THE RIGHT TO EDUCATION IN COLOMBIA FROM THE PERSPECTIVE OF RIGHTS HUMANOS

Main Article Content

Alba Marcela Jaimes-Reyes

Abstract

This article aims to make a thoughtful analysis of the right to education in Colombia, from the perspective of human rights. The descriptive analytical methodology is implemented using as sources of information pronouncements of the Constitutional Court, international conventions, rules, articles housed research results in specialized databases and books. the issue is approached from the perspectives of human and fundamental right as well as from the constitutional and legal regulatory framework; concludes that while progress has been made in the regulatory adjustment to ensure the right to education in Colombia this is still slow and inefficient in terms of the demands of the country; however it for the satisfaction of the right to free and compulsory primary education, it is urgent that effective implementation of international standards and repeated recommendations of the organs of protection of human rights are met. In addition, it is necessary that the case law that, in education, has developed abide by the Constitutional Court.

Article Details

Section
Artículos
Author Biography

Alba Marcela Jaimes-Reyes, Universidad Pedagógica y Tecnológica De Colombia

Magister en Derecho Administrativo

References

Alonso, R. S. (2001). La educación intercultural en el ámbito de la Educación para el Desarrollo Humano Sostenible. Revista complutense de educación, 12(2), 713-737.)
Catalina Turbay R., C. (2000). El derecho a la educación. Desde el marco de la protección integral de los derechos de la niñez y de la política educativa. Unicef Colombia y Fundación Antonio Restrepo, Bogotá.
Corte Constitucional, Sentencia (12 de junio) T-418, de 1992. (Mag. Pon. Simón Rodríguez).
_______ (mayo 8 de 1992). Sentencia No. T-02 de 1992, MP. Dr. Alejandro Martínez Caballero.)
_______ (Sentencia T-944 Santa Fe de Bogotá, 24 de julio de dos mil (2000).
Guichot Reina, V.; (Enero-Junio, 2006). Historia de la educación: reflexiones sobre su objeto, ubicación epistemológica, devenir histórico y tendencias actuales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 2() 11-51. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134116859002
Kibasan, J. y Singson, E. (2016). Cultura y Educación: Un Estudio sobre el estilo de aprendizaje de los estudiantes de la universidad de Libia en Trípoli, Libia. En: Revista Educación. 6 (1): 17-24 doi: 10.5923 /j.edu.20160601.04g. Recuperado de http://article.sapub.org/10.5923.j.edu.20160601.04.html
Ley 115 (8 de febrero de 1994. 11) Ley General de Educación de Colombia.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, “Panorama regional: América Latina y el Caribe”, documento preparado para el Informe de seguimiento de la EPT en el Mundo 2007, UNESCO, París, 2006, p. 2.
The Convention on the Rights of the Child”, en: Oficina del Alto Comisionado para los Derechos Humanos, Instituto de las Naciones Unidas para Formación Profesional e Investigaciones y United Nations Staff College Project, Manual on Human Rights Reporting under Six Major International Human Rights Instruments, Naciones Unidas, Ginebra, 1997, pág. 427.)