Play, a Pedagogical Strategy that Favours the Learning of Mathematics

Main Article Content

Ana Elsa Sánchez Hernández
López Rueda Ana Dulcelina

Abstract

The article refers to the research developed with second grade students of the Instituto Tecnológico Salesiano Eloy Valenzuela (ITS), Sede C of Bucaramangaabout the learning of mathematics. The study falls within the paradigm of qualitative research; the process of enquiry is inductive, and the strategy selectedto intrpret the findings is descriptive. In the development of the research, the action-research methodology proposed by Kemmis, S. and McTaggart, R. (1998),cited by Latorre (2005), was applied. From this perspective, the research follows a cyclical process that occurs as a spiral in four phases: planning, action, observation and reflection.Based on the performance in the diagnostic test, the Classroom Pedagogical Project: Learning and Playing with Mathematics was implemented through tendidactic sequences (Díaz, 2013) with play as an active and creative support for learning. As a result of the pedagogical intervention, students showed satisfactory performance in the final test; a change in attitude, greater commitment, synergy in teamwork and respect for individual roles and the rules established in each of the games were observed.

Article Details

How to Cite
Sánchez Hernández , A. E., & Ana Dulcelina, L. R. (2021). Play, a Pedagogical Strategy that Favours the Learning of Mathematics. Quaestiones Disputatae: Temas En Debate, 14(28), 114-133. Retrieved from http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2446
Section
Artículos

References

Abdón, I. (1999). Evaluemos competencias matemáticas 1° - 2° - 3°. 1ª ed. Bogotá, Colombia: Magisterio.
Anijovich, R., y Mora, S. (2009). Estrategias de Enseñanza: Otra mirada al quehacer en el aula. Buenos Aires: Aique Grupo Editor.
Antunes, C. (2006). Juegos para estimular las inteligencias múltiples. Madrid: Narcea.
Arteaga, B., y Macías, J. (2016). Didáctica de las matemáticas en Educación Infantil.
Madrid: Universidad Internacional de la Rioja, UNIR.
Ausubel, D., Novak, J., y Hanesian, H. (1987). Psicología educativa: Un punto de vista cognoscitivo. 2ª ed. México: Trillas.
Bishop, A. (2004). El papel de los juegos en educación matemática. Barcelona: Editorial Grao.
Cabanne, N., y Ribaya, M. (2010). Didáctica de la Matemática: ¿Cómo aprender? ¿Cómo enseñar? 4° ed. Buenos Aires: Bonum.
Doncel, J., y Leena, M. (2012). Las Competencias básicas en la enseñanza. Bogotá:Eduforma.
Elliott, J. (1990). La investigación-acción en educación. Revista Journal of Curriculum Studies 10(4), 24.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. 6° ed. México, D.F.: Mc. Graw-Hill.
Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior (ICFES, 2017). Recuperado de: http://www.icfesinteractivo.gov.co/resultados-saber2016-web/pages/publicacionResultados/autenticacion/autenticacionPlantel.jsf#No-back-button
Latorre, A. (2005). La investigación Acción conocer y cambiar la práctica educativa.3° ed. Barcelona, España: Editorial Grao.
Linaza, J. (comp.). (1984). Juego, Pensamiento y Lenguaje: En Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid, España: Alianza Editorial. (pp. 211 – 219).
Maier, H. (1989). Tres teorías sobre el desarrollo del niño: Erikson, Piaget y Sears. Buenos Aires: Amorrortu editores.
Marín, A., y Mejía, S. (2015). Estrategias Lúdicas para la Enseñanza de las Matemáticas en el grado quinto de la Institución Educativa la piedad – Medellín.
Fundación Universitaria los Libertadores. Recuperado de: https://es.scribd.com/document/355557695/MarinBustamanteAdrianaMaria.
Ministerio de Educación de Colombia. (MEN, 2013). Secuencias Didácticas en Matemáticas Educación Básica Primaria Matemáticas Primaria. Recuperado de:
https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-329722_archivo_pdf_ matematicas_primaria.pdf
Ministerio de Educación de Colombia. (MEN, 2017). DBA derechos básicos de aprendizaje matemáticas. Recuperado de: https://es.slideshare.net/sbmalambo/ dba-derechos-bsicos-de-aprendizaje-matemticas
Moscoso, L., Díaz, L., (2017). Aspectos éticos en la investigación cualitativa con niños. Revista Latinoamericana de Bioética, Doi: https://doi.org/10.18359/rlbi.2955
Pardo, L. (2017). “El juego como estrategia didáctica para fortalecer habilidades
de interpretación y análisis en la resolución de problemas matemáticos en
estudiantes de cuarto de primaria de una institución pública del municipio
de San Juan de Girón”. (Trabajo de grado/tesis de maestría). Bucaramanga,
Santander: Universidad Industrial de Santander.
Patiño, C. (2019). “Juegos Educativos implementados por el Docente como estrategia
para el conocimiento matemático de los niños”. Revista Scientific. 4 (11), 67.
Rincón, M. (2017). “Estrategias lúdicas enfocadas al desarrollo del pensamiento lógico matemático en estudiantes del primer grado de la básica primaria
de la Institución Educativa Nuestra Señora de Belén, Sede 2”. (Trabajo de grado/tesis de maestría). Bucaramanga, Santander. Industrial de Santander.
Rodríguez, A., y Marín, C. (2018).” Implementación de un modelo de juego interactivo para aprender matemática”. Praxis & Saber. Revista de Investigación
y Pedagogía. 10 (22).
Sánchez, H., Ana (2019). “El Juego, Estrategia Pedagógica que Favorece el Aprendizaje de la Matemática en los Estudiantes del Grado 2° Primaria del Instituto
Tecnológico Salesiano Eloy Valenzuela, Sede C, de la ciudad de Bucaramanga
– Santander” (Trabajo de grado/tesis de maestría). Universidad Autónoma de Bucaramanga, Colombia.
Sarlé, P. (2010). Lo importante es jugar. Rosario, Santa Fe (Argentina): Homo Sapiens Ediciones.
Segarra, L. (2007). “Juego y Matemáticas”. En Abrantes, P. (Coord.) La Resolución de problemas en matemáticas claves para la Innovación educativa. (pp. 35–41). Barcelona, España: Editorial Grao.
Tobón, S., Pimienta., J., y García, J. (2010). Secuencias Didácticas: Aprendizaje y Evaluación de Competencias. México, D. F.: Prentice Hall.
Velásquez, J. (2010). El Desarrollo de Competencias con Juegos Ambientes lúdicos de aprendizaje diseño y operación. México: Editorial Trillas.
Wells, G. (2001). Indagación Dialógica: Hacia una teoría y una práctica socioculturales de la educación. Barcelona, España: Editorial Paidós.
Wesley, A. (1998). Introducción a Piaget: Pensamiento y Aprendizaje Enseñanza. México: Impresora Publi – Mex. S.A. de C.V.