-8. Recuperado de http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/ fanlo74.pdf
Foucault, M. (2006). Seguridad, territorio y población. Curso en el Collège de France (1977-1978). (H. Pons, trad.). México, D.F, México: Fondo de Cultura Económica.
García, C. (2009). Prometeo: Mito y Literatura. Madrid: España: Fondo de Cultura Económica.
Kertész, I. (1998). Un instante en el paredón. El holocausto como cultura. (A. Kovac¬sics, trad.). Barcelona, España: Herder.
Kuhn, T. S. (2006). La estructura de las revoluciones científicas. (C. Solis, trad.). Ma¬drid, España: Fondo de Cultura Económica.
Morin, E. (2000). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Bogotá: Colombia: Ministerio de Educación Nacional.
Revel, J. (2009). Diccionario Foucault. (H. Pons, trad.). Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Ruiz Gutiérrez, A. (2012b). Walter Benjamin: Para una crítica a la violencia del dere¬cho. Estudios de Derecho, LXV (145), 81-106.

Ruiz Gutiérrez, A. (2013). La violencia del derecho y la nuda vida. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia.
Sofsky, W. (2004). Tiempos de horror. Amok, violencia, guerra. (I. García Adánez, trad.). Madrid, España: Siglo XXI.
Sofsky, W. (2006). Tratado sobre la violencia. (J. Chamorro Mielke, trad.). Madrid, España: Abada.
Sucasas, A. (2000). Anatomía del Lager (Una aproximación al cuerpo concentracio¬nario). Isegoría, (23), 197-207.
Weil, S. (2000). Escritos de Londres y últimas cartas. (M. Largura, trad.). Madrid, España: Trotta.
Weil, S. (2005). La fuente griega. (J. Escartín & M. Escartín, trad.). Madrid, España: Trotta.