Consumerism and Its Impact on the Environment

Main Article Content

Héctor Fabian Camacho Estupiñán
Javier Andrés Chaparro Vargas
Duar Fabian Franco Castañeda
Esteban Pacheco Guerra
Claudia Patricia Zea Noy
Teresa Espitia Cárdenas

Abstract

Consumerism is reflected in the abusive acquisition of products, which are not always necessary to meet the vital needs of the human being. Today people have at their disposal all kinds of products and goods to satisfy their needs, from the most basic to the most sophisticated. However, this apparent benefit is a double-edged sword, since excessive consumption by a minority part of the world population is leading to a deficit of resources. For this reason, in recent years it has become necessary to study how we consume and what effects this fact has on the environment and society.

Article Details

How to Cite
Camacho Estupiñán, H. F., Chaparro Vargas, J. A., Franco Castañeda, D. F., Pacheco Guerra, E., Zea Noy , C. P., & Espitia Cárdenas, T. (2024). Consumerism and Its Impact on the Environment. L’esprit Ingénieux, 12(1), 70-76. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/lingenieux/article/view/2931
Section
Artículos

References

Animación V Promoción del Medio. (1993). Ecología de la vida cotidiana: Manual para una conducta verde. Calenda Ediciones.
Animación y Promoción del Medio. (1995). Agenda ambiental 1995: El agua. Celeste Ediciones.
Araujo, J. (1990). La muerte silenciosa: España hacia el desastre ecológico. Ediciones Temas de Hoy.
Bravo, C., Val, A. del, & Uralde, J. L. (1995). La insostenible situación de los residuos en España. En La situación en el mundo: Informe del Worldwatch Institute 1995 (pp. 383-420). Ediciones Apostrofe.
Bauman, Zygmunt. (2007). Vida de Consumo, México, Fondo de Cultura Económica.
Campbell, Colin. (2005). “The Sociology of Consumption”. En Acknowledging Consumption, editado por Daniel Miller, 95-124. Nueva York: Taylor & Francis
Leonard, A. (2011). The story of stuff. Simon & Schuster.
Fraj-Andrés, Elena & Salinas, Eva. (2004). El consumo ecológico explicado a través de los valores y estilos de vida: implicaciones en la estrategia medioambiental de la empresa. Cuadernos de Ciencias Económicas y Empresariales, ISSN 0211-4356, Nº 46, 2004, pags. 33-53.