Narration, an experience that powers knowledge: contributions to the guidelines of decree 2247 of september 11, 1997

Main Article Content

Nadia Jissel Sáenz Rodríguez1

Abstract

During the configuration of life as a student and becoming the dream of being a teacher, it is essential to approach and carry out transformations based on different theories and with the actions of the same being which produces a constant change towards the varied education. In pedagogical work, difference is a means of building not only knowledge and concepts, but a coexistence and constant action to think about the place of the other and the importance of it. The narrative is approached as a mediator to tell stories from personal experiences or anecdotes, where participation and leadership are part of the different actors who live and coexist around a teacher, as well as the desire to speak, imagine, remember and of course express themselves as part of an experience and exchange of knowledge that contribute new concepts to these cultures and the configuration of knowledge in common.

Article Details

Section
Articles 35
Author Biography

Nadia Jissel Sáenz Rodríguez1

Licenciatura en Educación Preescolar, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia “U.P.T.C”.

References

Aguirre de Ramírez, R. (2012, enero-abril). Pensamiento narrativo y educación. Educere, 16(53), 83-92.

Altet, M. (2005). La formación profesional del maestro: estrategias y competencias. En L. Paquay, M. Altet, É. Charlier y P. Perrenoud (Coords). La formación profesional del maestro: estrategias y competencias (pp. 33-48). México: Fondo de Cultura Económica.

Alzate Piedrahita, M. V. (2000). Cultura y pedagogía: una aproximación a Jerome Brunner. Revista de Ciencias Humanas, 7(24), 108-117.

Bruner, J. (2003). La fábrica de historias: derecho, literatura, vida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Caamaño, C. (2012). La narrativa en la enseñanza. Recuperado de http://www.camaradellibro.com.uy/wp-content/uploads/2012/03/ART%C3%8DCULO-Y-CONFERENCIA-LA-NARRACI%C3%93N-Y-LA-EDUCACI%C3%93N.pdf

Congreso de Colombia. (8 de febrero de 1994). Ley 115 de 1994: Ley general de educación. D. O. 41214.

Ezpeleta, J. (2005). Entre la gestión del cambio y el cambio de las prácticas. En G. Anderson y otros, Escuela: producción y democratización del conocimiento (pp. 25-40). Buenos Aires: Secretaría de Educación - GCBA.

Fundación Pedagógica Rayuela, (2006a). Cartografía. Tunja: El autor.

Fundación Pedagógica Rayuela, (2006b). Manual de convivencia. Tunja: El autor.

Gerrig, R. J. y Zimbardo, P. G. (2005). Psicología y vida (17a ed.). México: Pearson Educación.

Lomas, C. y Tusón, A. (2000). Textos de didáctica de la lengua y de la literatura: la narración. Barcelona: Graó.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2013). Documento guía: evaluación de competencias docente preescolar.

Presidencia de la República de Colombia. (11 de septiembre de 1997). Decreto 2247 de 1997.

Suárez, D. (2011, abril). Relatos de experiencia, saber pedagógico y reconstrucción de la memoria escolar. Educação em Revista, 27(01), 387-416.