human rights’ pedagogy: an approach from the south

Main Article Content

Adriana del Pilar Camacho León

Abstract

The consolidation of peace and democracy in Colombia requires the inclusion of women in the field of policy from the instances of decision. To fulfill this objective, it is necessary to train women in training for citizen participation. Our work consisted in carrying out the diploma in "Political Participation and Leadership of Women in the Construction of Democracy". It was made in thirteen provinces in the department of Boyacá
- Colombia in which 4,000 women participated. It is important to emphasize that the diploma course is currently being developed in six municipalities. However, the paradigms and methods of the formal, scientific, theoretical education model circumscribed to the scope of the specialization of the academy, not pertinent to the specificities of the communities and the particularities of women. Based on this, we justify the analysis of this research from other theoretical references that correspond to the reality evidenced throughout the development of the work. “Epistemología del Sur” by Boaventura Sousa Santos, and “Los Siete Saberes Necesarios Para La Educación del Futuro” by Edgar Morin.

Article Details

Section
Articulos PI Vol. 33

References

Angarita, J (2018). Boyacá, el departamento con más feminicidios en Colombia. RCN Radio. Recuperado de https://www.rcnradio.com/colombia/region-central/boyaca-el- departamento-con-mas-feminicidios-en-colombia

Bárcena, F. (2005). La Experiencia Reflexiva en Educación. Barcelona, España. Paidós Ibérica.

Consejo de Seguridad de las Naciones Unidas (2000). Resolución 1325 del 31 de octubre del año 2.000. Recuperado http://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/BDL/2006/1759.pdf75?file=fileadmin/Documentos/BDL/2006/1759

De Sousa, B. (2009). Una Epistemología del Sur: reinvención del conocimiento y la emancipación social. Ciudad de México, México. Grupo Editorial Siglo XXI.

De Sousa, B. (2013). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Santiago de Chile, Chile. LOM Ediciones.

De Sousa, B. (2014). Justicia Entre Saberes: Epistemologías del Sur Contra el Epistemicidio. Madrid, España. Ediciones Morata S.L.

Gobernación de Boyacá (2016). Plan de Desarrollo “Creemos en Boyacá Tierra de Paz y Libertad 2016-2019”. Recuperado http://www.boyaca.gov.co/images/planes/plan-de-desarrollo/pdd- creemos-en-boyaca.pdf

Morin, E (1999a). Los Siete Saberes Necesarios para la Educación del Futuro. París, Francia. UNESCO.

Morin, E (1999b). Tierra Patria. Buenos Aires, Argentina. Nueva Visión.