Change management in family businesses: its risks and challenges in Bogota - Colombia

Main Article Content

Hernán Esteban Rodríguez Crespo

Abstract

This document constitutes a scientific research article, product of the doctoral thesis project for the International Iberoamerican University, on which the adaptability of family businesses mm Bogotá Colombia to new markets 1s evaluated and studied precisely. im direct relation to the limitations or strengths offered by the existing legislation on the matter, this with the ultimate aim of fostermg spaces for reflection and improvement strategies 1n the processes of strategic change management of To the companies studied. The model used 1s of a mixed, paradigmatic and disciplinary nature, within the method of participation action research. The o identification of these favorable or unfavorable elements for the companies m terms of change management offers a broader vision of the characteristics of family companies, lays the basis of their social and economic significance; This process also establishes the essential needs for the professionalization of human capital and favorablestrategies for the consolidation of strategic management processes andmeasurement of financial goals for small and medium-sized companies.

Article Details

Section
Artículos 37
Author Biography

Hernán Esteban Rodríguez Crespo

Abogado Universidad Católica de Colombia, Master en resolución de Conflictos y Mediación de la Universidad Europea del Atlántico, Master en Dirección Estratégica de la Universidad Internacional Iberoamericana. Candidato a Doctorado en Doctorado en Derecho y de la Empresa con especialidad en Investigación en derecho de la Empresa de la Universidad Tnternacional Iberoamericana. Asesor alcaldía local de Usaquen.

References

Bravo, F. M. (2015). Los factores socioemocionales y el proceso. Cullacám- México: Universidad de Occidente.

Echezárraga, J. M. (2010). Empresas familiares. Reto al destino: Claves para perdurar con éxito. Buenos Aires: Ediciones Granica S.A

Heraldo, E. (2018). El 86,5% de las empresas en el país son familiares. EL HERALDT, https://www.elheraldo.co/economia/el-865-de-las-empresas- en-el-pais-son-familiares-509068

Martínez, A. B. (27 de enero de 2014). ¿Por qué desaparecen las empresas familiares? Revista Digital para estudiantes de geografía y ciencias sociales, págs. https://web.ua.es/va/revista-geographos-giecryal/documentos/ ascension-barroso.pdf.

Parlamento Europeo. (2015). Informe sobre las Empresas Familiares en Europa. Parlamento Europeo http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/ A-8-2015-0223_ES.html.

Platón. (2017). Diálogos de Platón. Madrid: Época.

Real académica de la lengua española. (2014). Diccionario de la Real Académica de la Lengua Vigesimotercera edición. Madrid: Real Académica de la Lengua Española

Rodríguez Crespo, E. (2020) La gestión del cambio de las empresas familiares: sus riesgos y retos en Bogotá-Colombia. Proyecto de Tesis Doctoral, Universidad Internacional Iberoamericana.

Sandoval, J. H., & Guerrero, D. E. (8 de abril de 2010) :). Empresas familiares en Colombia: hacia la construcción de un modelo de gestión comercial Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica 13, pág. http://www.scielo.org.co/pdf/rudca/v13n1/v13n1a15.pdf.

Sociedades, S. d., & Cámara de comercio de Bogotá. (septiembre de 2010). Guía Colombiana de gobierno Corporativo para Sociedades Cerradas y de Familia. Cámara de Comercio de Bogotá TSBN: 978-958-688-283-5, pág. https://core.ac.uk/download/pdf/52145176.pdf.